Jump to content
Annons

alasjo

Medlem
  • Antal inlägg

    8
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Just. M a o fins ingen funktion för att kontrollera detta i Cubase, än att göra det "manuellt"..? Vid närmare eftertanke förstår jag att Cubase/Nuendo inte kan kommunicera med pluggar såvida det inte fanns någon standard/något protokoll för att övervaka pluggar internt. Man kan jämföra det med ett mixerbord, där syns det heller inte huruvida en extern "ljudprocessor" peakar eller inte... Tack Majken för att du ledde in mig på rätt tankar...
  2. Du har nog missförstått min fråga. Jag menar inte överstyrning av summan av kanalerna, utan internt i varje plugg, vanligtvis eq eller annan insert.
  3. Hej Då jag mixar går jag alltid igenom alla inserts och kontrollerar att ingen plugg peakar. Då detta inte syns i mixerns masterkanal undrar jag om det inte finns någon automatisk funktion för att kontrollera detta? Efter en kort undersökning på webben visar det sig att ProTools har en "internal clipping detection" (6.4.0-), men finns något motsvarande för Steinbergs produkter?
  4. Nu har inspelningen genomförts. Efter lite efterforskning och testande har jag kommit fram till en bra lösning. Tänkte också ge lite kommentarer på era inlägg. WAV64 är det filformat man ska använda vid inspelning under lång tid. Vi spelar in i 48kHz/24bit - alltid - för det ger mer headroom och mindre risk för kvantiseringsfel. Här kan ni läsa mer om inspelning i livesituationer (eg. Nuendo men det gäller ändå): Live recording/Steinberg Att spela in dubbla spår i "skarvarna" för att kunna dela upp ljudfilerna är inte rekommenderat eftersom det skulle fördubbla trafiken i datorns buss under den tiden, och öka risken att något går snett. Och att stoppa mellan låtarna är inte kul eftersom man vill hinna med att fånga allt, även mellansnack. Så ett filformat som klarar att lagra motsvarande två-tre timmar musik är ett krav, där kommer alltså WAV64 in i bilden.
  5. Har fått ett problem som troligen inte uppstår hos så många användare av Cubase. Jag tänker spela in en livekonsert i helgen, den är ca 2-3 timmar lång. När jag testar mitt ljudkort/dator för ändamålet fungerar allt utmärkt, men stänger jag programmet (SX3) och sedan försöker öppna igen låser sig programmet. Jag gissar att Cubase har svårt för att hantera extremt stora audiofiler. Spelade in en annan, kortare konsert i våras och då gick det bra, ca 1 timme utan avbrott. Finns det någon funktion för att automatiskt splitta ett ljudspår till att börja skriva till en ny fil vid given tid? Eller finns det andra sätt att lösa problemet på?
  6. Tack för det inlägget. Det är just sånt jag var ute efter. Nu är det väl ändå så att hastigheten på både USB2 och FW800 är långt från vad skrivhastigheten på själva hårddisken är. Men frågan kvarstår, vilket interface som är stabilast. Några i denna tråd har sagt att har man FW-ljudkort ska man ha USB-disk och vice versa. Men vad finns det för belägg för det?
  7. Jo jo, i teorin har FW800 snabbare överföingshastighet, men är det verkligen det enda som spelar in? (notera min ordvits). Det verkar som att alltför många har snöat in sig på det som låter fränast på papperet. Anledningen till att jag startade den här tråden var att undersöka om det finns någon som verkligen testat skillnaderna mellan interfacen, och då genom flerkanalsinspelning.
  8. Jag hör till några av de få som numer spelar in musik via bärbar dator. Jag har skaffat en Acer som fungerar utmärkt både som kontors-, spel- och musikdator. Nästa steg är att skaffa in ett RME Fireface 800 och en ordentlig extern hårddisk. Jag kommer att spela in cirka 16 kanaler samtidigt och undrar nu om ni läsare av detta forum har någon erfarenhet av inspelning på extern hårddisk. Någon som vet hur de två interfacen (USB/FW) skiljer sig rent prestandamässigt samt deras pålitlighet? En extern hårddisk på 7200 varv borde väl räcka för att spela in upp till 20 kanaler? Vore kul att göra ett benchmark-test och lägga upp det här på forumet. Ha det! /Alex
×
×
  • Skapa ny...