Jump to content
Annons

Projekt som börjar bli klart, färdig mix?


Recommended Posts

Jag och min polare håller på att spela in några låtar som projektarbete på gymnasiet. Vi har kört hårt ett tag nu och här tänkte jag lägga upp förstta mix på en av låtarna. säg vad ni tycker, vi känner oss ganska klara...

B.T.W. så är det resultatet av stråkinspelningarna som det pratades om i den här tråden.

* LÅTNAMN: Wake me

* ARTIST/GRUPP: Har inget namn än men snart:)

* GENRE: Electroakustika?

* LÅTLÄNGD: 3:48

* KOMPOSITÖR: Oskar Frelin (jag) & Jonas Mattson

* PRODUCENT: Samma

* EV. MEDVERKANDE: Kristina Asp- cello, Susanna Piculell- fiol & sång, Kazuma Miyazu- fiol

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5.3mb

* STATUS: Färdig demo?

* LÅTLÄNK: http://www.wipedout.se/Wakeme_ver1.0.mp3

Så, jag tänkte ju göra dels vad ni tycker om låten, dels om mixen. Sen så vorde det ju kul ifall någon kunde definiera genren 😉

Om någon har ett fett bandnamn så vorde ju det också koolt! Jag lägger upp de andra låtarna eftherhand vi känner oss klara:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Shit. Bitvis gudomligt!

Om bara sången hade suttit bättre i mixen, hade det varit närapå perfekt. Själv hade jag nog valt en annan melodi till sången, en med mer långa toner, eller bara lite mjukare text så att det inte blev så uppstakat liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för fina svar. Jag ska sänka stråkarna lite när det är sång med andra ord.

Vi tycker ändå att sångmelodin är najs. Vi har nog inte tid just nu att lägga till något mer arr.

Tycker ni att manssången i slutet är bra?

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker också att det bitvis är fräckt. Arrangemanget är lite enahanda och det som drar ner det hela är sången och sångmelodin.

Tycker inte att sånginsatserna håller varken man eller kvinnorösten. Det är inte helt hopplöst, men sångljudet suger och melodin är oinsiperard. Det låter muffligt och tråkigt. Är det rätt tonart för tjejen?

Hitta på en mer engagerande melodi som inte följer samma rytmik och harmonik som de övriga instrumenten.

Lät kanske negativt, men det finns kvaliteér i det hela. Resten av ljudbilden är t e x snygg. Jobbas på 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå, det var ju inte så bra... Vet inte riktigt vad vi kan göra åt det nu. Vi tycker det är ganska najs. Menar du melodin eller hur vi mixat? Ja, låten är lite enformig men jag tror det också kan bero på att vi itne kan programmera trummor 😄

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå, det var ju inte så bra... Vet inte riktigt vad vi kan göra åt det nu. Vi tycker det är ganska najs. Menar du melodin eller hur vi mixat? Ja, låten är lite enformig men jag tror det också kan bero på att vi itne kan programmera trummor 😆

/Oskar

Njaee jag menar nog mest melodin. Jag tycker den följer stråkfiguren i känsla och det bidrar till det monotona intrycket. Trumprogramering är en konst men jag tyckte nog att de var okej ändå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.

Är ju inte så mycket att göra nu när vi håller på att mixa kanske. Vi blev iaf helt glada över sången. Innan den kom på plats var det verkligen monotomt.

Trummorna är bara en loop. Vi la upp den när vi började göra låten oc tänkte programmera trummor sen men de blev aldrig bra...

Vi har ju egentligen ingen tydlig refräng. Sången har kommit till efter själva låten vilket kanske inte är optimalt.

Okej, så ifall vi ska göra något så är det nog mest åt ljudet just nu. Ska vara färdiga i helgen, skolarbete ni vet...

Hade varit fräckt ifall man kunde ha scratch på låten men det har vi inte saker till nu tyvärr.

Fortsätt kritisera allesamman 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fräckt med riktiga stråkar. Ni kanske kunde göra en unplugged version också: utgå ifrån stråkarna och lägg en akustisk gitarr i stället för elgitarren.

Jag håller med om att sången (inklusive melodin) är det svaga kortet. Lite mer variation hade inte skadat.

Vad det gäller genren så laddade jag ner låten i tron att det var elektroakustisk musik (typ Stockhausen, musique concrete och ljudgeneratorer), så jag blev lite överraskad när det i själva verket var en poplåt. Det är väl inget fel på pop som genre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kanske kunde göra en unplugged version också: utgå ifrån stråkarna och lägg en akustisk gitarr i stället för elgitarren.

Jo vi har försöket att spela på akutisk gitarr men det gick inget vidare då hans finger låste sig så att han inte kunde byta ackord.... 🙂

Så elgitarr var egentligen andrahandsval... men där ligger två akustiska guror ute på flankerna ifall du lyssnar 🙂

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst jobbat!

Men....sången hörs alldeles för dåligt och jag kan bara ana mig till att det på ett ställe kommer in en mansröst.....

Men nu ska jag gå och ta mig en Guinness och längta tillbaka till Irland för det var det första som dök upp i huvudet på mig...klara influenser....som saxen var så klippte skräddaren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara mixkommentarer då som du efterfrågade. Tycker sången kan lyftas fram mer. Trummorna är bättre än i ideallåten, men virveln känns lite platt och dov. Tror du kan polera till gitarren bara ett uns till. Skön stereoplacering.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...