Mr. Math Postat 17 april 2006 Postat 17 april 2006 Jag tÀnkte köpa nya monitorer (bildskÀrmar), 20" tft blir d....nu e frÄgan vad jag ska köpa, vanliga eller widescreens? Widescreens e ju mycket billigare nÀmligen....men vilket Àr bÀst, sett ur ett musikprogram perspektiv?
SteffeB (oregistrerad) Postat 17 april 2006 Postat 17 april 2006 SjÀlv tycker jag att du ska kolla pÄ upplösningen, Àr ju smÄtt vÀrdelöst med en widescreen om det Àr lÄg upplösning, dÄ fÄr du ju inte plats med sÄ mycket ÀndÄ. Sen Àr det ju schysst med en skarp bild ocksÄ. Har sjÀlv 2 st Dell 2001 FP 20" som jag Àr vÀldigt nöjd med. Superskarp bild i 1600*1200! Tycker mina skÀrmar Àr lagom breda tillsammans, för det mesta sitter iallafall jag Ä kollar pÄ 1 skÀrm. Kan nog bli rÀtt sÄ lÄngt till den andra skÀrmen om man har bredare. (nÀstan pÄ grÀnsen nu)... SÄ tycker jag! Steffe
progg Postat 17 april 2006 Postat 17 april 2006 Billigare med widescreen? Var dÄ undrar jag. =) Jag tÀnkte slÄ till pÄ den hÀr om ett tag Àr det planerat: http://www.theclickstore.se/product_viewer...um=ET.L640C.002 Billigaste jag hittat. Högre upplösning Àn vad jag har nu Ä betydligt större arbetsyta. SÄ ifall den inte Àr trasig fÄr jag anta att det Àr ett förbannat stort uppköp mot min nuvarande 15"are.
AndyPandy Postat 17 april 2006 Postat 17 april 2006 Jag har alltid funderat pÄ varför man lyckas fÄ in superhög upplösning pÄ bÀrbara datorers skÀrmar, men pÄ en vanlig 19"-skÀrm fÄr man nöja sig med 1280 x 1024. Varför Àr det sÄ?
SteffeB (oregistrerad) Postat 17 april 2006 Postat 17 april 2006 (redigerat) Hittade en liten recension pĂ„ pricerunner pĂ„ ACER AL2061ws. Vill inte verka dryg, men det Ă€r kanske smart att lĂ€gga nĂ„gra kronor extra pĂ„ en skĂ€rm. Oftast har man ju kvar dem ett tag. Kan vara rĂ€tt smart att lĂ€sa tester i tidningar, IDG tycker jag brukar ha seriösa tester. Jag tycker personligen att de dĂ€r 150 extra punkterna pĂ„ höjden nog behövs. Jag Ă€ger sjĂ€lv en bĂ€rbar dator med 1680*1050 upplösning och det Ă€r stor skillnad! Tycker du att bildkvaliteten inte spelar nĂ„gon roll sĂ„ kan du ju tĂ€nka pĂ„ att du nog kommer sitta Ă„ stirra pĂ„ ditt "inköp" sĂ€kert 3-4 timmar om dan, Ă„ dĂ„ kan det ju bli lite jobbigt, hehe. đ„° Steffe ACER AL2016ws "SkĂ€rmen har ett otroligt billigt utförande. SkĂ€rmen kan ej höjas&sĂ€nkas, och bara vinklas nĂ„gra fĂ„ grader uppĂ„t. Knappar Ă€r av sĂ€msta plastkvalitet och det kĂ€nns som de ska trilla av dĂ„ man rör vid dem. FĂ€rgĂ„tergivningen Ă€r dĂ„lig och onaturlig. För ljusa foto fungerar det ok, men om man har mörka bilder tagna inomhus sĂ„ mĂ„ste man Ă€ndra brightness och kontrast, vilket ger Ă€nnu sĂ€mre fĂ€rgĂ„tergivning och ett konstigt ljus som svider i ögonen. Att se pĂ„ film pĂ„ skĂ€rmen Ă€r omöjligt, man missar alla detaljer i mörkare partier. Teoretiskt har skĂ€rmen bra upplösning, 1650x1050, men bildkvaliten Ă€r sĂ„ usel att mindre texter, tex i Windows-menyer, flyter ihop och blir olĂ€sbara. Man mĂ„ste öka text-DPI samt vĂ€lja clear-type för att det ska bli nĂ„gorlunda lĂ€sbart. Jag har försökt rita med AutoCad pĂ„ skĂ€rmen, men det Ă€r helt omöjligt. Vid alla andra upplösningar Ă€n optimala 1650x1050 blir bilden Ă€nnu sĂ€mre, sĂ„ se till att grafikkortet har rĂ€tt upplösning. Denna skĂ€rmen Ă€r skit. Den borde inte fĂ„ sĂ€ljas. Min 3 Ă„r gamla Samsung 17" Ă€r mycket bĂ€ttre. PĂ„ jobbet har jag en 6 mĂ„nader gammal 19" Samsung och dĂ„ snackar vi verkligen skillnad. LĂ€gg 200:- extra pĂ„ en riktig skĂ€rm sĂ„ slipper du Acer. Glöm ej: skĂ€rmen Ă€r Widescreen, vilket innebĂ€r att skĂ€rmen har samma höjd som en 17" skĂ€rm trots att den Ă€r 20". Redigerat 17 april 2006 av SteffeB
nurfen Postat 17 april 2006 Postat 17 april 2006 Ăh, man fĂ„r tvĂ„ hyfsade 4:3-monitorer för priset av en bra widescreenmonitor, sĂ„ ja.. Köp tvĂ„ 4:3-monitorer! Samsung 913v reas ut lite överallt och Ă€r en bra skĂ€rm för priset!
