Jump to content
Annons

Flerkanalsinspelning på extern hårddisk


alasjo

Recommended Posts

Jag hör till några av de få som numer spelar in musik via bärbar dator. Jag har skaffat en Acer som fungerar utmärkt både som kontors-, spel- och musikdator. Nästa steg är att skaffa in ett RME Fireface 800 och en ordentlig extern hårddisk.

Jag kommer att spela in cirka 16 kanaler samtidigt och undrar nu om ni läsare av detta forum har någon erfarenhet av inspelning på extern hårddisk.

Någon som vet hur de två interfacen (USB/FW) skiljer sig rent prestandamässigt samt deras pålitlighet?

En extern hårddisk på 7200 varv borde väl räcka för att spela in upp till 20 kanaler?

Vore kul att göra ett benchmark-test och lägga upp det här på forumet.

Ha det!

/Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

...med risk för att en dålig FW-implementation på moderkortet ger dubbelproblem. Köp hårddisken på öppet köp alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jo, i teorin har FW800 snabbare överföingshastighet, men är det verkligen det enda som spelar in? (notera min ordvits).

Det verkar som att alltför många har snöat in sig på det som låter fränast på papperet. Anledningen till att jag startade den här tråden var att undersöka om det finns någon som verkligen testat skillnaderna mellan interfacen, och då genom flerkanalsinspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Hårdskivans som fysiskt medium kommer upp till 30MB/sec (give or take, men långt ifrån nån max för varken USB eller FW). Räknar man ut datan du flyttar med 16 spår, 48000x24/8 och så dubllar du det (det kör i två varv i FW-bussen t.ex). Då har du lite formler att pilla med. Anyway, bussarna tål, fysiska mediumet blir tvåa.

Men, beroende på drivers, chipset och implementation fungerar det jävligt bra, eller urskit&piss.

Öppet köp, I say.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdskivans som fysiskt medium kommer upp till 30MB/sec (give or take, men långt ifrån nån max för varken USB eller FW). Räknar man ut datan du flyttar med 16 spår, 48000x24/8 och så dubllar du det (det kör i två varv i FW-bussen t.ex). Då har du lite formler att pilla med. Anyway, bussarna tål, fysiska mediumet blir tvåa.

Men, beroende på drivers, chipset och implementation fungerar det jävligt bra, eller urskit&piss.

Öppet köp, I say.

Tack för det inlägget. Det är just sånt jag var ute efter. Nu är det väl ändå så att hastigheten på både USB2 och FW800 är långt från vad skrivhastigheten på själva hårddisken är. Men frågan kvarstår, vilket interface som är stabilast. Några i denna tråd har sagt att har man FW-ljudkort ska man ha USB-disk och vice versa. Men vad finns det för belägg för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

FW är stabilast. USB2 belastar dels processorn i högre grad.

FW är gjort från början för att kunna flytta stora mängder data med största möjliga stabilitet, en standard som från början var tänkt för att överföra filmframes från media till filmredigeringsprogram.

Vet ej om en extern HD mäktar med 20 spårs inspelning, det får man som sagt testa med trial/error.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdskivans som fysiskt medium kommer upp till 30MB/sec (give or take, men långt ifrån nån max för varken USB eller FW). Räknar man ut datan du flyttar med 16 spår, 48000x24/8 och så dubllar du det (det kör i två varv i FW-bussen t.ex). Då har du lite formler att pilla med. Anyway, bussarna tål, fysiska mediumet blir tvåa.

Men, beroende på drivers, chipset och implementation fungerar det jävligt bra, eller urskit&piss.

Öppet köp, I say.

Tack för det inlägget. Det är just sånt jag var ute efter. Nu är det väl ändå så att hastigheten på både USB2 och FW800 är långt från vad skrivhastigheten på själva hårddisken är. Men frågan kvarstår, vilket interface som är stabilast. Några i denna tråd har sagt att har man FW-ljudkort ska man ha USB-disk och vice versa. Men vad finns det för belägg för det?

Det har gjorts tester på flera olika håll på Nätet för att jämföra överföring med FW400 och USB2 - och samtliga har hittills visat att FW400 är något snabbare än USB2 (trots att USB2 väl är lite snabbare än FW400 på papperet, om jag kommer ihåg rätt...). Om man sedan går upp på FW800, så är det inte lönt att fundera längre.

USB belastar alltid CPU - vilket gör att en musikburk antagligen klarar något färre plugins om man kör USB än om man kör FW - också en sak att ta hänsyn till...

Ytterligare ett problem med USB, är att om man inte spänningsmatar alla USB-enheter separat, utan låter datorn stå för spänningsmatningen genom USB-porten, så går överföringen ner på halv duplex - alltså ungefär halva hastigheten. En hårddisk har förstås egen spänningsmatning - men har alla dina andra USB-enheter det...?

Link to comment
Dela på andra sajter

nu får ni ursäkta mig om jag hoppar in med en följdfråga.....

på min M-audio 410 FW finns det två fw kontakter... Kan jag sätta min externa hårddisk i den ena, och koppla ljudkortet till datorn med det andra?? Eftersom att jag bara har en fw koppling till min PB.... Eller ska jag koppla hårddisken till datorn och ljudkortet till hårddisken? Eller ska jag heltåhållet undvika sådana blandningar??

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Kolla med ljudkortets manual, men det torde inta (generellt) vara nåt problem med att koppla in en HD i ljudkortet. Påpekas bör dock att hårdskivan inte talar direkt med ljudkortet, utan om du bandar in på hårdskivan, torde det gå till såhär:

1. in i ljudkortet (normalt som audio, via D/A delen alltså)

2. ut från ljudkortet till datorn (som "audiodata")

3. ut från datorn (som "audiodata")

4. in i ljudkortets FW-hub (som "audiodata")

5. ut till hårdskivan (som "audiodata", där det sen slutligen förstås lagras)

Om jag mot förmodan har fel, så tar jag sen bort detta inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Bandbredden halveras eftersom det dels går audiodata från ljudkortet till dator och dels går fildata från dator till HD via samma kabel.

Men det ska till stor dataöverföring/många kanaler innan bandbreddstaket nås.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Antagligen når man inte taket med audio i sig självt. Kanske om man tömmer en par videokameror tillika?

Har nån koll på hur en FW-port som man lägger till en bärbar med PCMCIE-kort förhåller sig? PCMCIA:n har ju inte så värst stor bandbredd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...