Jump to content
Annons

Volym i vänster/höger högtalare?


AXL THE ROCKER

Recommended Posts

Jag har ett par aktiva högtalare och bak sitter det varsin volymkontroll.

Hur ska jag veta att dom är ställda på rätt nivå? Sätter jag dom i samma position så blir volymen väldigt låg i den ena.

Man ska väl inte behöva lyssna till sig den rätta sättningen, eller? Finns ju då en risk att volymen inte blir som den ska i vardera högtalare när man spelar upp mästerverket i en annan anläggning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har mina Genelec som har samma fenomen. Kompisens Genelec ar samma fenomen. Ställ in dina högtalar mot en referensskiva som du känner bra. Provlyssna din inställning sen med hörlurar. Då vet du att dom ligger "jämt". Sen kan du glömma saken för all framtid 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju då en risk att volymen inte blir som den ska i vardera högtalare när man spelar upp mästerverket i en annan anläggning.

Det går enkelt att lösa med att man kontrollerar volym på höger/vänster i sitt inspelningsprogram, exempelvis Cubase!

Vad gäller problemet med egna lyssningen så kan man ställa bägge monitorerna på max och kontrollera volym ifrån datorn.

Lite riskabelt dock 😕!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett simpelt knep men som kräver lite av utövaren är att helt enkelt spela upp ett ljud - OBS! i mono - och se till att ljudet "far mot pannan".

Gör så här:

Först och främst, dina högtalare måste i förhållande till varandra ha samma avstånd på till väggar, tak, hörn, golv etc.

- Sätt dig i lyssningsposition - dvs enligt "triangel-principen" (se Mixologi)

- Luta dig in mot "triangelns centrum, så att du i princip är i färd med att kyssa din bildskärm (jag förutsätter att du har en sådan framför dig).

- Spela upp ljudet

- Lyssna...

Om du inte upplever som att ljudet kommer rakt framifrån utan t.ex. mer från vänster, då får du:

A. Höja volymen ett snäpp på den högra högtalaren

B. Sänka motsvarande på den vänstra

När ljudet "far mot pannan" har du rattat rätt.

DISCLAIMER: Knepet ovan ger inte 100% garanti på att det faktiska trycket i respektive högtalare är identiskt. Allt beror på rummet du sitter i, resonanser, reflexer, vaxproppar, baksmälla etc, men det är ett jävla bra utgångsläge.

MVH//

Valle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...