Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.

Jag har hört blandade menigar om Reason (3.0) & Vst synthar/Effekter. Klarar reason att öppna vst:er eller Àr det bara folk som skulle vilja att det kunde det? Kan det öppna nÄgot annat plugg format?

Om detta nu skulle funka. Hur stÀller man in det? :rolleyes:

Annons
Postat

Bah, man behöver inga VST's om man har Reason. Det rĂ€cker gott och vĂ€l med Subtractorn och NNXT'n 😛

Postat (redigerat)
Bah, man behöver inga VST's om man har Reason. Det rĂ€cker gott och vĂ€l med Subtractorn och NNXT'n 😛

Jag hade hÄllt med om bara fler samplingsbibliotek kom i NN-XT-format.

Det Àr framförallt riktigt bra orkesterljud som jag tycker saknas i Reason.

Redigerat av Pluffo
Postat

Är inte orkesterbanken som medföljer rĂ€tt ok? HĂ„ller inte pĂ„ med symfonimusik sjĂ€lv sĂ„ jag tĂ€nker aldrig pĂ„ det..

Postat
Är inte orkesterbanken som medföljer rĂ€tt ok? HĂ„ller inte pĂ„ med symfonimusik sjĂ€lv sĂ„ jag tĂ€nker aldrig pĂ„ det..

Den funkar "typ" om man bara ska slÀnga in lite subtila fioler i bakgrunden.

Om man dĂ€remot vill göra lite mer bombastiska verk eller nĂ„got med orkestljud i förgrunden sĂ„ Ă€r den inte mycket att hĂ€nga i julgranen. Det anvĂ€nder jag EQWLSO Silver Edition till men jag undviker det helst. Är sĂ„ mysigt att jobba i Reason och sĂ„ lĂ€skigt att behöva köra ReWire med Live 😳

Postat

NĂ€, Rewire Ă€r vĂ€l trevligt? 🙂

Det ENDA besvĂ€rliga Ă€r vĂ€l att du mĂ„ste spara tvĂ„ filer - men Ă„ andra sidan... Att vara för lat för att trycka Ctrl+S Ă€r ett riktigt i-landsproblem 🙂

Postat

Tycker mest att rewire Ă€r bökigt. Är egentligen inte direkt problematiskt eller svĂ„rt eller nĂ„tt sĂ„nt, men jag gillar det inte. Lite som att sĂ€tta sidovagn pĂ„ en bil.

PGR (oregistrerad)
Postat

Vad NN-XT skulle behöva i en framtida uppgradering Àr att lÀsa samplingarna direkt frÄn hÄrddisken. DÄ först kan vi se fram emot riktigt bra ljudbibliotek.

Patrik

Postat
Vad NN-XT skulle behöva i en framtida uppgradering Àr att lÀsa samplingarna direkt frÄn hÄrddisken. DÄ först kan vi se fram emot riktigt bra ljudbibliotek.

jag kanske missuppfattar nu men.. pĂ„ vilket sĂ€tt lĂ€ser NN-XT inte samplingar direkt frĂ„n hĂ„rddisken? det Ă€r vĂ€l allt den gör? 😕

Postat

Jag tycker Reason Àr bra...

Men jag saknar en riktigt fet analog synth.. Subtractorn och Malström Àr bra.. Men en riktigt fet analog synth hade gjort suset =)

Postat

det finns hur mkt samplingsbibliotek till NN-XT som helst. Har man CDXtrakt sÄ gÄr det att konvertera det mesta till NN-XT formatet.

Postat (redigerat)

Det kan jag iofs hÄlla med om. Reasons sampler laddar in alla samplingar i RAM, vilket blir lite tungt med gigabyte-samplade instrument.

Disk streaming, som Ă€r nyckelordet samt GigaSampler-import and "we're on the go" 😆

Redigerat av Linus
Postat
det finns hur mkt samplingsbibliotek till NN-XT som helst. Har man CDXtrakt sÄ gÄr det att konvertera det mesta till NN-XT formatet.

Jojo...Men jag snackar kvalitet hĂ€r och inte kvantitet 😉

Postat

och jag gör inte det? 😉

Postat

Men jag saknar en riktigt fet analog synth.. Subtractorn och Malström Àr bra.. Men en riktigt fet analog synth hade gjort suset =)

Kan inte lĂ„ta bli att lĂ€gga mig i hĂ€r.. Reason Ă€r mjukvara (digitalt i datorn).. En analog synt Ă€r hĂ„rdvara (utanför datorn) 😠

Postat

Kan inte lĂ„ta bli att lĂ€gga mig i hĂ€r.. Reason Ă€r mjukvara (digitalt i datorn).. En analog synt Ă€r hĂ„rdvara (utanför datorn) 😠

Jaja men du förstĂ„r vad jag menar 🙂

• 2 veckor senare...
Postat
du kan ju öppna midi filer i cubase lÀgga vst pÄ dem och köra dem genom subtractorn lr dylikt

peace

?... blir inte det lika bökigt som rewire? 🙂

Postat
det Ă€r rewire 😉

peace

Okay... Har tÀnkt pÄ det. Blir antagligen sÄ.

Postat

Är igentligen emot att anvĂ€nda fĂ€rdigsamplade syntljud men en "analog" syntbas Ă€r ju antagligen rĂ€tt ok eftersom det inte Ă€r sĂ„ vanligt att man moddar den typen av ljud under lĂ„tens gĂ„ng. Am i right?

Orkesterljud Àr en annan historia som jag inte lÀgger mig i.

Postat

Subtractor + Scream & Unison = Fet Analogsynth..

Its all about the knob twistin' 😉

Postat
Är igentligen emot att anvĂ€nda fĂ€rdigsamplade syntljud men en "analog" syntbas Ă€r ju antagligen rĂ€tt ok eftersom det inte Ă€r sĂ„ vanligt att man moddar den typen av ljud under lĂ„tens gĂ„ng. Am i right?

Orkesterljud Àr en annan historia som jag inte lÀgger mig i.

kanske ger mig in i en dum diskution nu, men har aldrig förstĂ„tt de dĂ€ra med ljudsnobberi som jag kallar det. 😛 ...vad e det som man gĂ„r miste om nĂ€r man samplar menar du?

samplar dock inte vÀrst mycket sjÀlv eftersom man mister mÄnga av Àndringsparametrar typ pwm o sÄdant...rÀtt ljud alltid rÀtt ljud vare sig "analogt" lr digitalt....

Postat
och jag gör inte det? 😉

Ge mig gĂ€rna nĂ„gra bra exempel sĂ„ kanske jag Ă€r beredd att hĂ„lla med dig sedan 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.