qumarr (oregistrerad) Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 (redigerat) Nu Àr det sÄ att jag tÀnkt mig slÀnga ihop en rackburk Ä ha i racket i studion/replokalen. Burken skall enbart anvÀndas för inspelning, ej mixning osv. (för över alla inspelade ljudfiler till min redigeringsdator som stÄr hemma) Jag har dock aldrig byggt en dator frÄn scratch sjÀlv förut sÄ jag vill gÀrna att ni hojtar till ifall jag glömt nÄgon komponent eller viktig sladd. (eller ifall ni vet nÄgra billigare/bÀttre alternativ) Rackdator: RacklÄda: CI-4UT6A 19" 4U Rackmount ATX without PSU NÀtagg: HuntKey 350W ATX12V passiv PFC PCI Expeess 120mm flÀkt Moderkort: Asus P5GPL-X i915PL 2DDR-DIMM 3PCI 2PCIe SATA Audio GB-LAN Socket775 ATX Processor: Intel Pentium 4 511 2.8GHz Socket LGA775, 1MB, BOXED m/flÀkt RAM: Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/1G 1024Mb/1Gb DDR-DIMM PC3200 400MHz CL3 184pin HÄrddisk: Seagate Barracuda 7200.9 160GB SATA2 8MB 7200RPM Grafikkort: XFX GeForce 6200 TurboCache, PCI-Express,supports 256MB, Tv-Out/DVI DVDbrÀnnare: Samsung SH-W162C Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk IDE + NERO Software Firewirekort: ST Labs Firewire 2+1-port PCI sammanlagt pris: 6436kr (med frakt inrÀknat) ljudkort har jag redan ett FW. SÄ har jag glömt nÄgot eller Àr det nÄgot jag mÄste Àndra pÄ? [edit]: bytte ut lite komponenter Redigerat 2 maj 2006 av qumarr
qumarr (oregistrerad) Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 har jag missat nÄtt? Àr det en artikel? isÄfall vilket nummer? vad kostade deras?
Micke H Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 Studio har en stor artikelserie om att sĂ€tta ihop en egen musikdator, och första delen av tre Ă€r i det nyaste numret som Ă€r ute nu. Tror den gick pĂ„ 11.000 eller nĂ„got, din var alltsĂ„ nĂ„got billigare. đ
qumarr (oregistrerad) Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 Ja priset Àr i vÀldigt fokus för min del. Har redan en bra musikdator för mixning osv. denna rackdator Àr tÀnkt att ha stÄende i replokalen med allt fÀrdigt kopplat sÄ nÀr man kÀnner för Ä spela in e det bara att spela in. det enda denna dator skall göra Àr att spela in max 16 kanaler samtidigt och spela upp kanske max 24-30 spÄr samtidigt (utan vstfx osv), sÄ det behöver ju inte vara ett monster till dator.
UltraLoFi Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 Om du tÀnker ha lÄdan i ett "lyftbart" rackskÄp sÄ kom ihÄg att den Àr TUNG.. (annars en mkt flexibel och rymlig lÄda)
Majken Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 Om du ska ha datorn i replokalen och alltsÄ spela in i nÀrheten av den sÄ skulle mitt förslag vara att satsa pÄ en Athlon 3500+. Denna blir svalare och tystare och Àr tillsammans med ett AGP moderkort som exempelvis MSI Neo-FX2 eller ASUS A8V riktigt billig. Ska du köra pÄ Intel med PCI-Express sÄ skulle jag rÄda dig att skaffa ett moderkort med i955 chipset men dÄ fÄr du rÀkna med att lÀgga pÄ en tusenlapp extra pÄ priset. Du borde ocksÄ lÀgga till en bra processorflÀkt och köpa tvÄ 512 mb minnen istÀllet för ett 1024 för att utnyttja dual channel lÀget. /Majken
qumarr (oregistrerad) Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 Om du tĂ€nker ha lĂ„dan i ett "lyftbart" rackskĂ„p sĂ„ kom ihĂ„g att den Ă€r TUNG..(annars en mkt flexibel och rymlig lĂ„da) inte lyftbart rackskĂ„p, rullbart. đ
