Jump to content
Annons

Waves


kirtaphus

Recommended Posts

Som jag har läst mig det till var TC Finalizer och Waves L1 små revolutioner när de kom ut på 90-talet... som hårdvaruburkar och användes då i väldigt många

masteringstudios och således på skivor som kom ut då och som fortfarande låter bra (en del i alla fall 🥰!) och numera finns samma pluggar i var mans dator.

Så - det här med masteringstudios och hårdvaruburkar är nog lika mycket myt som vanliga studios och hårdvaruburkar, d.v.s. det är mer känslan och snabbheten

i hårdvara och analoga prylar som är fördelen, mindre själva ljudkvaliteten. Numera finns det väl även en massa högkvalitativa skivor som spelats in helt digitalt!(?)

Slutsats, jag tror inte att det vore några problem för en masteringtekniker att uppnå suveräna resultat med vanliga Waves-pluggar, det sitter mestadels i hjärnan.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Riktiga mastringsfirmor uppnår ju ett annat sound och tryck.

Men dom annvänder väl externa burkar för detta?

Varför går det ej att nå samma resultat digitalt (med pluggar så att säga)?

Jag skulle vilja säga: KLART det går.

Skillnaden är nog att de vet vad de håller på med.

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

L3:an ger inte samma punch som L2 enligt min mening.

För övrigt vill jag bara säga att om ni ska tävla med annan kommersiell musik så är det maximering som gäller! Glöm allt ni hört om "dynamikdöden", den som fjuttar runt med för låg rms hamnar automatiskt i underläge.

Jag hoppas verkligen att K-standarden blir vanlig inom snar framtid så att åtminstone jag slipper alla dynamikdöda skivor fyllda med distortion som kommer ut nu för tiden. Örat orkar inte med dem. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, fast å andra sidan är det en fördel att vi hemmapulare får s.a.s. värsta handikappet (i positiv bemärkelse - som i golf) när alla högkvalitativa

studio-inspelningar distas sönder strax innan press 🥰!

Link to comment
Dela på andra sajter

L3:an ger inte samma punch som L2 enligt min mening.

För övrigt vill jag bara säga att om ni ska tävla med annan kommersiell musik så är det maximering som gäller! Glöm allt ni hört om "dynamikdöden", den som fjuttar runt med för låg rms hamnar automatiskt i underläge.

Jag hoppas verkligen att K-standarden blir vanlig inom snar framtid så att åtminstone jag slipper alla dynamikdöda skivor fyllda med distortion som kommer ut nu för tiden. Örat orkar inte med dem. MvH

Just det, bravo Bromölla...mer sånt här...jag skippar helt L2 på min senaste skiva-som jag för övrigt tipsar om i annan tråd-just för att folk skall förstå det här med dynamik och lyssningsupplevelse, levande och intressant blir det automatiskt, inte lika högnivå som på andra nutida produktioner TACK och LOV, så i jämförelse låter min skiva lika starkt/svagt som en platta ifrån början på 90-talet, då nivåerna fortfarande låg någorlunda rimligt!

Jag blir lika förbannad varje gång jag köper/lyssnar på en skiva där jag måste SKRUVA ner istället för upp för att överhuvudtaget kunna lyssna på skiten, tyvärr säger jag bara åt dessa volym-hype-offer som offrar upplevelsen/kvalitéten för att vara med i sandlådan-ni har inte fattat ett skit om musik!!! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dynamik är ju fantastiskt. Spec i DTS! 😆

K-standard?

hehe låter som önsketänkande ...Att kommersiell musik ska sänka ner sina takpressade mixar. men det vore himla najs!

Redigerat av otippad
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ljugit-förlåt, nej inte riktigt, men jag mixade om skiten idag för att jag insåg att det låg lite för lågt i nivå samt saknade bastryck på 2 spår,så L2 och L3 multi fick sin plats lite här och där...skulle ju hämtat omslag och skivor men de var åt skogen feltryckte hos min lokale fabrikör så jag får vända mig till Stockholm i morrn,passade därför på att finjustera upp mixen, nu är den hot men lagom! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ljugit-förlåt, nej inte riktigt, men jag mixade om skiten idag för att jag insåg att det låg lite för lågt i nivå samt saknade bastryck på 2 spår,så L2 och L3 multi fick sin plats lite här och där...skulle ju hämtat omslag och skivor men de var åt skogen feltryckte hos min lokale fabrikör så jag får vända mig till Stockholm i morrn,passade därför på att finjustera upp mixen, nu är den hot men lagom! 😄

Jaså.. Så det blir försenat. Då har du tid att lägga upp MP3-klipp på dina låtar, alltså? 🙂

Känns sjukt snålt att inte erbjuda minsta smakprov, liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

handlar inte om snålhet min vän...tid och en massa djävla strul + annat som just nu ligger på tapeten gör att jag inte hunnit fokusera på detta upplägg, det kommer, v.g. hjälp mig med tips om hur man gör detta smidigast på denna site!!! :rolleyes:

Skojar du eller?

Det tar max 5 minuter att klippa ut några 30-sekundersklipp ur låtarna. Som etablerad musikproducent borde detta inte innebära något strul, tycker man.

& tips om hur man gör det smidigast? Du har ju en egen hemsida, lägg upp klippen där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...