Jump to content
Annons

Ljudkort: M-Audio FW410 eller E-MU


Esa

Recommended Posts

Hej,

Det blev inget E-MU 1820M eller Cubase SX 2 ännu...

Har avvaktat och funderar på mellan dessa ljudkort:

1) M-Audio FW410

2) M-Audio FW Audiophile

3) E-MU 1212M

4) E-MU 1820M

Har en gammal Mac G4 400 MHz, OS 9.2.2 / OS 10.2.8, 640 MB, 20 GB

och en nyare PC P4, 2,2 GHz, XP Home Edition, 512 MB, 120 GB och

med Firewire på båda burkarna.

Håller på med klassisk musik och lite techno...

(Funderar faktiskt på att komplettera med Reason 2.5 och Cubase SE)

Vilket ljudkort skulle ni rekommendera av ovanstående val?

Tack i förhand!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Själv har jag precis skaffat ett E-mu 1820 (utan M). Jag har knappt hunnit använda det än, men installationen gick på ett litet kick och allting verkar gå som på räls. Det ser dessutom coolt ut! 😳

För övrigt får du med Cubase på köpet när du köper kortet, vilket kanske är intressant för dig (har dock inte koll på vilken version).

Jag vet inte ett dugg om de andra korten du nämner, så ta reda på mer innan du handlar.

Lycka till!

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej!

Själv har jag precis skaffat ett E-mu 1820 (utan M). Jag har knappt hunnit använda det än, men installationen gick på ett litet kick och allting verkar gå som på räls. Det ser dessutom coolt ut! 😉

För övrigt får du med Cubase på köpet när du köper kortet, vilket kanske är intressant för dig (har dock inte koll på vilken version).

Jag vet inte ett dugg om de andra korten du nämner, så ta reda på mer innan du handlar.

Lycka till!

/ Ambjörn

tänkte fråga er som har ett E-MU 1820 kort, hur använder ni de effekter som är med:

1-Band Para EQ 1-Band Shelf EQ 3-Band EQ

4-Band EQ Auto-Wah Chorus

Compressor Distortion Distortion

Freq Shifter Leveling Amp Mono Delay 100

Mono Delay 3000 Stereo Delay 100 Stereo Delay 1500

Phase Shifter Rotary Speaker Simulator

Stereo Reverb Vocal Morpher

är det vst eller hur använder man de i cubase/cakewalk!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej,

Har ännu inte köpt, men om jag skulle köpa E-MU 1820 eller den med M

så är det inte det lättaste att uppgradera till Cubase SL2 på Steinberg.net

Var finns den egentiga länken?

Ambjörn, har du uppgraderat till Cubase SL2 ännu och i så fall - hur

lyckades du med det?

😉

Redigerat av Esa
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Har ännu inte köpt, men om jag skulle köpa E-MU 1820 eller den med M

så är det inte det lättaste att uppgradera till Cubase SL2 på Steinberg.net

Var finns den egentiga länken?

Ambjörn, har du uppgraderat till Cubase SL2 ännu och i så fall - hur

lyckades du med det?

😉

Prova att ringa exempelvis musikbörsen, de bör ha koll på uppgraderingserbjudande och kan antagligen hjälpa dig beställa hem det du behöver.

Vad gäller val av ljudkort tycker jag att du skall fundera på vad som känns viktigt. Vill du spela in mer än 2 kanaler samtidigt? Kommer du att använda ljudkortet med en bärbar dator? Det som passar dig bäst i ljudkortsväg är troligtvis det som bäst täcker dina behov inom en rimlig budget. Både E-MU och M-Audio gör bra ljudkort så jag tror inte att du behöver oroa dig över drivrutiner, kvalitet på AD/AD omvandlare eller dylikt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag skulle verkligen välja FW410 om du inte nu väljer E-MU1820M

E-MU1820M har ProTools A/D D/A omvandlare men inte de andra två 1820, 1212M.

1820 Effekt DSP är en vidaretveckling av SB Live DSP - största skillnaderna är 44,1 kHz och 24Bit ASIO support.

Effekterna kommer ifrån Creative EAX teknologi och har nästan samma kvalitet som KX-DSP.

Annars är kortet/n helt ok när det gäller latency, installation (drivrutiner), pris, ljud....dessutom medföljer Cubase VST 5.1, inte det bästa men tillräckligt för att komma igång!

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag skulle verkligen välja FW410 om du inte nu väljer E-MU1820M

E-MU1820M har ProTools A/D D/A omvandlare men inte de andra två 1820, 1212M.

Jo 1212m har samma A/D D/A som 1820m !! m = Mastering grade.. lite nördigt men....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag skulle verkligen välja FW410 om du inte nu väljer E-MU1820M

E-MU1820M har ProTools A/D D/A omvandlare men inte de andra två 1820, 1212M.

Jo 1212m har samma A/D D/A som 1820m !! m = Mastering grade.. lite nördigt men....

just det, så var det 😲......beskriv lite mer vad du tycker om kortet och hur du kör det!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag skulle verkligen välja FW410 om du inte nu väljer E-MU1820M

E-MU1820M har ProTools A/D D/A omvandlare men inte de andra två 1820, 1212M.

Jo 1212m har samma A/D D/A som 1820m !! m = Mastering grade.. lite nördigt men....

just det, så var det 😆......beskriv lite mer vad du tycker om kortet och hur du kör det!?!

Hej! Jag kör det på min P4 2.8 512 Ram, och Cubase SX 2. använder än så länge bara softsynthar. får återkomma med mer info senare. 😛

Mvh / Starion. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
1) M-Audio FW410

2) M-Audio FW Audiophile

3) E-MU 1212M

4) E-MU 1820M

Har en gammal Mac G4 400 MHz, OS 9.2.2 / OS 10.2.8, 640 MB, 20 GB

och en nyare PC P4, 2,2 GHz, XP Home Edition, 512 MB, 120 GB och

med Firewire på båda burkarna.

Jag kollade just på E-Mus hemsida - jag såg fortfarande ingenting om drivers för Mac & 1820, 1212, Emulator-X etc. Har jag missat nåt?

-Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Nopp. Det finns inga drivers till Mac när det gäller E-MU ljudkorten.

Men däremot M-audio:s d.v.s. M-Audio FW410.

Esa,

OK, men då undrar jag varför du alls funderar på ett E-Mu-kort? Eller är det så att du inte ska använda Macen till ljudgrejor?

I alla fall: När och om EmulatorX kommer till Mac köper jag det direkt. Jag har en DP G4 450, som skulle må bra av att ha något att göra. En dedicerad sampler-dator tänkte jag.

-Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger mig i debatten här. Eftersom jag är motståndare till firewire så införskaffade jag ett M-Audio 2496 PCI, det är ju samma kort som FW-varianten. Visst låter det bra ...lika bra som mitt gamla SoundBlaster 128PCI för 150kr. Tyvärr är det omständigare att sköta med den medföljande mixern än att använda OS;ets egen mixer som man kan med SB-kortet. Det här sade väl allt, eller hur...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Lägger mig i debatten här. Eftersom jag är motståndare till firewire så införskaffade jag ett M-Audio 2496 PCI, det är ju samma kort som FW-varianten. Visst låter det bra ...lika bra som mitt gamla SoundBlaster 128PCI för 150kr. Tyvärr är det omständigare att sköta med den medföljande mixern än att använda OS;ets egen mixer som man kan med SB-kortet. Det här sade väl allt, eller hur...

Ja nu vet jag hur det ligger till.

Här har vi en som har koll på saker o ting..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...