Jump to content
Annons

Rackdator

Recommended Posts

qumarr (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu Àr det sÄ att jag tÀnkt mig slÀnga ihop en rackburk Ä ha i racket i studion/replokalen.

Burken skall enbart anvÀndas för inspelning, ej mixning osv. (för över alla inspelade ljudfiler till min redigeringsdator som stÄr hemma)

Jag har dock aldrig byggt en dator frÄn scratch sjÀlv förut sÄ jag vill gÀrna att ni hojtar till ifall jag glömt nÄgon komponent eller viktig sladd. (eller ifall ni vet nÄgra billigare/bÀttre alternativ)

Rackdator:

RacklÄda: CI-4UT6A 19" 4U Rackmount ATX without PSU

NÀtagg: HuntKey 350W ATX12V passiv PFC PCI Expeess 120mm flÀkt

Moderkort: Asus P5GPL-X i915PL 2DDR-DIMM 3PCI 2PCIe SATA Audio GB-LAN Socket775 ATX

Processor: Intel Pentium 4 511 2.8GHz Socket LGA775, 1MB, BOXED m/flÀkt

RAM: Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/1G 1024Mb/1Gb DDR-DIMM PC3200 400MHz CL3 184pin

HÄrddisk: Seagate Barracuda 7200.9 160GB SATA2 8MB 7200RPM

Grafikkort: XFX GeForce 6200 TurboCache, PCI-Express,supports 256MB, Tv-Out/DVI

DVDbrÀnnare: Samsung SH-W162C Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk IDE + NERO Software

Firewirekort: ST Labs Firewire 2+1-port PCI

sammanlagt pris: 6436kr (med frakt inrÀknat)

ljudkort har jag redan ett FW.

SÄ har jag glömt nÄgot eller Àr det nÄgot jag mÄste Àndra pÄ?

[edit]: bytte ut lite komponenter

Redigerat av qumarr
Annons
qumarr (oregistrerad)
Postat

har jag missat nÄtt?

Àr det en artikel? isÄfall vilket nummer? vad kostade deras?

Postat

Studio har en stor artikelserie om att sĂ€tta ihop en egen musikdator, och första delen av tre Ă€r i det nyaste numret som Ă€r ute nu. Tror den gick pĂ„ 11.000 eller nĂ„got, din var alltsĂ„ nĂ„got billigare. 😄

qumarr (oregistrerad)
Postat

Ja priset Àr i vÀldigt fokus för min del.

Har redan en bra musikdator för mixning osv.

denna rackdator Àr tÀnkt att ha stÄende i replokalen med allt fÀrdigt kopplat sÄ nÀr man kÀnner för Ä spela in e det bara att spela in.

det enda denna dator skall göra Àr att spela in max 16 kanaler samtidigt och spela upp kanske max 24-30 spÄr samtidigt (utan vstfx osv), sÄ det behöver ju inte vara ett monster till dator.

Postat

Om du tÀnker ha lÄdan i ett "lyftbart" rackskÄp sÄ kom ihÄg att den Àr TUNG..

(annars en mkt flexibel och rymlig lÄda)

Postat

Om du ska ha datorn i replokalen och alltsÄ spela in i nÀrheten av den sÄ skulle mitt förslag vara att satsa pÄ en Athlon 3500+. Denna blir svalare och tystare och Àr tillsammans med ett AGP moderkort som exempelvis MSI Neo-FX2 eller ASUS A8V riktigt billig.

Ska du köra pÄ Intel med PCI-Express sÄ skulle jag rÄda dig att skaffa ett moderkort med i955 chipset men dÄ fÄr du rÀkna med att lÀgga pÄ en tusenlapp extra pÄ priset. Du borde ocksÄ lÀgga till en bra processorflÀkt och köpa tvÄ 512 mb minnen istÀllet för ett 1024 för att utnyttja dual channel lÀget.

