Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er alla!

Har en G5a 2x2.5 som jag förmodligen har problem med. Vill bara dubbelkolla att det verkligen är så som jag befarar. Köpte min G5a i Jan 2005 och är min första mac nånsin. Har tyckt att fläktarna i den låtit lite väl mycket. Men jag har nog varit lite naiv och trott att "det ska nog vara så". Är ju inte van med mac lixom och dess beteende. Och det får man sota för nu, min dumma fan! Har läst på en del forum om dessa fläktar som låter och att det verkar "normalt". Har nu chattat med kunniga och har fått till svars att det är nåt fel med min mac. Tankade ner Temerature Monitor och upptäcker att min G5a ligger på 80°C och då är det inga som helst program på. Kör jag igång Logic Pro typ 25-30 spår och en 40-50 pluggar så hamnar tempen på 90-95°C Och datorn tokblåser. Har för övrigt inga problem med datorn. Den är stabil och låser/fryser aldrig. Ringde apple supporten och hävdade att det är ett produktionsfel. Och att det tydligen har varit så sen dag 1. Nu gäller ingen garanti enligt dom fast jag har följt lite i den här tråden http://www.99mac.se/forum/showthread...hlight=garanti och det är väl bara att kriga. Nu trodde supporten dock att det var bara ett "kalibreringsproblem" och att det inte skulle kosta så mycket. Men vad gör man om det är fel på propparna och dom totalvägrar trotts att jag hävdar att det är ett produkfel. Vad tror ni?

Ska ringa till Office i Karlstad (närmsta reparatör) på Måndag och kolla med dom och se vad det kan vara för knas!

Hur är era Powermac G5or i temeratur på tomgång så att säga?

Eller är det vanlig med så varma proppar?

Hur dyrt kan en reparation gå på? Nya proppar, pris? Nån som har några erfarenheter?

Mycket tacksam för hjälp!

Mvh// killwithskill 😄

Annons
Postat

Eftersom ingen svarat så kan jag väl bjussa på rena gissningar istället 🙂

Skulle det kunna vara så att en eller båda kylblocken till processorerna är felmonterade så att de har dålig kontakt med processorn och därmed inte avleder värme som de ska? Detta skulle i såna fall förklara de höga temperaturerna. Som jämförelse är maxtemperaturen på en ny P4'a omkring 85C. Normaltemperaturen vid hög belastning är omkring 60C.

/Majken

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Hmm...

Är jag ensam om att äga en G5a?

Eller finns det verkligen ingen som har koll på G5or här?

Vilka pluggar använder du? Det finns ju vissa som drar väldigt mycket processorkräm.

Vore bra om du tar en screendump av aktvitetsmonitorn så kan man kolla datorn har för sig.

Postat (redigerat)

Jag vet inte hur kylningen till G5'orna ser ut men om det är möjligt att ha chassit öppet och komma åt kylflänsarna medan datorn är igång så kan du kolla att kylningen fungerar som den ska på ett enkelt sätt. Belasta systemet hårt och håll koll på temperaturen. Lägg fingrarna på kylblocket, om det är svalt trots att processorn är varm så vet du ganska säkert att värmen inte avleds som den ska.

/Majken

Redigerat av Majken
Postat
Jag vet inte hur kylningen till G5'orna ser ut men om det är möjligt att ha chassit öppet och komma åt kylflänsarna medan datorn är igång så kan du kolla att kylningen fungerar som den ska på ett enkelt sätt. Belasta systemet hårt och håll koll på temperaturen. Om kylblocket är svalt trots att datorn är varm så vet du med ganska säkert att värmen inte avleds som den ska.

/Majken

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det inte funkar att göra så. Fläktarna drar igång rejält när luckan är öppen för att vattenkylningen och värmeavledningen inte fungerar optimalt när den inte är stängd.

Postat
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det inte funkar att göra så. Fläktarna drar igång rejält när luckan är öppen för att vattenkylningen och värmeavledningen inte fungerar optimalt när den inte är stängd.

Men det borde bara betyda att kylblocken blir riktigt varma, alltså borde man absolut kunna känna om de har bra kontakt med processorerna och avleder värme 😲

/Majken

Postat

Men det borde bara betyda att kylblocken blir riktigt varma, alltså borde man absolut kunna känna om de har bra kontakt med processorerna och avleder värme 😲

/Majken

Det har du förstås rätt i 😳

Postat

Tack för svaren!

Undrar hur man ska strida om att jag anser att det är produktionsfel?

