Jump to content
Annons

Sweeping-problem


eddde

Recommended Posts

Jag har kollat in endel shredds som Luca Turilli spelar, och ibland använder han sweepingtekniken. Jag har ett stort problem när det gäller detta dock, när jag spelar tonerna med dist så grötar de ihop sig och för varje ny ton blir det bara värre.

Jag har provat utan dist och då låter det bättre, men när han spelar så är det ju med dist, och för mig är det omöjligt att få varje ton att låta lika separat! är det något speciellt man ska tänka på när man spelar sånthär eller är det min gitarr det är fel på? hehe

Redigerat av eddde
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allt handlar om att dämpa de strängar du inte spelar, med både vänster och högerhanden. Spela de licks du vill lära dig först riktigt långsamt tills det sitter utan att det låter. Öka sedan sakta hastigheten tills du kan spela så snabbt som du vill. En metronom är användbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja precis, du måste stoppa föregående ton innan/samtidigt du spelar nästa ..inge konstigare än så...men det är rätt svårt och kräver rätt mycke träning men det är just det enda sättet att lära sig det på. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, men menar ni att man ska dämpa på samma sätt som när man kör vanliga dämpade delar av et riff? jag förstår inte riktigt hur det ska dämpas

nja.. inte säker på vad du menar med samma sätt som på riff ...men jag dämpar iaf mest med vänsterhanden, genom att "släppa taget" om strängen.. släpp upp den som den precis lämnar bandet och blir tyst samtidigt som du slå nästa ton.. försök göra så små och avslappnade rörelser som möjligt..

nu är jag inte så värst duktig på sweeping själv häller..men det är väll klart möjligt man kan dämpa med högern också men jag får för mig att det kommer att ändra lite på karaktären av ljudet.. dessutom brukar inte tonerna sluta helt tvärt av det vilket jag tror man är ute efter om det ska låta rent.. men jag är som sagt ingen sweeping gud själv.. jag kan ha missat något..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vad du har för elgirarr, men generellt gäller att du ska ha omkopplaren i hals-läge, alltså första micken från halsen sett. det ger ett annat sound som blir tydligare när det gäller sweeping. strängljudet kommer fram tydligare och det är de man eftersrävar att höra. sen beror det mucket på vad du har för dist, ha inte på för mycket dist,

Om du tycker du får bra sweep utan förstärkare ligger det säkert i omkopplaren och vad du har för dist, det är mitt tips, förutom det som sagts tidigare öva öva öva.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag har ju en Les Paul och kör alltid med halsmicken när jag spelar sologrejer, men det är inte förstärkaren som krånglar till det, det är disten, rent låter det dock helt ok, men jag ska ta och testa att dämpa lite med vänsterhanden så får vi se hur det går, tack för hjälpen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag har ju en Les Paul och kör alltid med halsmicken när jag spelar sologrejer, men det är inte förstärkaren som krånglar till det, det är disten, rent låter det dock helt ok, men jag ska ta och testa att dämpa lite med vänsterhanden så får vi se hur det går, tack för hjälpen! 😆

Om du lägger upp ett ljudklipp så är det nog lättare att hjälpa dig, gärna med både rent och distat ljud isf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sweeping gör man när man spelar ett arpeggio, som i princip är ett ackord där man spelar en ton på varje sträng för sig. Det ska bara låta från en ton i taget. Lyfter man inte fingrarna, eller dämpar, efter en spelad ton så att flera toner hörs samtidigt så grötar det ihop sig, särskilt om man spelar med dist. Gör man det rätt så spelar det ingen roll hur snabbt man spelar eller hur mycket dist man har eller vilken mic på gitarren man använder. Det sitter i fingrarna! Men det är extremt viktigt att börja långsamt att öva upp tekniken, VÄLDIGT långsamt. Ha gärna på mycket dist så hör du direkt när 2 toner låter samtidigt. Jag brukade växla mellan att spela med rent och distat ljud när jag lärde mig detta.

Redigerat av Järven
Link to comment
Dela på andra sajter

okej, men om man sveper över ett baréackord tex, blir det inte väldigt svårt att släppa upp/ trycka ner pekfingret när det går fort?

Jag tror det är en övningssak. En övning jag lärde mig förut var denna.

E---------------------8-5-
B------------------5-8----
G-------------8-5---------
D---------5-8-------------
A-----8-5-----------------
E-5-8---------------------

Gå sedan uppför greppbrädan igen. Denna övning är bra för att lära sig att "rulla över" med fingret över strängarna. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska spela ett arpeggio över t.ex ett Dm(barréackord) som börjar på A-strängen så trycker jag inte ned strängarna på samma sätt som när jag spelar ackordet. Pekfingret trycker först D på A-strängen sen gör jag en hammer-on(med lillfingret) till F på samma sträng och nästa gång jag använder pekfingret är på A på ljusa E-strängen. Så det gäller att vara lite kvick i fingrarna.

Enda kritiska punkten är övergången från A på D-strängen och D på G-strängen som båda trycks ned av ringfingret. På vägen ned så trycker jag ned A med toppen av ringfingret och sedan "lägger" jag ned fingret över D (typ barré på dom 2 strängarna) men jag drar ned fingret så att A-tonen dämpas samtidigt som jag spelar D-tonen! Öva på att bara spela A och sedan lägga ned fingret men istället för att spela nästa ton direkt så hör efter att A har slutat låta, sen kan du spela D. Öva detta först långsamt och sedan snabbare tills du känner att det funkar. Sedan är det bara att lyfta på fingret innan F ska spelas på B-strängen.

När men sedan sweepar upp igen så gör jag det motsatta, dvs lägger först fingret som ett barré över dom 2 strängarna och spelar D och sedan lyfter/rullar jag upp toppen av fingret på D-strängen för att spela A (rullande rörelse), iom det så slutar D att klinga.

Ok lite svårt att förklara kanske men hoppas nån fattade nånting! 🙁

Redigerat av Järven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...