Jump to content
Annons

Enkel studio och/eller sångbås


tapeworm (oregistrerad)

Recommended Posts

tapeworm (oregistrerad)

Hejsan alla.

Jag har suttit här och läst igenom massa trådar, men har inte fått allt helt klart för mig än. Och jag ber om ursäkt för att ännu en gång posta en sådan här tråd, men jag kände att det ändå behövdes för att få klart för er vad mina ändamål är.

Jag är helt ny inom allt som har med musik/inspelning att göra och jag behöver lite information, så jag ska ställa några enkla frågor.

Först är det som så att jag och en nära vän till mig har börjat med en rap-grupp för skojs skull. På senare tid började vi spela in, men nu börjar vi känna att kvalitén inte räcker till. Inspelningarna blir ganska kassa, och visst vill man ha förstklassigt ljud på sina låtar.

Vi spelar in i ett vanligt rum (möbler, och allt vad ett vanligt rum innehåller). Mikrofonen vi använder oss av är ett vanligt billigt headset, alltså kassa hörlurar med kass mik. Då sitter vi också framför datorn och spelar in i Cubase.

Då till mina frågor:

Vad är det för skillnad mellan kondenastor- och dynamisk mikrofon?

Om jag förstod det rätt så behöver man inte förstärkare till dynamisk...?

Vi skulle bara behöva en mikrofon, någorlunda billig 400-1000:-, som man kopplar in till datorn och som har bättre än ljud än en datormik.

Har funderingar på att ändra förrådet till en liten studio; med dator och utrymme för att stå och sjunga. Inget mer som behövs.

Är det då nödvändigt med isolering, och hur ska man stå och sjunga om man är i ett rum med andra objekt. Ska man helst vara ensam i ett litet bås, eller kan man spela in när det är öppet också?

Tacksam för svar. Tack för att ni läst, och jag hoppas ni förstod någorlunda 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena tapeworm.

Kondensatormick behöver en förstärkare, eller fantommatning som det heter. Fantommatning finns i mickpreampar. Mickpreampar finns i ljudkort, mixerbord, videokameror mm. eller som separata preamps.

Ska ni ägna er åt enbart spela in röst? Om ni inte redan har ett ljudkort, så är mitt tips att införskaffa ett som har en preamp, vilket dom flesta har. Det finns en uppsjö av bra och billiga ljudkort, från 500kr och uppåt, men tyvärr har jag ingen koll på vilken modell som lämpar sig för dig/er. Jag tror ljudkorten med inbygda preamps blir lite dyrare, från cirka 1500kr, men då ska man också tänka på att det preampen som gör mycket av hur ljudet låter. Det bästa du kan göra är att gå till närmaste musikaffär, eller ringa, och fråga om ljudkort.

Kondensatormickar finns det gott om också. Forumfavoriten verkar tveklöst vara Studio Projects B1. Den första micken jag köpte för något år sedan heter MXL990. Båda dessa mickar ligger runt 950 kronor, och lägre prisklass än så hittar man nog ingen "billig och bra" kondensatormick för.

Angående rummet, så vet jag ju inte direkt hur det ser ut, men är det bara tyst och så runtomkring, och ingen hund som står och skäller två meter ifrån micken vid inspelning, då är det ju lungt.

Möbler är ju bara positivt. Om man t.ex skulle ta vilket rum som helst från hemmet och använda som studio (utan att köpa massor av ljudisolering, bygga om väggar mm) så lämpar sig ett sovrum bäst, eftersom där finns en stor ljudabsorbent - sängen, och garderoben. Men rum är kanske inte högsta prioriteringen om ni får stå ifred där ni står nu?

Annars går det ju bra att flytta in till förrådet, hänga upp lite filtar/madrasser/mjuka saker på väggarna, ställa in en soffa. Så har ni ju ert utrymme där. En sak som kan va jobbig, är om man står i samma med en mick och en dator och ska spela in så kanske datorfläktens brus hamnar på inspelningen. Skärma då av datorn och micken, med en madrass eller ställ soffan på högkant och ställer er bakom ryggstödet :rolleyes: Man tager vad man haver. Plus att det blir ju inte bättre än vad ni gör det till. Vill man så kan man.

Men Man behöver alltså inte ha en gigantiskt studio med noggrant ritade väggar och ljudabsorb. Vinklade tak och effekter för 1 000 000 för att göra musik.

