Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tÀnkte köpa nya monitorer (bildskÀrmar), 20" tft blir d....nu e frÄgan vad jag ska köpa, vanliga eller widescreens? Widescreens e ju mycket billigare nÀmligen....men vilket Àr bÀst, sett ur ett musikprogram perspektiv?

Annons
SteffeB (oregistrerad)
Postat

SjÀlv tycker jag att du ska kolla pÄ upplösningen, Àr ju smÄtt vÀrdelöst med en widescreen om det Àr lÄg upplösning, dÄ fÄr du ju inte plats med sÄ mycket ÀndÄ. Sen Àr det ju schysst med en skarp bild ocksÄ. Har sjÀlv 2 st Dell 2001 FP 20" som jag Àr vÀldigt nöjd med. Superskarp bild i 1600*1200! Tycker mina skÀrmar Àr lagom breda tillsammans, för det mesta sitter iallafall jag Ä kollar pÄ 1 skÀrm. Kan nog bli rÀtt sÄ lÄngt till den andra skÀrmen om man har bredare. (nÀstan pÄ grÀnsen nu)...

SĂ„ tycker jag!

Steffe

Postat

Billigare med widescreen? Var dÄ undrar jag. =)

Jag tÀnkte slÄ till pÄ den hÀr om ett tag Àr det planerat:

http://www.theclickstore.se/product_viewer...um=ET.L640C.002

Billigaste jag hittat. Högre upplösning Àn vad jag har nu Ä betydligt större arbetsyta. SÄ ifall den inte Àr trasig fÄr jag anta att det Àr ett förbannat stort uppköp mot min nuvarande 15"are.

Postat

Jag har alltid funderat pÄ varför man lyckas fÄ in superhög upplösning pÄ bÀrbara datorers skÀrmar, men pÄ en vanlig 19"-skÀrm fÄr man nöja sig med 1280 x 1024. Varför Àr det sÄ?

SteffeB (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hittade en liten recension pĂ„ pricerunner pĂ„ ACER AL2061ws. Vill inte verka dryg, men det Ă€r kanske smart att lĂ€gga nĂ„gra kronor extra pĂ„ en skĂ€rm. Oftast har man ju kvar dem ett tag. Kan vara rĂ€tt smart att lĂ€sa tester i tidningar, IDG tycker jag brukar ha seriösa tester. Jag tycker personligen att de dĂ€r 150 extra punkterna pĂ„ höjden nog behövs. Jag Ă€ger sjĂ€lv en bĂ€rbar dator med 1680*1050 upplösning och det Ă€r stor skillnad! Tycker du att bildkvaliteten inte spelar nĂ„gon roll sĂ„ kan du ju tĂ€nka pĂ„ att du nog kommer sitta Ă„ stirra pĂ„ ditt "inköp" sĂ€kert 3-4 timmar om dan, Ă„ dĂ„ kan det ju bli lite jobbigt, hehe. đŸ„°

Steffe

studio.jpg

ACER AL2016ws

"SkÀrmen har ett otroligt billigt utförande. SkÀrmen kan ej höjas&sÀnkas, och bara vinklas nÄgra fÄ grader uppÄt. Knappar Àr av sÀmsta plastkvalitet och det kÀnns som de ska trilla av dÄ man rör vid dem.

FÀrgÄtergivningen Àr dÄlig och onaturlig.

För ljusa foto fungerar det ok, men om man har mörka bilder tagna inomhus sÄ mÄste man Àndra brightness och kontrast, vilket ger Ànnu sÀmre fÀrgÄtergivning och ett konstigt ljus som svider i ögonen.

Att se pÄ film pÄ skÀrmen Àr omöjligt, man missar alla detaljer i mörkare partier.

Teoretiskt har skÀrmen bra upplösning, 1650x1050, men bildkvaliten Àr sÄ usel att mindre texter, tex i Windows-menyer, flyter ihop och blir olÀsbara. Man mÄste öka text-DPI samt vÀlja clear-type för att det ska bli nÄgorlunda lÀsbart.

Jag har försökt rita med AutoCad pÄ skÀrmen, men det Àr helt omöjligt.

Vid alla andra upplösningar Àn optimala 1650x1050 blir bilden Ànnu sÀmre, sÄ se till att grafikkortet har rÀtt upplösning.

Denna skÀrmen Àr skit. Den borde inte fÄ sÀljas.