Jag menar. Det är min första mac och jag känner ingen som har en mac G5 mer än några kompisar i Karlstad. Så jag har inte direkt haft nån annan att relatera till. Har ju retat mig på att fläktarna har låtit väldigt mycket och när man sökt på forum så säger alla att en G5a låter, plus att fläktarna har ju ökat sen 10.4.3 (?). Tills jag tankade ner ett program som mäter tempen och då först märkt av att den är på tok för varm. Jag må ha varit naiv men faktum är ju att det är ett fabrikationsfel. Och jag har inte gjort nåt med den mer än att installerat mer ram (från apple) och skruvat i 2 st UAD-1 kort (dsp-kort för musikproduktion)

Har haft den i 15 månader och den har förmodligen i stort sett alltid varit för varm då...

Det är ju skit att apple inte tycker det ska gå på garanti. Hur mycket orkar man käfta? Till vilken nytta? Hjälper det att stå på sig och hävda att det är2 års garanti som gäller (för köp innan 1a April 2005, och därefter 3 år)

Bävar för att det ska bli pissdyrt. Undrar om det finns försäkring som täcker?

Ja, frågorna är ju många. Och jag tycker det här är skitjobbigt. 😄

Tack för alla svar och all hjälp! Får se vad som händer i morgon! *håller tummarna*

Postat (redigerat)

Jag kan tala om mina erfarenheter men det kanske hjälper lite ändå.

Jag har en Powermac G5 2*2.5 GHz som ja köpte i april 05 och förutom när den belastas hårt på varma sommardagar så går fläktarna aldrig igång, och den är sval som ett kylskåp på framsidan (väggen bakom blir dock rätt varm ibland där varmluften sprutas ut.)

Oftast när jag tyckt att datorn har väsnats för mycket så har det slutat med att problemet har lösts genom att jag slagit av mitt PS2 som står bredvid 😄 .

Tyst som en mus är den (min iaf).

Redigerat av Phobos
Postat (redigerat)
Tack för svaren!

Undrar hur man ska strida om att jag anser att det är produktionsfel?

Jag menar. Det är min första mac och jag känner ingen som har en mac G5 mer än några kompisar i Karlstad. Så jag har inte direkt haft nån annan att relatera till. Har ju retat mig på att fläktarna har låtit väldigt mycket och när man sökt på forum så säger alla att en G5a låter, plus att fläktarna har ju ökat sen 10.4.3 (?). Tills jag tankade ner ett program som mäter tempen och då först märkt av att den är på tok för varm. Jag må ha varit naiv men faktum är ju att det är ett fabrikationsfel. Och jag har inte gjort nåt med den mer än att installerat mer ram (från apple) och skruvat i 2 st UAD-1 kort (dsp-kort för musikproduktion)

Har haft den i 15 månader och den har förmodligen i stort sett alltid varit för varm då...

Kanske den överdrivna fläktaktiviteten delvis beror på UAD korten, de blir ju också rätt varma och kan hindra luftflödet!

Hur har du förresten datorn placerad?

Att processorerna blir supervarma är egentligen inte så konstigt eftersom de är överklockade.

Redigerat av Glaskatten
Postat
Kanske den överdrivna fläktaktiviteten delvis beror på UAD korten, de blir ju också rätt varma och kan hindra luftflödet!

Att processorerna blir supervarma är egentligen inte så konstigt eftersom de är överklockade.

Visst så avger UAD-korten värme. Men det är cpu-fläktarna som får spel. Plus att enligt temeraturprogrammet eller vad man ska kalla det säger att det är propparna som går heta. Fast propp ett blir varmare än propp två.

Och 80 grader på tomgång tycker jag är på tok för högt. Har postat på en hel del forum och nån kille hade identisk G5a som jag och hans ligger på 45-50 grader på tomgång så att säga!

Postat

Visst så avger UAD-korten värme. Men det är cpu-fläktarna som får spel. Plus att enligt temeraturprogrammet eller vad man ska kalla det säger att det är propparna som går heta. Fast propp ett blir varmare än propp två.

Och 80 grader på tomgång tycker jag är på tok för högt. Har postat på en hel del forum och nån kille hade identisk G5a som jag och hans ligger på 45-50 grader på tomgång så att säga!

Jo men vad har du igång i datorn? Posta gärna en skärmdump från aktivitetsmonitorn.

Postat

Alltså. Jag startar upp datorn och låter den stå. Efter en kvart så ligger tempen på 80 grader. Uad är inte ens igång, drivisarna till ljudkortet är inte igång för att det hoppar bara igång när jag startar ljudkortet (fireface 800)

Om jag startar Ljudkortet, Logic Pro och kör en låt med typ 30 audiospår med typ 50 pluggar så lägger sig tempen på 90-95 grader och fläktarna blåser rent hus här.