UltraLoFi Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 Om du tĂ€nker ha lĂ„dan i ett "lyftbart" rackskĂ„p sĂ„ kom ihĂ„g att den Ă€r TUNG..(annars en mkt flexibel och rymlig lĂ„da) inte lyftbart rackskĂ„p, rullbart. đ Ah ok, jag bygger pĂ„ en portabel studio med just den lĂ„dan som grund och Ă€r vĂ€l uppe i 25-30kg vid det hĂ€r laget. đ
qumarr (oregistrerad) Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 Om du ska ha datorn i replokalen och alltsĂ„ spela in i nĂ€rheten av den sĂ„ skulle mitt förslag vara att satsa pĂ„ en Athlon 3500+. Denna blir svalare och tystare och Ă€r tillsammans med ett AGP moderkort som exempelvis MSI Neo-FX2 eller ASUS A8V riktigt billig. Ska du köra pĂ„ Intel med PCI-Express sĂ„ skulle jag rĂ„da dig att skaffa ett moderkort med i955 chipset men dĂ„ fĂ„r du rĂ€kna med att lĂ€gga pĂ„ en tusenlapp extra pĂ„ priset. Du borde ocksĂ„ lĂ€gga till en bra processorflĂ€kt och köpa tvĂ„ 512 mb minnen istĂ€llet för ett 1024 för att utnyttja dual channel lĂ€get. /Majken Jo en bra processorflĂ€kt hade ju vart bra, nĂ„gra tips pĂ„ tysta och billiga? Ăr det stor skillnad med 2x512 mot 1x1024? tĂ€nkte köpa 1x1024 sĂ„ att jag kan köpa ett till nĂ€r pengar hittar sig till mitt konto. kĂ€nns lite onödigt att köpa 2x512 Ă„ sen vara tvungen att köpa 2st 1024, eller Ă€r jag ute och cyklar? AMD alternativet sĂ„g lite för dyrt ut. Kör med intel nu och har ett moderkort med 915 chipset och det har funkat galant (Ă„ sĂ„ speciellt högljud tycker jag inte den Ă€r, har en zalman processorflĂ€kt), sĂ„ jag ser ingen anledning att köpa ett dyrare moderkort med i955 chipset.
Majken Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 Ahh, jag lÀste Geforce 6600 istÀllet för 6200 och dÄ Àr inte 915P ett lika roligt alternativ. Men det grafikkort du valt Àr dock ett "turbocache" kort som stjÀl minne frÄn systemet. LÀgg pÄ en hundring eller tvÄ sÄ bör du kunna hitta ett grafikkort som har riktigt minne. Vad gÀller processorflÀkt sÄ kan jag rekommendera Arctic Cooling Freezer Pro. Billig och kyler lika bra som en Zalman, se till sÄ att chassit har ett utblÄs baktill bara. /Majken
Violiner Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 (redigerat) Ja, du skall definitivt ha 2x512 i stĂ€llet för 1x1024. Det blir en avsevĂ€rd skillnad i minnesbandbredd som Ă€r mycket viktigt för datorns prestanda. Sen förvĂ„nar det mig att ingen har nĂ€mnt nĂ€taggregatet. Ett alltför billigt aggregat med alltför liten effekt Ă€r ingen bra idĂ©. NĂ€taggregatet Ă€r nĂ„got du definitivt inte vill spara pĂ„ hur mycket budget du Ă€n har tĂ€nkt att bygga. Köp i stĂ€llet till exempel Antec eller annat kvalitetsaggregat. GĂ€rna 500 watt eller mer. Stabil, och tillrĂ€cklig strömförsörjning av god kvalitet Ă€r grunden för ett framgĂ„ngsrikt datorbygge. Jag skulle ocksĂ„ vĂ€lja att köpa hela paketet frĂ„n Komplett och strunta i en viss annan leverantör. Dels för att du fĂ„r det lĂ€ttare med reklamationer om nĂ„got blir fel, men kanske framför allt pĂ„ grund av mina och andras erfarenheter av en annan leverantör du anger... I övrigt kan du lita pĂ„ Majkens kommentarer, Han vet (för det mesta) vad han talar om. Utom nĂ€r vi nĂ„gon enstaka sĂ€llsynt gĂ„ng har olika Ă„sikter. Men det Ă€r sĂ€llan... đ Redigerat 2 maj 2006 av Violiner
Light Head Postat 3 maj 2006 Postat 3 maj 2006 ang nÀtagg.. NÀr jag kollar pÄ hur mycket ström som levereras (nÄgot man kan kolla genom flera BIOS) sÄ ligger alltid levererad ström under specificerad. Why? T.ex. det stÄr att det skall vara 12v men det som levereras ligger under. Det Àr vÀl inte bra? Har kollat pÄ mÄnga datorer och aldirg sett att nÄgon har legat pÄ 12v, eller mer... Blir prestanda lidande av detta?