Min 3 Är gamla Samsung 17" Àr mycket bÀttre. PÄ jobbet har jag en 6 mÄnader gammal 19" Samsung och dÄ snackar vi verkligen skillnad.

LÀgg 200:- extra pÄ en riktig skÀrm sÄ slipper du Acer.

Glöm ej:

skÀrmen Àr Widescreen, vilket innebÀr att skÀrmen har samma höjd som en 17" skÀrm trots att den Àr 20".

Redigerat av SteffeB
Postat

Äh, man fĂ„r tvĂ„ hyfsade 4:3-monitorer för priset av en bra widescreenmonitor, sĂ„ ja.. Köp tvĂ„ 4:3-monitorer! Samsung 913v reas ut lite överallt och Ă€r en bra skĂ€rm för priset!

Postat (redigerat)

progg: Ja du....sök pÄ pricerunner sÄ ser du att alla billigaste skÀrmar upp till ca 4800 Àr wideformat...kolla hÀr

SteffeB: Nu saxade du visserligen den sĂ€mre av tvĂ„ recensioner av den skĂ€rmen đŸ„°, den andra lĂ„ter betydligt bĂ€ttre....vem ska man tro pĂ„?

SjÀlv har ja suttit Ä blivit sugen pÄ NEC LCD2070NX, finns hÀr, men jag har inte hört sÄ mkt om den....nÀstan inga ÄterförsÀljare heller....kanske tyder pÄ nÄt....?

Edit: nurfen, nu e ju den samsungmonitorn en 19"are, det var 20" ja var ute efter, frÀmst pga att man kan köra fet upplösning

Redigerat av Mr. Math
SteffeB (oregistrerad)
Postat

Hehe, ja det kanske var lite fult Ă„ ta den sĂ€msta recensionen. Men Ă„ andra sidan sĂ„ verkar ju den personen som skrivit den veta vad han vill ha. 😄 Jag skulle ju lĂ€tt tro pĂ„ den "sĂ€mre" recensionen, tror inte man fĂ„r en "superskĂ€rm" för de pengarna direkt... SĂ„g att skĂ€rmarna jag har nu kostar 5.539,69 pĂ„ dell.se. Jag kan lova att du INTE kommer att bli besviken om du skulle köpa dem. Kan sitta Ă„ stirra pĂ„ de hĂ€r "hur lĂ€nge som helst" utan att bli trött i ögonen.

Nec skĂ€rmen Ă€r sĂ€kert ocksĂ„ bra förresten. 😄

Hittade pÄ en recension pÄ toms hardware.

http://www.tomshardware.se/skarmar_och_tv/...lla_lcd-02.html

Steffe

Postat

JÀmför du en 20" widescreen med en vanlig 20" sÄ blir den naturligtvis billigare eftersom den Àr "mindre".

Postat (redigerat)

hmm...d dĂ€r fĂ„r du hemskt gĂ€rna utveckla.....20" Ă€r ju 20", oavsett format.... 🙂

Redigerat av Mr. Math
Postat

Bilden upplevs som mindre pÄ en widescreen med samma tum som en vanlig. Detta beror pÄ att bildytan mÀts diagonalt, vilket gör att widescreenen inte Àr lika hög som en vanlig.

JÀmför en vanlig TV. För att ansikten ska bli lika stora pÄ en widescreen som pÄ en vanlig 26" sÄ mÄste du upp i 32".

Postat (redigerat)

nja, sÄ kan du vÀl ÀndÄ inte sÀga, det beror ju pÄ om ansiktet sÀnds i wideformat eller inte... och i det hÀr fallet snackar vi ju en monitor, dvs att arbeta i windowsfönster....inte breda ut 4:3 filmer i wide format.....det Àr ju knappast sÄ att allt du ser i en wide screen Àr ihoptryckt pÄ höjden......

Redigerat av Mr. Math
Postat
nja, sÄ kan du vÀl ÀndÄ inte sÀga, det beror ju pÄ om ansiktet sÀnds i wideformat eller inte... och i det hÀr fallet snackar vi ju en monitor, dvs att arbeta i windowsfönster....inte breda ut 4:3 filmer i wide format.....det Àr ju knappast sÄ att allt du ser i en wide screen Àr ihoptryckt pÄ höjden......

Det var inte sĂ„ jag skrev heller. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.