Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare, jag begår scendebut under nästa vecka (långt ifrån första gången jag står på en scen iofs, men första gången jag spelar egna låtar... hmm, nästan), och undrar om nån har några tips/erfarenheter att komma med. Vad man ska tänka på etc. Jag kommer köra som för-"band" för Slagsmålsklubben under deras miniturné, och låtmaterialet kommer vara mer bitpoporienterat än vad jag brukar göra (instrumentalt sånär som på ett par vokala samplingar). Jag kör otroligt lightweight, en Electribe EMX-1, en iPod nano (i brist på sampler 🙂) och en djmixer är allt jag kommer använda.

Jag jobbar förtillfället hårt på att försöka se "busy" ut (vissa av låtarna är nära nog helt förprogrammerade, men på de flesta gör jag något i "realtid"), några tips om/erfarenheter av det? 😱 Några andra tips på vad man kan göra för att göra framträdandet mer intressant (jag har dessvärre inga koreograferade dansare eller strippande transvestiter i bakfickan 🙂)? Fast kanske ännu viktigare, nån som har några tips på vad man inte ska göra? Jag planerar inte att bli mer än möjligtvis hjälpligt nervös, men vad gör man åt potentiellt överdriven nervositet?

Öh. Tackar på förhand. Om nån har lust att komma och kolla eller kasta tomater eller så, så ser datumen ut såhär:

• 31.03.06 Helsingborg, The Tivoli
  • 01.04.06 Göteborg, Pustervik
  • 05.04.06 Stockholm, Lava
  • 06.04.06 Jönköping, Kulturhuset
  • 08.04.06 Oslo, Blitz

Annons
Postat

Hej!

Har ingenting konkret att komma med, undrar bara vad det är du gör live om du bara har Electriben och en iPod? 🤪 Hur lägger du ihop det, liksom?

Postat
Om nån har lust att komma och kolla eller kasta tomater eller så, så ser datumen ut såhär:

Okej, jag kommer! 10 till bara!

tomatoman.jpg

Postat
Hur lägger du ihop det, liksom?

Du får väl komma till Lava den 5e och se? 🤪

Tugga tuggummi var en bra idé. 😱

Postat

Videoprojektioner är ju alltid schysst om man spelar elektronisk musik 🤪 Det sätter liksom lite färg på scenframträdandet om det enda du kommer att göra är att skruva lite rattar och nära nog köra playback.

Postat

Mjo fast det har jag ingen möjlighet att fixa. 🤪 Dessutom vetefan om jag tycker det är så jävla kul med sånt... kan funka till en del saker, framförallt på riktigt stora scener, men det är ju inte precis några arenor jag ska upp på. 😱

Postat

A och O vid scenframträdande!

PUBLIKKONTAKT!!!

Ta dig an rollen som entertainer.

Var stjärna!

När du kliver av scenen...

...var som folk igen men när du står där uppe..... be a star!

Publiken är där för att de vill se något.

De har förväntningar.

Föreställ dig vad du själv vill se på en scen. Översätt det till ditt egna framträdande och ge dom vad dom tål!

Lycka till!

/Crunchman'

Postat

Synd att du inte hade några strippande transvestiter i bakfickan.. det är annars alltid klockrent. 🙂

Lycka till med gigen!

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
vissa av låtarna är nära nog helt förprogrammerade

Man kan alltid låtsasspela. Dra ner volymen och hamra i takt med det där vrålsnabba arpeggiot. Gjorde jag senast igår, fast med gitarr. Och om någon fattar att man bankar på gitarren och att det inte hörs något i stärkaren något kan man fortsätta med att t.ex tydligt visa riffet till smoke on the water och le, och fattar någon då så har man dem med sig. 😎

Är det dansgolv? Isåfall, dansa. Eller dansa iallafall, förresten.

& det du INTE ska göra om du vill få mig att tycka om dig är att se svår, sur och upptagen ut. Det finns det redan 15387957 andra band som gör.

Och drick inte för mycket förrän efter spelningen.

Och ha kul. 😄

Postat
Är det dansgolv? Isåfall, dansa. Eller dansa iallafall, förresten.

& det du INTE ska göra om du vill få mig att tycka om dig är att se svår, sur och upptagen ut. Det finns det redan 15387957 andra band som gör.

Katten. Det är ju mkt enklare att se svår ut än att dansa... 😄 Förmodligen också därför som det finns så många band som kör på den modellen...

Publikkontakt ska jag såklart försöka tänka på, men det är nog svårt att öva in utan publik. 😎 M.a.o. får jag lite ta det som det kommer. Typ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.