Jump to content
Annons

VST i Reason?


Nexustwins

Recommended Posts

Tjena.

Jag har hört blandade menigar om Reason (3.0) & Vst synthar/Effekter. Klarar reason att öppna vst:er eller är det bara folk som skulle vilja att det kunde det? Kan det öppna något annat plugg format?

Om detta nu skulle funka. Hur ställer man in det? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bah, man behöver inga VST's om man har Reason. Det räcker gott och väl med Subtractorn och NNXT'n 😛

Jag hade hållt med om bara fler samplingsbibliotek kom i NN-XT-format.

Det är framförallt riktigt bra orkesterljud som jag tycker saknas i Reason.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte orkesterbanken som medföljer rätt ok? Håller inte på med symfonimusik själv så jag tänker aldrig på det..

Den funkar "typ" om man bara ska slänga in lite subtila fioler i bakgrunden.

Om man däremot vill göra lite mer bombastiska verk eller något med orkestljud i förgrunden så är den inte mycket att hänga i julgranen. Det använder jag EQWLSO Silver Edition till men jag undviker det helst. Är så mysigt att jobba i Reason och så läskigt att behöva köra ReWire med Live 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, Rewire är väl trevligt? 🙂

Det ENDA besvärliga är väl att du måste spara två filer - men å andra sidan... Att vara för lat för att trycka Ctrl+S är ett riktigt i-landsproblem 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mest att rewire är bökigt. Är egentligen inte direkt problematiskt eller svårt eller nått sånt, men jag gillar det inte. Lite som att sätta sidovagn på en bil.

Link to comment
Dela på andra sajter

PGR (oregistrerad)

Vad NN-XT skulle behöva i en framtida uppgradering är att läsa samplingarna direkt från hårddisken. Då först kan vi se fram emot riktigt bra ljudbibliotek.

Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad NN-XT skulle behöva i en framtida uppgradering är att läsa samplingarna direkt från hårddisken. Då först kan vi se fram emot riktigt bra ljudbibliotek.

jag kanske missuppfattar nu men.. på vilket sätt läser NN-XT inte samplingar direkt från hårddisken? det är väl allt den gör? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns hur mkt samplingsbibliotek till NN-XT som helst. Har man CDXtrakt så går det att konvertera det mesta till NN-XT formatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad NN-XT skulle behöva i en framtida uppgradering är att läsa samplingarna direkt från hårddisken. Då först kan vi se fram emot riktigt bra ljudbibliotek.

Det kan jag iofs hålla med om. Reasons sampler laddar in alla samplingar i RAM, vilket blir lite tungt med gigabyte-samplade instrument.

Disk streaming, som är nyckelordet samt GigaSampler-import and "we're on the go" 😆

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Reason är bra...

Men jag saknar en riktigt fet analog synth.. Subtractorn och Malström är bra.. Men en riktigt fet analog synth hade gjort suset =)

Kan inte låta bli att lägga mig i här.. Reason är mjukvara (digitalt i datorn).. En analog synt är hårdvara (utanför datorn) 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Reason är bra...

Men jag saknar en riktigt fet analog synth.. Subtractorn och Malström är bra.. Men en riktigt fet analog synth hade gjort suset =)

Kan inte låta bli att lägga mig i här.. Reason är mjukvara (digitalt i datorn).. En analog synt är hårdvara (utanför datorn) 😠

Jaja men du förstår vad jag menar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är igentligen emot att använda färdigsamplade syntljud men en "analog" syntbas är ju antagligen rätt ok eftersom det inte är så vanligt att man moddar den typen av ljud under låtens gång. Am i right?

Orkesterljud är en annan historia som jag inte lägger mig i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Reason är bra...

Men jag saknar en riktigt fet analog synth.. Subtractorn och Malström är bra.. Men en riktigt fet analog synth hade gjort suset =)

Subtractor + Scream & Unison = Fet Analogsynth..

Its all about the knob twistin' 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är igentligen emot att använda färdigsamplade syntljud men en "analog" syntbas är ju antagligen rätt ok eftersom det inte är så vanligt att man moddar den typen av ljud under låtens gång. Am i right?

Orkesterljud är en annan historia som jag inte lägger mig i.

kanske ger mig in i en dum diskution nu, men har aldrig förstått de dära med ljudsnobberi som jag kallar det. 😛 ...vad e det som man går miste om när man samplar menar du?

samplar dock inte värst mycket själv eftersom man mister många av ändringsparametrar typ pwm o sådant...rätt ljud alltid rätt ljud vare sig "analogt" lr digitalt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...