Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar om det finns nÄgon bra guide pÄ nÀtet, helst pÄ svenska dÀr man kan lÀsa om hur man gör en bra nermixning och mastring (av elektronisk musik om det nu skiljer) i Cubase SX.

Vet att det finns 500 sidors böcker att köpa. Men det mesta förstÄr jag redan (tror jag iaf) sÄ det jag skulle behöva veta Àr i vilken ordning man gör allt och vart man hittar det i programmen.

T.ex: Man börjar med att göra musiken i audiospÄr (ett höger, ett vÀnster) och basgÄng + baskagge som tvÄ enskilda audiospÄr var för sig eftersom att man vill lÀgga kompressor pÄ dessa osv osv osv...

Annons
Postat

Tack den var bra!

En frÄga:

Det rÀcker alltsÄ med att mixa ner en höger och vÀnster kanal i Cubase som man sedan plockar in i Soundforge för mastring?

Det Àr inte sÄ att man ska EQ'a basgÄngen/kaggen med mixerbordet nÀr man mixar ner allt i Cubase till audiospÄr? All EQ görs i Soundforge sen istÀllet?

TÀnkte pÄ basgÄngen/kaggen ocksÄ. Det rÀcker alltsÄ att anvÀnda kompressor pÄ hela waven i Soundforge för att fÄ en bra komprimerad basgÄng/kagge Àven fast man ju dÄ isÄfall Àven komprimerar resten av ljuden ocksÄ samtidigt eftersom allt ligger i samma wav?

Postat

😄 Jag Ă€r faktiskt ingen mastering snubbe... tyvĂ€rr 😉

Spelar du in trummorna analogt, via mikrofon och sen in i mixern och sen in i datorn bör du ju spara varje trumma som en kanal sÄ du kan sÀtta

baskaggen pĂ„ en egen kanal, och dĂ€r kan du göra som du vill med den, i vilket program du vill. 😄

Jag hĂ€ngde inte riktigt med i det du skrev men jag hoppas jag har svarat pĂ„ nĂ„n av dina frĂ„gor i alla fall 😛

Postat

LÄter det bra sÄ Àr det bara att mixa ned till en stereofil. RÄkomprimerar du sedan den filen sÄ pÄverkar det ju hela paketet, och det Àr vÀl inte alltid sÄ lyckat.

Om du har problem med nÄgot instrument sÄ fÄr du större kontrollmöjligheter att forma de enskilda ljuden om du gör det pÄ de individuella instrumenten innan mixdown. Vad gÀller kick och bas sÄ har dom en tendens att gröta ihop sig för att dom krockar i frekvenser och det Àr vÀl i stort sett omöjligt att korrigera pÄ ett bra sÀtt efter nedmixning.

UtgĂ„ngspunkten Ă€r att göra allt för att minimera behovet av korrigeringar efter mixdown. Helst ska man vĂ€l inte behöva nĂ„gon EQ alls i det stadiet. PĂ„ sin höjd lĂ€tt komprimering och eventuellt lite reverb. I en perfekt vĂ€rld... Men det Ă€r ganska individuellt och beroende pĂ„ genre misstĂ€nker jag. NĂ„gra bergfasta förhĂ„llningsregler finns inte, om du inte ska skicka vidare musiken till en professionell masteringfirma. DĂ„ brukar dom vilja fĂ„ materialet sĂ„ "omastrat" som möjligt. Dvs amatörer som vi ska inte ge oss pĂ„ det dom kan göra med sĂ„ mycket bĂ€ttre utrustning. 😉

Postat

LÄter det bra sÄ Àr det bara att mixa ned till en stereofil. RÄkomprimerar du sedan den filen sÄ pÄverkar det ju hela paketet, och det Àr vÀl inte alltid sÄ lyckat.

- Ja, det Ă€r ju det jag menar. Är det nĂ„n idĂ© att mixa ner lĂ„ten i separata audiofiler med en högerkanal, en vĂ€nster, en baskagge och en basgĂ„ngskanal? Och isĂ„fall, hur fĂ„r jag in alla dessa 3 eller 4 kanalerna i Soundforge för mastring sen? Eller rĂ€cker det med att mixa ner allt till en enda stereofil och komprimera allt?

Om du har problem med nÄgot instrument sÄ fÄr du större kontrollmöjligheter att forma de enskilda ljuden om du gör det pÄ de individuella instrumenten innan mixdown. Vad gÀller kick och bas sÄ har dom en tendens att gröta ihop sig för att dom krockar i frekvenser och det Àr vÀl i stort sett omöjligt att korrigera pÄ ett bra sÀtt efter nedmixning.

