Jump to content
Annons

Elakt Stereo Piano snor all plats


Martin

Recommended Posts

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Sidechain. Kör in det som tävlar med pianot i en grupp. Lägg sidechainern på denna grupp. Lägg sidechain-compressorn på pianot. Låt pianot ducka för allt annat. I solot (pianot ensamt antar jag) kommer pianot till sin fulla rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

- Man behöver inte panna allting fullt höger vänster. Det finns mycket plats där emellan.

- Måste pianot vara stereo?

- Ha olika EQ-inställningar för pianot så att det kommer fram både när pianot spelar själv och när det spelar tillsammans med de andra instrumenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första jag kommer att tänka på med din beskrivning är pianot i Cardigans - Communication.

Det ligger så lågt att det står på botten av en sjö för att vara piano...men är snyggt i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hålla på och labba med olika eq på pianot under olika delar av låten, låter inte som en kul lösning, tycker jag.

Det är nog bättre att dra ihop stereobredden på pianot och placera det lite åt ena sidan, så att det inte smetas ut över hela bredden. Är det för "fett", så dra bort lite i botten med eq. Använd mindre reverb och andra effekter på det, så blir det också mindre. Du kanske har lagt för mycket kompressor på det, så att det låter onaturligt...? Innehåller ursprungsljudet för mycket reverb eller annat, så välj ett annat pianoljud i stället.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova skära i resten av mixen istället så att pianot får plats. Jag upplever också att stereopianon ofta vräker ut sig för mycket i ljudbilden - mono fungerar ofta bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jo, jag har provat att dra ihop stereobredden, mono, blöta med reverb (och inget alls), skurit säkert på 10 ställen med en eq. Men tycker ändå inte det låter speciellt bra 😛 Det är reasons samplade piano jag snackar om nu. Kanske samplingarna som är väldigt luddiga av sig?

Tjena, om du vill kan du skicka midi-filen så kan jag köra den genom mitt elpiano

finns några sjyssta ljud i det. (yamaha s80) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har provat att dra ihop stereobredden, mono, blöta med reverb (och inget alls), skurit säkert på 10 ställen med en eq. Men tycker ändå inte det låter speciellt bra 😆 Det är reasons samplade piano jag snackar om nu. Kanske samplingarna som är väldigt luddiga av sig?

Tjena, om du vill kan du skicka midi-filen så kan jag köra den genom mitt elpiano

finns några sjyssta ljud i det. (yamaha s80) 😎

Jag har Nord Stage och där finns det riktigt götta pianosamplingar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...