Majken Postat 3 maj 2006 Postat 3 maj 2006 Det har vÀl med belastningen pÄ nÀtaggregatet att göra. Beroende pÄ hur mycket hÄrdvara du anslutit kan inte nÀtaggregatet leverera riktigt 12V och det vanliga Àr vÀl omkring 11.8-11.9V. Vill minnas att man rÀknar pÄ att 5% avvikelse ska vara helt problemfritt. Och det Àr vÀl hÀr ett dÄligt nÀtaggregat kan orsaka problem. Genom att spÀnningen Àr för lÄg börjar hÄrdvara uppföra sig konstigt vilket kan leda till krascher som för anvÀndaren ser ut att ha med hÄrdvaran att göra snarare Àn nÀtaggregatet. /Majken
Violiner Postat 3 maj 2006 Postat 3 maj 2006 ang nĂ€tagg.. NĂ€r jag kollar pĂ„ hur mycket ström som levereras (nĂ„got man kan kolla genom flera BIOS) sĂ„ ligger alltid levererad ström under specificerad. Why? T.ex. det stĂ„r att det skall vara 12v men det som levereras ligger under. Det Ă€r vĂ€l inte bra? Har kollat pĂ„ mĂ„nga datorer och aldirg sett att nĂ„gon har legat pĂ„ 12v, eller mer... Blir prestanda lidande av detta? Det Ă€r flera faktorer som inverkar. Hur pass stabil spĂ€nningen frĂ„n nĂ€taggregatet Ă€r frĂ„n början och Ă€ven hur pass bra det kan möta Ă€ndringar i nĂ€tspĂ€nningen fĂ„n elnĂ€tet. Ett billigt aggregat ger ofta större fluktuationer i spĂ€nningen Ă€ven utan belastning. Hur mycket ström nĂ€taggregatet klarar att lĂ€mna och dĂ€rmed hur pass mycket spĂ€nningen sjunker vid ökad belastning frĂ„n datorn. Billiga aggregat har ofta specar som inte alls stĂ€mmer med verkligheten, till exempel om man rĂ€knar ihop vad de sjĂ€lva anger som maximalt effektuttag frĂ„n de olika anslutningarna och sedan tittar pĂ„ aggregatets totaleffekt sĂ„ stĂ€mmer inte de siffrorna speciellt bra. Men det kan ocksĂ„ vara sĂ„ att bĂ„da siffrorna Ă€r för högt angivna för att "stĂ€mma överens"... Vid en mĂ€tning pĂ„ ett belastat aggregat viser det sig ganska snabbt... Om man valt ett aggregat som helt enkelt Ă€r för litet för komponenterna i datorn sĂ„ rĂ€cker naturligtvis inte ens ett av god kvalitet, utan spĂ€nningen sjunker och varierar, vilket kan leda till allvarliga problem med datorn - och oast gör det. Detta Ă€r en av de vanligaste kĂ€llorna till "konstiga" problem med datorer. Ytterligare en felkĂ€lla till varför man fĂ„r felaktiga avlĂ€sningar nĂ€r man tittar pĂ„ spĂ€nningsangivelserna i datorn med utgĂ„ngspunkt frĂ„n de sensorer som finns i datorn och alltsĂ„ lĂ€ser i BIOS eller i nĂ„got annat program pĂ„ skĂ€rmen Ă€r att de sensorer som sitter i datorn Ă€r av ganska risig kvalitet och ofta ger fel utdata. Detta förstĂ„r man lĂ€tt om man tĂ€nker pĂ„ att ett riktigt bra mĂ€tinstrument som man anvĂ€nder för att mĂ€ta spĂ€nningar bara det ofta kostar flerdubbelt - eller Ă€nnu mer - Ă€n ett moderkort... Ofta Ă€r de nĂ€taggregat som levereras med billiga chassin ganska dĂ„liga. Det sĂ€ger sig sjĂ€lvt om man till exempel köper ett chassi för, till exempel, lĂ„ngt under 1000 kronor att nĂ€taggregatet inte Ă€r av absolut toppkvalitet. Ett riktigt bra aggregat kostar, i konsumentled, över 1000 kronor bara det... Enda sĂ€ttet att fĂ„ reda pĂ„ den verkliga spĂ€nningen Ă€r att mĂ€ta med ett externt mĂ€tinstrument av god kvalitet, t ex en digitalmultimeter. (SjĂ€lv anvĂ€nder jag en kalibrerad Fluke 189 som kostar mellan 6-7000... đ )
hegobald Postat 3 maj 2006 Postat 3 maj 2006 AngÄende nÀtagg... Ska du anvÀnda datorn live sÄ rekomenderar jag starkt att du anvÀnder en UPS Du bör hitta en vettig sÄdan för 1000~1500:- SjÀlv anvÀnder jag en sÄn hÀr och Àr nöjd hittills.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.