Postat
Alltså. Jag startar upp datorn och låter den stå. Efter en kvart så ligger tempen på 80 grader. Uad är inte ens igång, drivisarna till ljudkortet är inte igång för att det hoppar bara igång när jag startar ljudkortet (fireface 800)

Om jag startar Ljudkortet, Logic Pro och kör en låt med typ 30 audiospår med typ 50 pluggar så lägger sig tempen på 90-95 grader och fläktarna blåser rent hus här.

Återigen, vilka pluggar använder du? Och beskriv gärna vad som som är igång och drar processorkraft i aktivitetsmonitorn.

Berätta även gärna hur datorn är placerad i rummet.

Postat

Återigen, vilka pluggar använder du? Och beskriv gärna vad som som är igång och drar processorkraft i aktivitetsmonitorn.

Inga pluggar alls skriver han ju. Datorn slås på och används inte, efter en kvart har temperaturen gått upp till 80 grader.

Postat

Inga pluggar alls skriver han ju. Datorn slås på och används inte, efter en kvart har temperaturen gått upp till 80 grader.

Jag menade när datorn kommer upp i 95grader, och som sagt vore intressant att få veta vad aktivitetsmonitorn visar, för något är ju definitivt igång i datorn..

Postat

Datorn står på golvet och med "ryggen" mot väggen. Avståndet mellan väggen och datorn är ungefär 40 cm. Mina pluggar är Uads pluggar, Stylus RMX, Atmosphere, Trilogy. Och that´s it. Har inga mer. Utöver tiger så är iLife6 installerat.

Bild på processerna:

ProcesserG5.png

Postat
Jag menade när datorn kommer upp i 95grader, och som sagt vore intressant att få veta vad aktivitetsmonitorn visar, för något är ju definitivt igång i datorn..

Aha, ja, jag får kolla imorrn. Nu har jag stängt ner G5an. Och det tar ett tag innan den kommer upp i dom temperaturerna.

Men oftast så räcker det med att scrolla upp och ner i safari så sticker värmen iväg!

Men som sagt kollar i morrn och gör en skärmdump då.

Postat

Tack,borde dock ha förtydligat att jag ville se aktiva processer.

Postat

En lite konstig fråga bara, är du säker på att temperaturprogrammet mäter i Celcius och inte i Fahrenheit? Och vilken temperatur är det den mäter, är det chassitemperaturen eller processortemperaturen?

Min burk är en dualcore 2.2GHz Athlon och moderkortet ligger på 27 grader medan processorn är 37 grader Celcius. Men översätter man detta till Fahrenheit så blir det 80 och 99 grader.

/Majken

Postat
En lite konstig fråga bara, är du säker på att temperaturprogrammet mäter i Celcius och inte i Fahrenheit? Och vilken temperatur är det den mäter, är det chassitemperaturen eller processortemperaturen?

Min burk är en dualcore 2.2GHz Athlon och moderkortet ligger på 27 grader medan processorn är 37 grader Celcius. Men översätter man detta till Fahrenheit så blir det 80 och 99 grader.

/Majken

Men ja har en likadan dator och den är tyst som en mus även vid rätt hög belastning.

Postat

Jag skulle testa att köpa ny kylpasta och montera av processorfläktar, skrapa borta den gamla pastan och ”kladda” på ny. Kan ju vara så enkelt faktiskt (har ju hänt förr om man säger så).

Postat
Jag skulle testa att köpa ny kylpasta och montera av processorfläktar, skrapa borta den gamla pastan och ”kladda” på ny. Kan ju vara så enkelt faktiskt (har ju hänt förr om man säger så).

Jag är helt inne på din linje Fredster. Om fläktarna blåser fullt men datorn ändå inte kyls är det helt klart något som är riktigt mysko. Den enda rimliga förklaringen jag kan tänka mig är dålig kontakt mellan kylblock och processor.

/Majken

Postat

/Majken

Det är celsius! I farenheit så är det bortåt 200 och det är själva propptemeraturen. 😕 Allt annat i datorn ligger runt 30-50 grader celsius 😱

Postat

Du råkar inte ha en valing inomhus/utomhus termometer tillgänglig? I såna fall kan du ju dubbelkolla så att den uppmätta temperaturen verkligen stämmer. Om den gör det så skulle jag faktiskt undvika att köra datorn i onödan om jag var du tills problemet är fixat. Om insidan på chassit blir omkring 50C så finns alltid en risk att andra delar än processorn tar skada. Intel rekommenderar maxtemperaturer på 40C i chassit och det bör stämma ganska bra överens med övriga tillverkare.

/Majken

Postat

Jaha! Garantin är bara att glömma. Ska lämna in den för kalibrering och se om det blir bättre. Om inte, ja då blir det ny propp. 8 papp kostar det.

Är det bägge ja då kostar det dubbla. 16 förbannade papp! 😠

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.