/Majken

qumarr (oregistrerad)
Postat

inte lyftbart rackskĂ„p, rullbart. 😕

Postat

inte lyftbart rackskĂ„p, rullbart. 😆

Ah ok, jag bygger pÄ en portabel studio med just den lÄdan som grund och Àr vÀl

uppe i 25-30kg vid det hĂ€r laget. 😆

qumarr (oregistrerad)
Postat
Om du ska ha datorn i replokalen och alltsÄ spela in i nÀrheten av den sÄ skulle mitt förslag vara att satsa pÄ en Athlon 3500+. Denna blir svalare och tystare och Àr tillsammans med ett AGP moderkort som exempelvis MSI Neo-FX2 eller ASUS A8V riktigt billig.

Ska du köra pÄ Intel med PCI-Express sÄ skulle jag rÄda dig att skaffa ett moderkort med i955 chipset men dÄ fÄr du rÀkna med att lÀgga pÄ en tusenlapp extra pÄ priset. Du borde ocksÄ lÀgga till en bra processorflÀkt och köpa tvÄ 512 mb minnen istÀllet för ett 1024 för att utnyttja dual channel lÀget.

/Majken

Jo en bra processorflÀkt hade ju vart bra, nÄgra tips pÄ tysta och billiga?

Är det stor skillnad med 2x512 mot 1x1024?

tÀnkte köpa 1x1024 sÄ att jag kan köpa ett till nÀr pengar hittar sig till mitt konto.

kÀnns lite onödigt att köpa 2x512 Ä sen vara tvungen att köpa 2st 1024, eller Àr jag ute och cyklar?

AMD alternativet sÄg lite för dyrt ut.

Kör med intel nu och har ett moderkort med 915 chipset och det har funkat galant (Ä sÄ speciellt högljud tycker jag inte den Àr, har en zalman processorflÀkt), sÄ jag ser ingen anledning att köpa ett dyrare moderkort med i955 chipset.

Postat

Ahh, jag lÀste Geforce 6600 istÀllet för 6200 och dÄ Àr inte 915P ett lika roligt alternativ. Men det grafikkort du valt Àr dock ett "turbocache" kort som stjÀl minne frÄn systemet. LÀgg pÄ en hundring eller tvÄ sÄ bör du kunna hitta ett grafikkort som har riktigt minne.

Vad gÀller processorflÀkt sÄ kan jag rekommendera Arctic Cooling Freezer Pro. Billig och kyler lika bra som en Zalman, se till sÄ att chassit har ett utblÄs baktill bara.

/Majken

Postat (redigerat)

Ja, du skall definitivt ha 2x512 i stÀllet för 1x1024. Det blir en avsevÀrd skillnad i minnesbandbredd som Àr mycket viktigt för datorns prestanda.

Sen förvÄnar det mig att ingen har nÀmnt nÀtaggregatet.

Ett alltför billigt aggregat med alltför liten effekt Àr ingen bra idé. NÀtaggregatet Àr nÄgot du definitivt inte vill spara pÄ hur mycket budget du Àn har tÀnkt att bygga. Köp i stÀllet till exempel Antec eller annat kvalitetsaggregat. GÀrna 500 watt eller mer. Stabil, och tillrÀcklig strömförsörjning av god kvalitet Àr grunden för ett framgÄngsrikt datorbygge.

Jag skulle ocksÄ vÀlja att köpa hela paketet frÄn Komplett och strunta i en viss annan leverantör. Dels för att du fÄr det lÀttare med reklamationer om nÄgot blir fel, men kanske framför allt pÄ grund av mina och andras erfarenheter av en annan leverantör du anger...

I övrigt kan du lita pĂ„ Majkens kommentarer, Han vet (för det mesta) vad han talar om. Utom nĂ€r vi nĂ„gon enstaka sĂ€llsynt gĂ„ng har olika Ă„sikter. Men det Ă€r sĂ€llan... 😐

Redigerat av Violiner
Postat

ang nÀtagg..

NÀr jag kollar pÄ hur mycket ström som levereras (nÄgot man kan kolla genom flera BIOS) sÄ ligger alltid levererad ström under specificerad. Why? T.ex. det stÄr att det skall vara 12v men det som levereras ligger under. Det Àr vÀl inte bra? Har kollat pÄ mÄnga datorer och aldirg sett att nÄgon har legat pÄ 12v, eller mer...

Blir prestanda lidande av detta?