- Ja, men ska man isÄfall lÀgga pÄ kompressor vid nermixningen pÄ basgÄngs och baskagge kanalen? Eller menar du att kontrollmöjligheterna för att pÄverka kick och bas Àr EQ via mixerbordet vid nermixning som ocksÄ Àr det enda man behöver göra isÄfall?

UtgÄngspunkten Àr att göra allt för att minimera behovet av korrigeringar efter mixdown. Helst ska man vÀl inte behöva nÄgon EQ alls i det stadiet. PÄ sin höjd lÀtt komprimering och eventuellt lite reverb. I en perfekt vÀrld... Men det Àr ganska individuellt och beroende pÄ genre misstÀnker jag. NÄgra bergfasta förhÄllningsregler finns inte, om du inte ska skicka vidare musiken till en professionell masteringfirma. DÄ brukar dom vilja fÄ materialet sÄ "omastrat" som möjligt. Dvs amatörer som vi ska inte ge oss pÄ det dom kan göra med sÄ mycket bÀttre utrustning.

- Helst ingen EQ alls vid mastringsstadiet menar du?

Försöker ÀndÄ mastra det sÄ gott det gÄr med hjÀlp av den dÀr guiden. NÄgon professionell mastringsfirma har jag inte rÄd att anlita. Och skulle det bli aktuellt med skivslÀpp pÄ nÄgot större bolag kan jag alltid skicka pre-master versionerna sÄ kan dom mastra sjÀlva.

Postat

NĂ€r du har hela lĂ„ten framför dig i Cubase sĂ„ ligger ju alla ljudspĂ„r dĂ€r framför dig eller hur! DĂ„ Ă€r det ju bara att vĂ€lja pĂ„ tex, baskaggen (om den Ă€r en egen kanal) att den ska fĂ„ den och den effekten, det finns ju inbyggt I Cubase! Eller hur!? 😆

Postat

Ja det Àr klart. Men gÀller det Àven Kompression pÄ valfria kanaler vid nermixning till audiospÄr? Och det stod det ju inget om i den dÀr guiden, dÀr stÄr det ju att man ska komprimera i Soundforge sen...

Postat

Ju bÀttre du gör slutmixen innan du exporterar ner alla kanaler till en (1) stereofil, desto mindre behöver du eller en ev. mastringsfirma göra med materialet. och desto bÀttre kommer slutresultatet bli

LÄt sÀga att du gör en rÄ-mix, stÀller in all ljud sÄ du kan höra dom bra, har bra stereoseparation /bredd pÄ hela mixen, ingenting ligger o stör frekvensmÀssigt, alltsÄ inga ljud som krockar, det lÄter inte grötigt o.s.v... dÄ behöver du eller en ev. mastringsfirman inte göra mer Àn korrigera smÄsaker mellan alla lÄtar.

Gör du istÀllet en rÄmix dÀr nivÄerna sinsemellan instrumenten ligger fel.. nÄgra ligger för högt, vissa har frekvenser som krockar med andra, panoreringar som försvinner i mixen, fasfel o.s.v dÄ fÄr mastringsfirman jobba hÀcken av sig för att försöka "rÀdda" dina lÄtar sÄ dom lÄter sÄ bra som möjligt i fÀrdig CD-form..förmodligen kommer dom dÄ ringa dig o frÄga om du inte kan göra om grundmixen bÀttre innan du gör en slutmix.

Vet inte om det hÀr gav nÄgon bÀttre klarhet till din frÄga...?

Postat (redigerat)

Jag tror att ni pratar om lite olika saker hĂ€r, sĂ„ jag försöker reda ut lite... I bĂ€sta fall förvirrar jag Ă„tminstone inte mer... 😆

Slutmixning avser alltid en mixdown till ett stereospÄr, som sedan ska bearbetas vid mastering. Har man fler spÄr Àn ett stereospÄr, sÄ Àr det ingen slutmix (om det inte rör sig om en surroundmix förstÄs...).

Du ska se till att stÀlla alla nivÄer och stÀlla in ljudet sÄ att allt lÄter sÄ bra som möjligt med hjÀlp av Cubase. NÀr du sedan har mixat ner rubbet till ett vÀlljudande stereospÄr (som helst ska ha 24-bit upplösning), sÄ tar du in denna stereofil i ditt masteringprogram och gör den sista finputsningen dÀr, med en generell kompressor/limiter pÄ hela mixen om det behövs, kanske lite eq och i förekommande fall ett försiktigt mastering-reverb som fÄr mjuka upp ljudet lite.

Om du mÄste justera eq mer Àn kanske 3-4dB vid mastering, sÄ har du gjort fel vid slutmixen. Slutmixens kvalitet Àr det absolut viktigaste för att du ska kunna göra en bra mastering!

