Jump to content
Annons

EQ och sÄng


remolade

Recommended Posts

Hej,

hÄller pÄ och mixar en inspelning med bara sÄng och gitarr och det skulle kunna bli vÀldigt bra om det inte vore för alla eSSS och sShhh ljud som skÀr i öronen i sÄngen dÄ alltsÄ.

har försökt att fÄ bort oljuden med EQ och det funkar nÄgorlunda men samtidigt sÄ förlorar jag nÀrheten och kraften i sÄngen kÀnns det som......Àr det nÄgon som har lite tips?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
gcs (oregistrerad)

Ett dynamiskt eq eller en de-esser. Ett dynamiskt eq Àr det bÀsta om du har möjligheter till ett.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ok,men nÀr man automatiserar effekter mÄste man dÄ lÀgga effekten pÄ Aux eller finns det nÄgot annat sÀtt?

I Sonar alltsÄ.

för om jag förstÄr det rÀtt sÄ ska man markera spÄret-klicka pÄ envelopes.....eller?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tror att det blir alldeles för jobbigt att automatisera en EQ, kör pÄ de-esser istÀllet, blir mycket enklare. Satsa pÄ digital fishphones de-essern (VST-plugin).

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En de-esser lÄter sÀllan kul om den fÄr ligga konstant, eftersom den ofelbart ocksÄ kommer att ta bort en del diskant som man inte vill ha bort. SPL De-Esser rekommenderas (f.ö. samma som ingÄr i Cubase SX...) eftersom den fasvÀnder sibilanserna och mixar in tillsammans med originalet för att pÄ sÄ sÀtt slÀcka ut sibilanserna - vilket ger ett mer naturligt ljud Àn mÄnga andra de-essers, som ofta bara Àr diskantfilter av mer eller mindre avancerad sort...

Det bÀsta Àr att gÄ in manuellt och leta upp var sibilanserna finns och applicera de-essern bara precis pÄ dessa stÀllen. Jag gör sÄdant i Wavelab de gÄnger det behövs. Det tar nÄgra minuter extra att gÄ igenom en sÄngstÀmma pÄ detta sÀtt, men med tanke pÄ hur mycket bÀttre det blir i slutÀnden, sÄ Àr det vÀrt tiden...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÀnger pÄ Claes linje hÀr...

...Med ett litet tillÀgg...har du provat ett puffskydd?

Jag vet att puffskyddet Àr till för att dÀmpa plosiver vÀldigt bra, men jag upptÀckte Àven att sss-ljud blev behagligare med skÀrmen placerad pÄ lite olika avstÄnd..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...