Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo, jag har tänkt spela in min manskör (Göteborgs Akademiska Kör), dels för egen dokumentation men med tanken att om det blir bra så kan man ge ut en skiva, det var länge sedan.

Vi har fri tillgång till en lokal med utmärkt akustik för inspelning, och jag tänkte köra en "opus 3" och ställa upp två mikar rakt in utan redigering. Jag sitter i dagsläget på en Studio Projects B1 och en VTB1, så jag gjorde lite provinspelningar i mono, och ack vad det blir ljust! Jag har tänkt på de tendenserna när jag suttit hemma, men med kör så blir det tydligare. Man kanske kan använda eq, men jag tycker att man alltid förlorar något med eq, så jag vill undvika det.

Min fråga är alltså om det finns någon humant prissatt mik som är neutral i ljudet?

För övrigt så tyckte jag att det blev bäst när man hade miken hyfsat nära kören, vid dirigentposition så att säga. Alternativt kan man micka längre bort. Några åsikter där kanske?

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.