Jump to content
Annons

Mixningsproblem med GA


daemonologist

Recommended Posts

Jag vet inte om jag har hamnat i fel forum, det var ett tag sen jag hängde här. Hur som helst, jag sitter med en standardrocklåt som bygger på Trummor i Groove Agent (som jag fått att låta jäkligt bra), Elbas med aningen overdrive, distade gitarrer, nedstämda till D och handspelade strings på ett stagepiano. så det enda som är midi är just trumorna.

Mitt enda problem är att bastrumman knappt hörs. Jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag har provat med kompressor, vilket fick hela trumsetet att pumpa, jag har sänkt alla andra kanaler med hälften för att försöka lyfta fram bastrumman. Nu senast lade jag över varje trumma på en egen ljudmodul för att kunna kompriimera trumman, men ingenting får den att låta igenom. just nu sitter jag med en riktigt bra låt, med en bastrumma som låter ungefär som när man trummarlite på hörlurarna man har på sig.

Vad gör jag nudå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Du kan inte byta baskagge? Mixa ihop två olika kaggar?

Jo, det skulle ju kunna gå. problemet är bara att ljudet i sig är fruktansvärt tungt och brett. Jag börjar fundera på utifall frekvenserna krockar med gitarrernas och att det bara förefaller som att den inte hörs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag missuppfattar ditt problem men jag hör baskaggen tydligt. Väldigt tydligt. Huruvida du är nöjd med dess klang eller balansen mellan instrumenten i resten av låten vet jag inte men nog tusan kommer den fram. Faktum är att jag tycker att trumma på hörlurarna låter enormt mycket också...

Snyggt break med pianot förresten. =]

Redigerat av Murdock
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Baskaggen låter ok. Men kan det vara så att du vill ha mer umph (botten) på baskaggen? Det kanske inte ingår i genren men jag skulle pröva med mer umph...

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

När jag lyssnar igen låter det fasfel speciellt när stråkarna kommer in i slutet. Kan det vara orsak till dina problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, baskaggen känns så där fint 80 tal med träklubba och en femkrona påklistrad. Byt till en med mer umph.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag missuppfattar ditt problem men jag hör baskaggen tydligt. Väldigt tydligt.

Hmm. Ja.. mitt problem kanske är mina referenslurar. Visserligen låter mp3:an tydligare än min master på datorn, Heh. Cubase kanske sålla bort frekvenser som gör att bastrumman hörs bättre. När jag jobbar har jag ett par audio-technica ATH-M2 Monitor headphones och det låter väldigt annorlunda i högtalarna, men eftersom det är en vanlig hi-fianläggning så väljer jag att inte lita på dem, eftersom de inte spelar upp ljudet rakt. (fressten hände något med alla strings i exporteringen med)

Link to comment
Dela på andra sajter

När du spelar in väljer du olika kanaler i GA för hihat, virvel och kagge. Då kan du ju i cubase lattja med kompressor på endast baskaggen.

-Du får ju upp GA´s kanaler som separata kanaler i cubasemixen.

Detta gjorde jag senast igårkväll -hade samma problem som du 😄

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

När du spelar in väljer du olika kanaler i GA för hihat, virvel och kagge. Då kan du ju i cubase lattja med kompressor på endast baskaggen.

-Du får ju upp GA´s kanaler som separata kanaler i cubasemixen.

Detta gjorde jag senast igårkväll -hade samma problem som du 

Tjohopp!

så sant. (är det bara jag som tycker det borde finnas fler än fyra utgångar?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...