Postat

Det har vÀl med belastningen pÄ nÀtaggregatet att göra. Beroende pÄ hur mycket hÄrdvara du anslutit kan inte nÀtaggregatet leverera riktigt 12V och det vanliga Àr vÀl omkring 11.8-11.9V. Vill minnas att man rÀknar pÄ att 5% avvikelse ska vara helt problemfritt.

Och det Àr vÀl hÀr ett dÄligt nÀtaggregat kan orsaka problem. Genom att spÀnningen Àr för lÄg börjar hÄrdvara uppföra sig konstigt vilket kan leda till krascher som för anvÀndaren ser ut att ha med hÄrdvaran att göra snarare Àn nÀtaggregatet.

/Majken

Postat
ang nÀtagg..

NÀr jag kollar pÄ hur mycket ström som levereras (nÄgot man kan kolla genom flera BIOS) sÄ ligger alltid levererad ström under specificerad. Why? T.ex. det stÄr att det skall vara 12v men det som levereras ligger under. Det Àr vÀl inte bra? Har kollat pÄ mÄnga datorer och aldirg sett att nÄgon har legat pÄ 12v, eller mer...

Blir prestanda lidande av detta?

Det Àr flera faktorer som inverkar.

Hur pass stabil spÀnningen frÄn nÀtaggregatet Àr frÄn början och Àven hur pass bra det kan möta Àndringar i nÀtspÀnningen fÄn elnÀtet. Ett billigt aggregat ger ofta större fluktuationer i spÀnningen Àven utan belastning.

Hur mycket ström nÀtaggregatet klarar att lÀmna och dÀrmed hur pass mycket spÀnningen sjunker vid ökad belastning frÄn datorn. Billiga aggregat har ofta specar som inte alls stÀmmer med verkligheten, till exempel om man rÀknar ihop vad de sjÀlva anger som maximalt effektuttag frÄn de olika anslutningarna och sedan tittar pÄ aggregatets totaleffekt sÄ stÀmmer inte de siffrorna speciellt bra. Men det kan ocksÄ vara sÄ att bÄda siffrorna Àr för högt angivna för att "stÀmma överens"... Vid en mÀtning pÄ ett belastat aggregat viser det sig ganska snabbt...

Om man valt ett aggregat som helt enkelt Àr för litet för komponenterna i datorn sÄ rÀcker naturligtvis inte ens ett av god kvalitet, utan spÀnningen sjunker och varierar, vilket kan leda till allvarliga problem med datorn - och oast gör det. Detta Àr en av de vanligaste kÀllorna till "konstiga" problem med datorer.

Ytterligare en felkÀlla till varför man fÄr felaktiga avlÀsningar nÀr man tittar pÄ spÀnningsangivelserna i datorn med utgÄngspunkt frÄn de sensorer som finns i datorn och alltsÄ lÀser i BIOS eller i nÄgot annat program pÄ skÀrmen Àr att de sensorer som sitter i datorn Àr av ganska risig kvalitet och ofta ger fel utdata. Detta förstÄr man lÀtt om man tÀnker pÄ att ett riktigt bra mÀtinstrument som man anvÀnder för att mÀta spÀnningar bara det ofta kostar flerdubbelt - eller Ànnu mer - Àn ett moderkort...

Ofta Àr de nÀtaggregat som levereras med billiga chassin ganska dÄliga. Det sÀger sig sjÀlvt om man till exempel köper ett chassi för, till exempel, lÄngt under 1000 kronor att nÀtaggregatet inte Àr av absolut toppkvalitet. Ett riktigt bra aggregat kostar, i konsumentled, över 1000 kronor bara det...

Enda sĂ€ttet att fĂ„ reda pĂ„ den verkliga spĂ€nningen Ă€r att mĂ€ta med ett externt mĂ€tinstrument av god kvalitet, t ex en digitalmultimeter. (SjĂ€lv anvĂ€nder jag en kalibrerad Fluke 189 som kostar mellan 6-7000... 🙂 )

Postat

AngÄende nÀtagg... Ska du anvÀnda datorn live sÄ rekomenderar jag starkt att du anvÀnder en UPS Du bör hitta en vettig sÄdan för 1000~1500:- SjÀlv anvÀnder jag en sÄn hÀr och Àr nöjd hittills.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.