Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är ny i området och undrar om nån vet ett bra sätt att sänka el. ta bort plektrumljudet när man har mickat en gitarr o spelat in?

Annons
Postat

Om man använder eq för att reducera det, så kommer ju även det önskade ljudet att påverkas kraftigt av eq:n - och det tror jag blir ännu värre...

Möjligen kunde man trixa med en kompressor för att minska anslaget, men det förstör också ljudet på ett trist sätt.

Jag tror att det enda sättet att reducera plektrumljudet utan att förstöra ljudet i ett senare läge, är att rikta micen på ett annat sätt, så att den tar upp plektrumljudet mindre.

Postat

Eller sätta mikrofonen så att den inte är riktad dit plektrumljudet kommer som mest, går nog att dra ned frekvensen smalt i ett ganska högt register utan att det mattar av för mycket. Spelar du in dig själv eller? Närmikar du så blir det ju genast mer vad jag kommer ihåg?

Postat
Ett tips är att testa med mjukare plektrum

Jag har lirat gitarr i 15 år nu, och jag tycker att mjuka plektrum låter skithögt! Dessutom är dom riktigt äckliga att spela på. 😱

Då jag tänker efter har jag nog lirat exakt lika länge... 🙂

Postat

Jag har lirat gitarr i 15 år nu, och jag tycker att mjuka plektrum låter skithögt! Dessutom är dom riktigt äckliga att spela på. 😄

Då jag tänker efter har jag nog lirat exakt lika länge... 😱

Exakt? 🙂😎

Postat

Plektrumljud ska finnas med! Låter ju bara Virtual Guitarist och trist utan det.

Men det beror ju på vilket slags plektrumljud du har fått med? Jag använder Dunlops 0,60 mm och efter en massa testande fram och tillbaka med tjocka och jättetunna plektrum så har jag kommit fram till att det är mina absoluta idealplektrum. Lagomt mycket svar i plektrumet och samtidigt med en del botten och attack.

Lägg upp ett ljudexempel så blir det enklare att höra 🥰

Postat

Jag har lirat gitarr i 15 år nu, och jag tycker att mjuka plektrum låter skithögt! Dessutom är dom riktigt äckliga att spela på. 😆

Då jag tänker efter har jag nog lirat exakt lika länge... 😉

Exakt? 🥰😄

Nog ungefär precis lika länge som jag lirat gura också!

Jag gillar mjuka plektrum.

Postat

Kan man inte använda mulitbandskompressor för att få bort lite av plektrumljudet? På vår Ljud B lektion visade vår lärare hur man med multibandskompressor kunde få fram mera plektrumljud. Han komprimerade då mellanregistret mera. Men om man komprimerar det mindre, borde man ju kunna få bort lite av ljudet, och tillsammans med en eq borde man kunna få rätt mycket iaf.

Men det kan ju bli pankaka av det också. Bästa sättet är väl att rikta mikrofonen så det inte tar upp så mycket plektrumljud, som flera redan påpekat.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Plektrumljud går nog bara att dämpa med bra spelteknik dessvärre. Mjuka eller tjocka plektrum eller fingerspel beror ju på vad man ska spela och vilket instrument man spelar på och kommer att låta olika beroende på val. Mandolin funkar väl bäst med mjuka, elgitarr ibland stenhårda och ibland mjuka. Akustisk samma här olika beroende på vad som ska spelas och framför allt så får man anpassa efter gitarrens egenskaper. Sen handlar det som sagt bara om spelteknik man får slita helt enkelt, jag har förstått under åren att jag är en usel gitarist har lirat sen 20 års åldern är över 50 nu och det är fan lika svårt ändå :rolleyes: . Har lånat en Martin gura till mitt senaste projekt inte fan hjälpte det lika svårt ändå även om den i sig låter mycket bättre än mina egna skrotgitarrer 😳 .

Mickar och mickplacering är också jäkligt avgörande. Det senaste tipset i Studio om stereoinspelning av akustisk gitarr gjorde i mitt fall att jag fick ett jäkla häftigt ljud men men också en massa annat konstigt ljud från spelet tex. handryggen som dunsar lite mot stallet och locket. Det kommer med nåt konstigt jäkla knarrande ljud också, helt tyst blir det aldrig hur jävla koncentrerat och precist jag än försöker att spela 😆 . Nyttigt som fan för man avslöjas verkligen som gitarist och fattar att det till stor del handlar om spelteknik för att lyckas med ett rent och bra gitarrljud i varje fall med akustisk. Kort sagt det är ett slit och många faktorer som spelar in.

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.