Nu ska jag fixa kaffe. fråga igen om jag glömde något här. peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt ny på det här också, och för att komma igång köpte jag en

MXL 990 - kostar 795:- på 4sound.

Ljudkortet jag köpte är ett Presonus Inspire 1394, för 1995. Där ingår en del godis, bl a Cubase LE.

Kolla mer på www.musiklagret.se om det kan vara intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

och det blir oerhört stor skillnad på ljudet från en kondensatormic för 800 spänn jämfört med en billig datormic.

Räkna med att ni får lägga ner rätt mycket tid i början för att lära er grejorna. Man får ingenting gratis.

Tänk också på att det alltid är en massa omkostnader. Micstativ, kablar, puffskydd osv.

Slutkalaset hamnar nog på mellan 3000 och 4000 för er skulle jag tro. Pengar är till för att användas så det är bara att punga ut med dom!

Link to comment
Dela på andra sajter

tapeworm (oregistrerad)

Jag tackar så mycket för all hjälp.

Får nog bli att vi köper en B1 till att börja med, och senare uppgradera oss med mixerbord osv. Just nu har jag inga fler följande frågor. Men jag återkommer nog. Och om någon har något att tillägga så är det bara att göra så. 😛

Tack igen.

Må väl, osv... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Har alltid haft svårt att begripa varför alla har nånslags bild av att man måste ha ett mixerbord? Till vad använder man ett mixerbord? Om man köper nytt ljudkort köpar man ju ett med tillräckilg mänd ingångar och/eller patchbay. Mixerbord i en hemmastudio är ganska 90's.

Så är det bara.

Tro nu mig bara, så är det.

Visst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar så mycket för all hjälp.

Får nog bli att vi köper en B1 till att börja med, och senare uppgradera oss med mixerbord osv. Just nu har jag inga fler följande frågor. Men jag återkommer nog. Och om någon har något att tillägga så är det bara att göra så. 😄

Tack igen.

Må väl, osv... 😄

se bara till att du kan koppla in B1an i den utrustning du har nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid haft svårt att begripa varför alla har nånslags bild av att man måste ha ett mixerbord? Till vad använder man ett mixerbord? Om man köper nytt ljudkort köpar man ju ett med tillräckilg mänd ingångar och/eller patchbay. Mixerbord i en hemmastudio är ganska 90's.

Så är det bara.

Tro nu mig bara, så är det.

Visst.

Instämmer.

Jag gjorde mig av med min digitalmixer eftersom den till slut bara fungerade som ingång för ett par externa syntar - och som monitorlyssning vid sånginspelning.

Syntarna får numera i stället gå in genom en extern A/D-D/A-omvandlare och separat micpreamp har jag kört med i hur många år som helst, så där blev det ingen förändring... Det enda som känns lite fel, är att jag inte gjorde den förändringen tidigare... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om puffskydd. Och B1.

En bra nybörjarsätt att micka enligt mig är att ha dessa njure mickar (hur den tar upp ljudet) med xlr utgången uppåt och sen ha näsan max 1cm ifrån nedre delen av nätet. Så att luft-puffen går under micken.

Detta är ett enkelt sätt att slippa lite rumsljud och sången låter nära.

Edit: Sätt micken så att sladden går ut uppåt (texten på micken blir upp och ner). Sjung så att luftströmmen går precis under, ha micken nästan på nästippen. Annars är det lätt att p ljud säger poff i micken.

Prova att håll handen framför munnen när du sjunger, sen håller du framför näsan. Den luftsträmmen ska inte in i micken.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

tapeworm (oregistrerad)

Hörde det idag av en kompis som sa att det behövdes mixerbord, men han är inte så insatt i sånt. Litar mer på er i detta fallet. Så då skippar jag det. Alltså, ett nytt ljudkort som har inbyggd preamp och tillräckligt med ut-/ingångar för vad jag behöver. Right? 😏

Zyan, ska jag vara ärlig så får jag inte ihop din mening där lite. Antingen är jag för oinsatt i detta eller så har du bara lyckats skriva lite annorlunda 😏

Så om du omformulerar dig lite så skulle jag uppskatta det. Tack ändå 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä mixerbord behöver du inte i första hand. Yes, ett ljudkort och en mick är allt du behöver. Egentligen är det inte in- och utgångar som säger hur bra kortet är i första hand. Det är teknisk kapacitet som samplerate, bit-djup, impedans osv - något som inte är så noggrant på vanliga "inbyggda" moderkortsljudkort. Men går du via en musikaffär så löser det sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...