Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå alla gamla studiorävar därute! Nu är det dags för er akustiktekniker/ studiobyggare/ ljudtekniker/ etc att berätta hur det egentligen ligger till!

Jag ska bygga en liten studio i ett källarförråd i mitt hus. De stora problemen är att det ligger lägenheter ovanför, samt att det är väldigt lågt i tak (typ 2,10-2,20). Det är ett gammalt trähus. Jag vet inte än riktigt hur lyhört det är, jag återkommer med mer info i frågan (ska gå ner och sätta en bergsprängare på play och knacka på hos grannen). Men jag blir nog tvungen att ljudisolera rätt ordentligt.

Jag ska främst spela in akustisk gitarr och sång (resten är mest digitalt/elektriskt). Nån som har bra tips på hur jag ska göra för att det inte ska höras upp till grannen? Hur mycket behöver jag sänka taket (har ju inte så mycket att ta av)? Funder på att sätta upp tex mdf/gips (vilket? eller nått annat hårt material med hög densitet?) med nån slags isoleringsmaterial påklistrat, som innertak med en liten luftspalt upp till taket. Låter detta som en bra idé?

Hur mycket behövs för att gura-och-sång-frekvenserna ska dö ut?

Vad ska jag ha för isoleringsmaterial i taket? Vad har maximalt ljuddämpande/isolerande effekt på minsta möjliga tjocklek (gärna nått man har råd med)? Kanske ett skikt av asfaltsplattor och ett av stenull? Eller sån dära motorrumsisolering? (Jag vet inte, det är därför jag behöver er!)

Tänkte dela av lokalen i inspelningsrum (vokalbooth) och monitorrum (datorrum).

Hur stort bör inspelningsrummet vara för att det ska vara nån vits att spara på naturliga rumsekon och -reverbationer? (Kanske är bäst att dämpa ut så fullständigt som möjligt...?)

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

/Joel (a.k.a mrBluesman)

• 2 veckor senare...
Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.