Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag och en kompis skall spela in lite träblås, dvs klarinett, sax, tvärflöjt mm, och behöver tips om mikrofonplacering, olika typer av mikrofoner, vad som är bra / dåligt med olika val osv..

Tacksam för alla tips! 😳

Johan och Hanna

Annons
Postat

Det beror lite på vad man skall ha inspelningen till.

Är det klassisk musik så vill man vanligen ha med rummet i ljudet. Tanken är i alla fall att backa en bit så att klappret från klaffar och liknande inte blir så framträdande. Hur mycket klapper som är lagom är en smakfråga. För klassiskt kan jag tänka mig att använd ORTF uppsättning (småmembrans kardioider, 110 grader, 17 cm mellan membranen). Typexempel på mik kan vara Neumann KM184 även om det finns massa andra att välja på. Paret placeras då några meter framför musikerna, minst i huvudhöjd men oftast högre. I rätt rum kan en bankmick vara rena drömmen på en flöjt, säg en Royer SF24.

Är det modern musik, kanske pålägg, så kan just klappret och andningsljuden i en närmickning vara det som skapar känsla av närvaro och höjer det hela till oanade höjder. Smaken är i såna här sammanhang olika så det gäller att välja. Vid närmickning gäller det att ha micken på rätt ställe. I allmänhet är det väl kondensatormickar som gäller på träblås, men även en bra dynamisk kan låta rätt. Allt beror på vilket ljud man är ute efter.

Flöjt har jag med gott resultat mickat över höger axel på spelaren. Man kan även ha en mick rätt nära munnen för att fånga blåsljudet, men då utanför själva ljudströmmen. Mesta ljudet kommer liksom på mitten av instrumentet, genom hålen, inte i änden.

För klarinett gäller det att förstå att det ljud som kommer ur "tratten" inte är så trevligt för det mesta. En mick ganska mitt på, riktad mot vänstra handens ringfinger brukar vara lämpligt.

I alla sammanhang gäller att lyssna och prova och flytta runt mickar tills man får det ljud man vill ha. Vanligen är det inte så särskilt kritiskt, det blir rätt bra bara man hamnar i närheten.

Gunnar

Postat

Kanske ett par Oktava MK012 (småmembranare) och en Crowley and Tripp Naked Eye (bandmic med olika sound beroende på vilken sidan man vänder mot instrumentet).

Just flöjt blir ofta mycket snyggt med en bandmic - men som sagt, utanför luftströmmen... 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.