Redigerat av Claes
Postat

Jo det har jag ju förstÄtt. Och just nu har jag ju en bra nermixning dÀr alla ljud hörs bra, ingen basgÄng som gÄr grötigt med nÄn kagge eller liknande. Och alla ljud hörs i perfekt ljudnivÄ i förhÄllande till varandra. Men vad jag undrade var:

1. RÀcker det med att plocka denna okomprimerade nermixning till Soundforge och köra den dÀr guiden med komprimering och allt eller mÄste jag komprimera vissa kanaler redan i Cubase nÀr jag gör nermixningen till ett audiospÄr och sen komprimera ytterliggare sÄ som det stod att man skulle göra i den dÀr guiden?

2. EQa Àr det nÄtt man behöver göra via mixerbordet nÀr man mixar ner i Cubase? RÀcker det eller ska man Àven som jag skrev över komprimera vissa kanaler nÀr man mixar ner till audiospÄr i Cubase?

Postat
Jo det har jag ju förstÄtt. Och just nu har jag ju en bra nermixning dÀr alla ljud hörs bra, ingen basgÄng som gÄr grötigt med nÄn kagge eller liknande. Och alla ljud hörs i perfekt ljudnivÄ i förhÄllande till varandra. Men vad jag undrade var:

1. RÀcker det med att plocka denna okomprimerade nermixning till Soundforge och köra den dÀr guiden med komprimering och allt eller mÄste jag komprimera vissa kanaler redan i Cubase nÀr jag gör nermixningen till ett audiospÄr och sen komprimera ytterliggare sÄ som det stod att man skulle göra i den dÀr guiden?

2. EQa Àr det nÄtt man behöver göra via mixerbordet nÀr man mixar ner i Cubase? RÀcker det eller ska man Àven som jag skrev över komprimera vissa kanaler nÀr man mixar ner till audiospÄr i Cubase?

Du mÄste ingenting. LÄter det bra sÄ finns det ingen anledning att komprimera eller EQ:a. Mixa ned till en stereofil - inte nÄgra separata filer - gör en kopia pÄ den och testa den guide du talar om i Sound Forge. Blir det bÀttre - kanon. Blir det sÀmre sÄ har du originalet kvar.

Postat

Jag brukar föredra att komprimera vissa ljud i mixen ganska medium, nÄgra kanske vÀldigt lite, andra ljud ingenting alls...

sen vid mixdown kör jag hela paketet genom en multibandskompressor och ger lÄten dess karaktÀr.. ( vÀldigt lÀtt kompression dÀr ocksÄ)

Efter mixdown ligger lÄten i Wavelab, och dÀrefter brukar jag köra en frekvensanalysator och se sÄ mixen ser jÀmn ut och att jag inte missat nÄgot.

upptÀcker jag nÄgot fel brukar jag kasta filen och gÄ tillbaka till mixen i cubase och korrigera, istÀllet för att börja anvÀnda EQ eller nÄgot annat.

Men allting hÀnger pÄ om lÄten eller du sjÀlv tycker att det behövs...

Sitter du och pillar med folkvisor tror jag att du ska undvika samma kompressionsgrad som t.e.x trance och techno krĂ€ver... om du inte Ă€r ute efter ett nyskapande sound.. 😆

Har du en vÀldigt transparent mix, allting ligger perfekt i nivÄ, inget som krockar redan i mixstadiet och utan att behöva anvÀnda EQ...kan jag bara sÀga grattis.

..jag sjÀlv upplever det som vÀldigt svÄrt att fÄ till en "perfekt" mix, frekvensmÀssigt utan att anvÀnda nÄgon form av EQ, Àven om jag anvÀnder syntljud och samplingar.

Postat (redigerat)
Du mÄste ingenting. LÄter det bra sÄ finns det ingen anledning att komprimera eller EQ:a. Mixa ned till en stereofil - inte nÄgra separata filer - gör en kopia pÄ den och testa den guide du talar om i Sound Forge. Blir det bÀttre - kanon. Blir det sÀmre sÄ har du originalet kvar.

Precis!

Har du gjort ett riktigt bra jobb med slutmixen, sÄ behövs det ingen mastering - och en seriös masteringtekniker sÀger i sÄ fall ocksÄ till dig att det inte Àr lönt att han gör nÄgot... LÀgg alltsÄ mycket tid pÄ att fÄ slutmixen "perfekt"!

FĂ€rdiga mastering-instĂ€llningar blir sĂ€llan riktigt bra. Man mĂ„ste lyssna och skruva, skruva och lyssna - och sĂ„ lyssna igen... 😆

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.