Mr. Math Postat 17 april 2006 TrĂ„dstartare Postat 17 april 2006 (redigerat) progg: Ja du....sök pĂ„ pricerunner sĂ„ ser du att alla billigaste skĂ€rmar upp till ca 4800 Ă€r wideformat...kolla hĂ€r SteffeB: Nu saxade du visserligen den sĂ€mre av tvĂ„ recensioner av den skĂ€rmen đ„°, den andra lĂ„ter betydligt bĂ€ttre....vem ska man tro pĂ„? SjĂ€lv har ja suttit Ă„ blivit sugen pĂ„ NEC LCD2070NX, finns hĂ€r, men jag har inte hört sĂ„ mkt om den....nĂ€stan inga Ă„terförsĂ€ljare heller....kanske tyder pĂ„ nĂ„t....? Edit: nurfen, nu e ju den samsungmonitorn en 19"are, det var 20" ja var ute efter, frĂ€mst pga att man kan köra fet upplösning Redigerat 17 april 2006 av Mr. Math
SteffeB (oregistrerad) Postat 17 april 2006 Postat 17 april 2006 Hehe, ja det kanske var lite fult Ă„ ta den sĂ€msta recensionen. Men Ă„ andra sidan sĂ„ verkar ju den personen som skrivit den veta vad han vill ha. đ Jag skulle ju lĂ€tt tro pĂ„ den "sĂ€mre" recensionen, tror inte man fĂ„r en "superskĂ€rm" för de pengarna direkt... SĂ„g att skĂ€rmarna jag har nu kostar 5.539,69 pĂ„ dell.se. Jag kan lova att du INTE kommer att bli besviken om du skulle köpa dem. Kan sitta Ă„ stirra pĂ„ de hĂ€r "hur lĂ€nge som helst" utan att bli trött i ögonen. Nec skĂ€rmen Ă€r sĂ€kert ocksĂ„ bra förresten. đ Hittade pĂ„ en recension pĂ„ toms hardware. http://www.tomshardware.se/skarmar_och_tv/...lla_lcd-02.html Steffe
classic Postat 17 april 2006 Postat 17 april 2006 JÀmför du en 20" widescreen med en vanlig 20" sÄ blir den naturligtvis billigare eftersom den Àr "mindre".
Mr. Math Postat 17 april 2006 TrĂ„dstartare Postat 17 april 2006 (redigerat) hmm...d dĂ€r fĂ„r du hemskt gĂ€rna utveckla.....20" Ă€r ju 20", oavsett format.... đ Redigerat 17 april 2006 av Mr. Math
classic Postat 17 april 2006 Postat 17 april 2006 Bilden upplevs som mindre pÄ en widescreen med samma tum som en vanlig. Detta beror pÄ att bildytan mÀts diagonalt, vilket gör att widescreenen inte Àr lika hög som en vanlig. JÀmför en vanlig TV. För att ansikten ska bli lika stora pÄ en widescreen som pÄ en vanlig 26" sÄ mÄste du upp i 32".
Mr. Math Postat 17 april 2006 TrÄdstartare Postat 17 april 2006 (redigerat) nja, sÄ kan du vÀl ÀndÄ inte sÀga, det beror ju pÄ om ansiktet sÀnds i wideformat eller inte... och i det hÀr fallet snackar vi ju en monitor, dvs att arbeta i windowsfönster....inte breda ut 4:3 filmer i wide format.....det Àr ju knappast sÄ att allt du ser i en wide screen Àr ihoptryckt pÄ höjden...... Redigerat 17 april 2006 av Mr. Math
classic Postat 17 april 2006 Postat 17 april 2006 nja, sĂ„ kan du vĂ€l Ă€ndĂ„ inte sĂ€ga, det beror ju pĂ„ om ansiktet sĂ€nds i wideformat eller inte... och i det hĂ€r fallet snackar vi ju en monitor, dvs att arbeta i windowsfönster....inte breda ut 4:3 filmer i wide format.....det Ă€r ju knappast sĂ„ att allt du ser i en wide screen Ă€r ihoptryckt pĂ„ höjden...... Det var inte sĂ„ jag skrev heller. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.