Jump to content
Annons

Hur kopplar jag?


silverpojken

Recommended Posts

Tjenahej!

Jag har ett roland TD-6 som jag vill kunna koppla till mitt ljudkort (Delta 1010LT) Men! vill inte köra vanlig stereo direkt från modulen in i ljudkortet, utan kunna koppla in kick,virvel,tommar,cymbaler osv på enskilda spår. Ngn som kan hjälpa mig?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjenahej!

Jag har ett roland TD-6 som jag vill kunna koppla till mitt ljudkort (Delta 1010LT) Men! vill inte köra vanlig stereo direkt från modulen in i ljudkortet, utan kunna koppla in kick,virvel,tommar,cymbaler osv på enskilda spår. Ngn som kan hjälpa mig?

Mvh

Det här ska intressant och följa. Jag har alltid undrat hur man gör, men aldrig listat ut. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men jag hoppas det finns någon som kan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag kör midi ut från mitt Medeli set och in i trumpluggen i logic, får lite delay på monitorlyssningen så den är avstäng under inspelning så jag lyssnar istället på setets stereo ut. Att dela upp stereosignalen från trumsetets ljudbank i enskilda trumdelar går nog inte.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du måste göra ngt i stil med "extract parts" eller liknande... men jag förstår inte varför det inte kan vara på samma spår? Man kan ju ändå fippla med varje ljud för sig i samplern?

Ah, det finsn säkert ngn som vet exakt hur man kopplar. Man kanske kan splita insignalen på ngt sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenahej!

Jag har ett roland TD-6 som jag vill kunna koppla till mitt ljudkort (Delta 1010LT) Men! vill inte köra vanlig stereo direkt från modulen in i ljudkortet, utan kunna koppla in kick,virvel,tommar,cymbaler osv på enskilda spår. Ngn som kan hjälpa mig?

Mvh

antinen så har din modul separata utgångar och då kopplar du dem som vanligt, eller så koppar du in det via midi och använder någon trevlig trumplugg med rejäla samplingar, som bfd, dfh eller något i den stilen. borde låta bättre än din externa modul.

sista alternativet är att du spelar in midi, och sedan skickar ut midin till ljudmodulen och tillbaka till ett audiospår i taget. ja, om du bara har stereo-out från din modul och verkligen vill använda dessa ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag förstår inte varför det inte kan vara på samma spår? Man kan ju ändå fippla med varje ljud för sig i samplern?

Det brukar väl inte sitta så jättebra ljud i samplern? Om man t.ex. har DFH eller BFD så vill man ju såklart kunna använda det, och få ut kaggen, vriveln pukorna etc på olika kanaler så man kan mixa allt i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

eller så koppar du in det via midi och använder någon trevlig trumplugg med rejäla samplingar, som bfd, dfh eller något i den stilen. borde låta bättre än din externa modul.

Precis vad jag menade 😉

Men hur får man egentligen in allt på olika midikanaler? det är väl bara en midi in och en midi ut på trumsettet? Hur får man pukorna och allt på olika kanaler? Sköter kanske BFD eller DFH det?

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag förstår inte varför det inte kan vara på samma spår? Man kan ju ändå fippla med varje ljud för sig i samplern?

Det brukar väl inte sitta så jättebra ljud i samplern? Om man t.ex. har DFH eller BFD så vill man ju såklart kunna använda det, och få ut kaggen, vriveln pukorna etc på olika kanaler så man kan mixa allt i efterhand.

Ja, det var ngt sådant jag tänkte, går det inte att eq:a varje ljud för sig i samplern och sedan lägga på reverb? Förstår att man vill ha så stor valmöjlighet som möjligt, men översiktsmässigt är det ju bättre att ha det i samma fönster om man ska pilla till det efteråt. Sedan är det ju bara att ta ut det man vill sära ur paketet... hur fungerar det med läckageinställningarna och så då? Jag har aldrig pillat särskilt mycket i några sådana där bibliotek.

Link to comment
Dela på andra sajter

eller så koppar du in det via midi och använder någon trevlig trumplugg med rejäla samplingar, som bfd, dfh eller något i den stilen. borde låta bättre än din externa modul.

