Jump to content
Annons

Starboy - Rain


starboy (oregistrerad)

Recommended Posts

starboy (oregistrerad)

# LÅTNAMN: Rain

# ARTIST/GRUPP: Starboy

# GENRE: slö house

# LÅTLÄNGD: 5:18

# KOMPOSITÖR: Starboy

# PRODUCENT: Starboy

# EV. MEDVERKANDE: -

# INSPELNINGSÅR: 2006

# FORMAT: mp3

# STORLEK: ca 5 MB

# STATUS: Skiss

Tja,

Blev lite slö house idag.

Vill nån lyssna och kommentera uppskattas det som vanligt.

Starboy___Rain.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen 100-poängars mixning, om vara ärlig, gillar inte hatsen som ligger pannad tex...

Men annars är det bra, dock lite enformigt och omelodiskt (som gör att man (jag) tröttnar lite), men riktigt schysst groove, och produktion. 😛

Du kör också reason va? Skulle va' kul o bolla rns-filer nångång! 😆

//Danne

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

@Richie: Skoj att du är positiv. Du som sjunger som en gud får gärna lägga sång 😳

@Dana: Vet att mixen inte sitter riktigt, är svårt det där. Har iofs fixat lite till nu, bla eq:at och centrerat hatsen, men tycker inte det är tillräckligt för att posta igen.

Visst är det Reason 3 för hela slanten här hemma, vore najs att bolla lite nån gång. Har skickat PM.

Tack för comments!

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Mm, svängiga congas! Svängigt över huvud taget, och klockrena ljud. En mer balanserad mix, så blir det kalas.

Thanx Brynolf. Tur att Studio kör mixskola så man har en chans att bli lite bättre på få till mixen :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
LÅter som de flesta av dina låtar. BRA!

Mixningen behöver mkt mer klarhet. å lite sånadär grejer. LÅten i sig känns lite ointressant vet inte varför. Du måste lägga in nånting som utmärker den mer :rolleyes:

Tjohoo, tack kompis 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

ännu ett gulligt spår av våran egen lilla stjärnpojke! Nått jag gillar med dina spår är dina sköna basar, även här har du lyckats med just basen. En sak jag kommer att tänka på är att du hittat ditt sound, man kan höra "detta är en starboy prod" och det är en bra sak i mina ögon och öron. Som Pazo sa så känns det lite tomt, något mer skulle gärna få framträda lite, vad vet jag inte men någos skojjigt kan du fåin, som vanligt med dina spår så vill jag ha lite sång, men det kan man ju alltid fixa senare. Hoppas detta blir till ett em släpp senare (vi håller på o byggerom sidan )

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
ännu ett gulligt spår av våran egen lilla stjärnpojke! Nått jag gillar med dina spår är dina sköna basar, även här har du lyckats med just basen. En sak jag kommer att tänka på är att du hittat ditt sound, man kan höra "detta är en starboy prod" och det är en bra sak i mina ögon och öron. Som Pazo sa så känns det lite tomt, något mer skulle gärna få framträda lite, vad vet jag inte men någos skojjigt kan du fåin, som vanligt med dina spår så vill jag ha lite sång, men det kan man ju alltid fixa senare. Hoppas detta blir till ett em släpp senare (vi håller på o byggerom sidan )

Tackar Lådan

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Dåligt: Mixen, open hh, arr

Syntbasen är för hårt kapad, du har nästan ingen basenergi alls i låten, bara en massa slapp sub. Kicken behöver höras vid 40-60 hz, syntbasen måste jobba 90-170 hz annars låter det köksradio.

Har du en subwoofer i din lyssning måntro?

Bra: Vassa trumljud, skitsnygga, utom hhn som ligger 3 dB för högt och är för hårt pannad. Lägg hatsen utanför kompressorn och eq:a bort tickandet.

Bra hooks, småtrevlig låt.

Arret känns lite slappt och slumpmässigt, koka ner till det bästa stycket och variera!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Dåligt: Mixen, open hh, arr

Syntbasen är för hårt kapad, du har nästan ingen basenergi alls i låten, bara en massa slapp sub. Kicken behöver höras vid 40-60 hz, syntbasen måste jobba 90-170 hz annars låter det köksradio.

Har du en subwoofer i din lyssning måntro?

Bra: Vassa trumljud, skitsnygga, utom hhn som ligger 3 dB för högt och är för hårt pannad. Lägg hatsen utanför kompressorn och eq:a bort tickandet.

Bra hooks, småtrevlig låt.

Arret känns lite slappt och slumpmässigt, koka ner till det bästa stycket och variera!

😳

Aaah, riktigt schysst feedback, gillas!!

Tack för detaljerade tips, jobbar vidare.

Nej, ingen subbas i lyssningen. Bara lurar, Sennheiser HD 212Pro. Och ja, lurarna luras 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ju ingen stor kännare av house. Vet alltså inte vad som är trendigt och hippt idag - vilket möjligen påverkar dina val.

För att ta gnället först så störs jag väldigt av hi-haten till höger. Ta ner, ta ner.

Handklappet låter riktigt tråkigt och gammal trummaskin. Här blir jag alltså osäker. Detta kanske är supercoolt idag och bara så rätt. Jaja, jag tycker det låter trist ändå. Saknar bas och värme men det kanske är medvetet och ligger i stilen. Skulle ändå vilja ha det lite mindre hårt överlag.

Congas/percussion är väldigt bra och gör mycket för låten.

Den första delen av låten är helt ok men sedan 1:10 där "wobblebasen" kommer så räcker inte det för att ta låten vidare. Visst det studdsar lite harmonier runt basfiguren men det är ändå för statiskt och repetativt. Skulle vilja ha mer melodislingor som slingrade sig runt och tillsammans med basen. Helst inte unisont med basen utan som kommentarer, tillrop och avvägar. Gärna flera ljud.

När "wobblebasenfiguren" lägger av tycker jag låten går in i ett intressantare skede. Sedan kommer den tillbaka, men då är det betydligt mer spännande det som händer kring. Här är låten riktigt stark men det är inte basfigurens förtjänst. Tycker fortfarande att den skulle må bättre av att kompleteras som jag (försökte) beskrev tidigare.

Slutsummering; bitvis riktigt fräckt men delar av helheten som kan bli bättre och göra låten starkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...