Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag Àr ny i omrÄdet och undrar om nÄn vet ett bra sÀtt att sÀnka el. ta bort plektrumljudet nÀr man har mickat en gitarr o spelat in?

Annons
Postat

Om man anvÀnder eq för att reducera det, sÄ kommer ju Àven det önskade ljudet att pÄverkas kraftigt av eq:n - och det tror jag blir Ànnu vÀrre...

Möjligen kunde man trixa med en kompressor för att minska anslaget, men det förstör ocksÄ ljudet pÄ ett trist sÀtt.

Jag tror att det enda sÀttet att reducera plektrumljudet utan att förstöra ljudet i ett senare lÀge, Àr att rikta micen pÄ ett annat sÀtt, sÄ att den tar upp plektrumljudet mindre.

Postat

Eller sÀtta mikrofonen sÄ att den inte Àr riktad dit plektrumljudet kommer som mest, gÄr nog att dra ned frekvensen smalt i ett ganska högt register utan att det mattar av för mycket. Spelar du in dig sjÀlv eller? NÀrmikar du sÄ blir det ju genast mer vad jag kommer ihÄg?

Postat
Ett tips Àr att testa med mjukare plektrum

Jag har lirat gitarr i 15 Ă„r nu, och jag tycker att mjuka plektrum lĂ„ter skithögt! Dessutom Ă€r dom riktigt Ă€ckliga att spela pĂ„. 🙂

Postat

Jag har lirat gitarr i 15 Ă„r nu, och jag tycker att mjuka plektrum lĂ„ter skithögt! Dessutom Ă€r dom riktigt Ă€ckliga att spela pĂ„. đŸ˜±

DĂ„ jag tĂ€nker efter har jag nog lirat exakt lika lĂ€nge... 🙂

Postat

Jag har lirat gitarr i 15 Ă„r nu, och jag tycker att mjuka plektrum lĂ„ter skithögt! Dessutom Ă€r dom riktigt Ă€ckliga att spela pĂ„. 😄

DĂ„ jag tĂ€nker efter har jag nog lirat exakt lika lĂ€nge... đŸ˜±

Exakt? 🙂😎

Postat

Plektrumljud ska finnas med! LÄter ju bara Virtual Guitarist och trist utan det.

Men det beror ju pÄ vilket slags plektrumljud du har fÄtt med? Jag anvÀnder Dunlops 0,60 mm och efter en massa testande fram och tillbaka med tjocka och jÀttetunna plektrum sÄ har jag kommit fram till att det Àr mina absoluta idealplektrum. Lagomt mycket svar i plektrumet och samtidigt med en del botten och attack.

LĂ€gg upp ett ljudexempel sĂ„ blir det enklare att höra đŸ„°

Postat

Jag har lirat gitarr i 15 Ă„r nu, och jag tycker att mjuka plektrum lĂ„ter skithögt! Dessutom Ă€r dom riktigt Ă€ckliga att spela pĂ„. 😆

DĂ„ jag tĂ€nker efter har jag nog lirat exakt lika lĂ€nge... 😉

Exakt? đŸ„°đŸ˜„

Nog ungefÀr precis lika lÀnge som jag lirat gura ocksÄ!

Jag gillar mjuka plektrum.

Postat

Kan man inte anvÀnda mulitbandskompressor för att fÄ bort lite av plektrumljudet? PÄ vÄr Ljud B lektion visade vÄr lÀrare hur man med multibandskompressor kunde fÄ fram mera plektrumljud. Han komprimerade dÄ mellanregistret mera. Men om man komprimerar det mindre, borde man ju kunna fÄ bort lite av ljudet, och tillsammans med en eq borde man kunna fÄ rÀtt mycket iaf.

Men det kan ju bli pankaka av det ocksÄ. BÀsta sÀttet Àr vÀl att rikta mikrofonen sÄ det inte tar upp sÄ mycket plektrumljud, som flera redan pÄpekat.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Plektrumljud gĂ„r nog bara att dĂ€mpa med bra spelteknik dessvĂ€rre. Mjuka eller tjocka plektrum eller fingerspel beror ju pĂ„ vad man ska spela och vilket instrument man spelar pĂ„ och kommer att lĂ„ta olika beroende pĂ„ val. Mandolin funkar vĂ€l bĂ€st med mjuka, elgitarr ibland stenhĂ„rda och ibland mjuka. Akustisk samma hĂ€r olika beroende pĂ„ vad som ska spelas och framför allt sĂ„ fĂ„r man anpassa efter gitarrens egenskaper. Sen handlar det som sagt bara om spelteknik man fĂ„r slita helt enkelt, jag har förstĂ„tt under Ă„ren att jag Ă€r en usel gitarist har lirat sen 20 Ă„rs Ă„ldern Ă€r över 50 nu och det Ă€r fan lika svĂ„rt Ă€ndĂ„ :rolleyes: . Har lĂ„nat en Martin gura till mitt senaste projekt inte fan hjĂ€lpte det lika svĂ„rt Ă€ndĂ„ Ă€ven om den i sig lĂ„ter mycket bĂ€ttre Ă€n mina egna skrotgitarrer 😳 .

Mickar och mickplacering Ă€r ocksĂ„ jĂ€kligt avgörande. Det senaste tipset i Studio om stereoinspelning av akustisk gitarr gjorde i mitt fall att jag fick ett jĂ€kla hĂ€ftigt ljud men men ocksĂ„ en massa annat konstigt ljud frĂ„n spelet tex. handryggen som dunsar lite mot stallet och locket. Det kommer med nĂ„t konstigt jĂ€kla knarrande ljud ocksĂ„, helt tyst blir det aldrig hur jĂ€vla koncentrerat och precist jag Ă€n försöker att spela 😆 . Nyttigt som fan för man avslöjas verkligen som gitarist och fattar att det till stor del handlar om spelteknik för att lyckas med ett rent och bra gitarrljud i varje fall med akustisk. Kort sagt det Ă€r ett slit och mĂ„nga faktorer som spelar in.

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.