Precis vad jag menade 😉

Men hur får man egentligen in allt på olika midikanaler? det är väl bara en midi in och en midi ut på trumsettet? Hur får man pukorna och allt på olika kanaler? Sköter kanske BFD eller DFH det?

har lite svårt att se anledningen till att lägga ut midin på olika kanaler för ett instrument.

om du använder ett vsti som ex. bfd så får du ju ut varje trumma på enskilda kanaler, som du sedan kan mixa som du vill. det är alltså samplern(sampleplayer, ljudmodul eller vad du vill kalla det) som sköter det

Link to comment
Dela på andra sajter

har lite svårt att se anledningen till att lägga ut midin på olika kanaler för ett instrument.

om du använder ett vsti som ex. bfd så får du ju ut varje trumma på enskilda kanaler, som du sedan kan mixa som du vill. det är alltså samplern(sampleplayer, ljudmodul eller vad du vill kalla det) som sköter det

Okej då förstår jag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

eller så koppar du in det via midi och använder någon trevlig trumplugg med rejäla samplingar, som bfd, dfh eller något i den stilen. borde låta bättre än din externa modul.

Precis vad jag menade 😉

Men hur får man egentligen in allt på olika midikanaler? det är väl bara en midi in och en midi ut på trumsettet? Hur får man pukorna och allt på olika kanaler? Sköter kanske BFD eller DFH det?

har lite svårt att se anledningen till att lägga ut midin på olika kanaler för ett instrument.

om du använder ett vsti som ex. bfd så får du ju ut varje trumma på enskilda kanaler, som du sedan kan mixa som du vill. det är alltså samplern(sampleplayer, ljudmodul eller vad du vill kalla det) som sköter det

Men om du använder Battery och som plugg och kanske DFH så kan du inte få ut det på separata kanaler. (iallafall vad jag har förstått fårn det själv).

Men när jag var ute med hunden så tog jag mig en funderar över detta och kom fram till:

Om du tar och spelar in via midi och sedan när du har gjort det så har du ju ditt midi spår med allting i ett spår. Sedan tar du och går in i Spåret och klipper ut varje del. sedan tar du och lägger in rytmmönstret i ett nytt midi spår. Och så gör du så för varje virvel,puckor,cymbal osv.

Då har du alla på varsitt spår och då tar du och sätter pluggen på varje spårs output och ser till att de spelar på rätt puka/virel/cymba. Detta lär i och försig kräva lite från din dator men det är kanske värt ett försök. 🥰

hoppas jag inte var allt för otydlig! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

eller så koppar du in det via midi och använder någon trevlig trumplugg med rejäla samplingar, som bfd, dfh eller något i den stilen. borde låta bättre än din externa modul.

Precis vad jag menade 😄

Men hur får man egentligen in allt på olika midikanaler? det är väl bara en midi in och en midi ut på trumsettet? Hur får man pukorna och allt på olika kanaler? Sköter kanske BFD eller DFH det?

har lite svårt att se anledningen till att lägga ut midin på olika kanaler för ett instrument.

om du använder ett vsti som ex. bfd så får du ju ut varje trumma på enskilda kanaler, som du sedan kan mixa som du vill. det är alltså samplern(sampleplayer, ljudmodul eller vad du vill kalla det) som sköter det

Men om du använder Battery och som plugg och kanske DFH så kan du inte få ut det på separata kanaler. (iallafall vad jag har förstått fårn det själv).

visst kan du adressera de olika ljuden till olika outputs i battery.

jag har inte själv använt dfh, men det skulle åtmonstone förvåna mig mycket om du inte har möjlighet att även där mixa ljuden separat.

Link to comment
Dela på andra sajter

eller så koppar du in det via midi och använder någon trevlig trumplugg med rejäla samplingar, som bfd, dfh eller något i den stilen. borde låta bättre än din externa modul.

Precis vad jag menade 😄

Men hur får man egentligen in allt på olika midikanaler? det är väl bara en midi in och en midi ut på trumsettet? Hur får man pukorna och allt på olika kanaler? Sköter kanske BFD eller DFH det?

har lite svårt att se anledningen till att lägga ut midin på olika kanaler för ett instrument.

om du använder ett vsti som ex. bfd så får du ju ut varje trumma på enskilda kanaler, som du sedan kan mixa som du vill. det är alltså samplern(sampleplayer, ljudmodul eller vad du vill kalla det) som sköter det

Men om du använder Battery och som plugg och kanske DFH så kan du inte få ut det på separata kanaler. (iallafall vad jag har förstått fårn det själv).

visst kan du adressera de olika ljuden till olika outputs i battery.

jag har inte själv använt dfh, men det skulle åtmonstone förvåna mig mycket om du inte har möjlighet att även där mixa ljuden separat.

Jaså? Det var som skjutsiken! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Kör du Cubase så ska det gå att separera ett midispår till flera spår ganska enkelt om jag inte minns fel. Tror att Master Peo hade koll på det svarade visst i nån tråd på Cubase sidan, sök där om du har cubase.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...