Jump to content
Annons

DC offset


Screentan

Recommended Posts

På alla mina nedmixningar från Cubase se jag i Audition att det finns lite DC offset. Ett typiskt värde på t.ex vänsterkanalen kan ligga på - 0,268% (procent av vadå...?) efter en lätt limiting. Är det nån som vet om detta är något att bry sig om? En DC offset på 0% hade naturligtvis varit det bästa men det vore intressant att veta om någon tiondels procent är försummbart eller bör åtgärdas.

Jag har sett tips om att köra ett hipass filter och skära allt under 10-20hz eller köra Auditions "remove DC offset" funktion men frågan är om man inte sabbar ljudfilen mer än man tjänar på det. Mixar ned till 24bit visseligen men all omräkning är ju degenererande.

/S

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja, du missar ju en liten liten gnutta volym. Annars vet jag inte om det finns några problem med DC offset... det är väl svårt att mixa en låt där vissa spår ligger fel men när det väl är klart borde det väl inte vara sååå farligt...? Särskilt inte med så lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Labbat lite i Audition. Lade på 20% DC offset på en kanal i en stereoljudfil med en 100 och 1khz sinus ton. Ingen hörbar påverkan på ljudet. Testade att ta bort DC problemet med Auditions inbyggda funktion. Fiasko. Audition klarar inte av det. Testade att lägga ett hipass filer på filen. Allt under 20 hz bort. Filen återställd. Intressant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Likström e inget som vanliga högtalare mår bra av, så före du mastrar spåret se till att rensa bort det antingen med HP flter lr de inbyggda funktionerna som finns i många ljudediteringsprogram......

Link to comment
Dela på andra sajter

Att likström inte är så kul att skicka till högtalarna är ju rätt naturligt. Frågan är vilka nivåer på DC offset som är försumbara alt. bör åtgärdas.

Handlar det om en offset på under 1 % tror jag det inte påverkar varken intrycket eller membranet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En vågform ska gå från + till - genom "noll-sträcket". DC-offset är när vågformen inte "bryter" igenom "nollan" från t.ex. + -> -, utan håller sig uppe (eller nere). Ganska uselt förklarat, men jag tror att det är så ligger det till..

DC-offset kan betyda andra grejer också, men det är detta man pratar om i vågformssammanhang. Testa (eller inte) att ta ett 9 volts batteri och koppla ihop med ett högtalarmembran så förstår du bättre 😎

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...