Jump to content
Annons

Behöver teknikhjälp


prinsviktor

Recommended Posts

Tjenna!

Har gjort som alla andra studio wannabes och gott å köpt mig en EMU 0404, VTB1 preamp och en B1. Nu är det så här att jag är totalt tekniskt okunnig (man är ju konstnär :rolleyes: ) och behöver lite vägledning.

Vad är det som ska kopplas från ljudkortet till preampen, alltså genom vilket hål och med vad för sladd?

Jag har ett par studiohörlurar också, men ljudkortet har två steroingångar, och i manualen står det att de ska kopplas via en förstärkare. Betyder detta att jag behöver köpa en sterofördelare för hörlurarna, och behöver jag en seperat förstärkare eller går detta att ta via preampen?

Och till sist, vilka reglage på preampen är viktigast, och varför?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Från utgången på preampen ska det gå en sladd till en av ljudkortets ingångar. Tror att det är en vanlig tele-tele, alltså en instrumentkabel.

Angående hörlurarna så ska de kopplas in i en av ljudkortets utgångar, och jag vet inte om EMU 0404 har en inbyggd hörlursförstärkare men det borde ju stå någonstans i manualen eller på lådan kortet levereras i. Vill du lyssna i stereo med hörlurarna kommer du behöva en stereofördelare, men som sagt vet jag inte riktigt hur 0404 är byggt så det kanske finns en stereoutgång?

Viktigaste reglaget på preampen är Input Gain. Output borde du kunna låta stå på 0. Tube blend bestämmer vad jag kan förstå hur mycket rörkaraktär du vill ha på ljudet, hur mycket du vill ha av det är en smaksak som du får prova dig fram till. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående hörlurarna så ska de kopplas in i en av ljudkortets utgångar, och jag vet inte om EMU 0404 har en inbyggd hörlursförstärkare men det borde ju stå någonstans i manualen eller på lådan kortet levereras i.

Tack för svaret, men det står ju i manualen att de inte ska kopplas direkt.

Någan annan som kanske kan ge en stackare som mig lite hjälp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Står det i manualen att utgången inte kan driva hörlurar, så måste du koppla utgången till en hörlursförstärkare. Lyssning måste du ta från ljudkortet. Preampen innehåller ju inget annat än ljudet från mikrofonen... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...