Jump to content
Annons

Sound Lab Mini-Synth


Pehr

Recommended Posts

MĂ„nga anvĂ€nder mjukvarusynthar nuförtiden... jag tyckte det var roligare att bygga en egen analogsynth 😳

tips: Music From Outer Space: Sound Lab Mini-Synth

Minisynthen bestÄr alltsÄ av:

VCO1: sÄgtand

VCO2: sÄgtand, puls

LFO: sÄgtand, ramp, fyrkant, tri

EG: attack och release, trigger mode (med repeat) eller gate mode

Mixer: för oscillatorerna plus vitt brus

VCF: lÄgpass, bandpass

VCA

Sound Lab Mini-Synth Forum

Pehr_Meldert_Sound_Labs.jpg

Redigerat av Roland
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
MĂ„nga anvĂ€nder mjukvarusynthar nuförtiden... jag tyckte det var roligare att bygga en egen analogsynth 😉

Hah, en synttillverkare som heter Roland? VĂ€nta nu... 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Intressant. Har funderat pÄ att bygga en sjÀlv, delvis eftersom priset Àr relativt lÄgt. Jag har hört rÀtt mÄnga ljudexempel frÄn just den hÀr synten men nÀr jag frÄgat folk Àr det vÀldigt mÄnga som sÀger att den Àr kul, men mer anvÀndbar till ljudeffekter Àn som en bas/lead-synt. Vad tycker du?

Jag gillar verkligen trÀpanelen. Den ser ju riktigt snygg ut. Kul att man inte absolut mÄste köra med en dyr graverad panel eller en panel med skÀrmtryck för hemmaprojekt.

Cool i alla fall.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
Intressant. Har funderat pÄ att bygga en sjÀlv, delvis eftersom priset Àr relativt lÄgt. Jag har hört rÀtt mÄnga ljudexempel frÄn just den hÀr synten men nÀr jag frÄgat folk Àr det vÀldigt mÄnga som sÀger att den Àr kul, men mer anvÀndbar till ljudeffekter Àn som en bas/lead-synt. Vad tycker du?

Jag gillar verkligen trÀpanelen. Den ser ju riktigt snygg ut. Kul att man inte absolut mÄste köra med en dyr graverad panel eller en panel med skÀrmtryck för hemmaprojekt.

Cool i alla fall.

Ja den kostade inte sÄ mkt att bygga. Det beror iofs pÄ vart man köper komponenter ifrÄn (elfa Àr dyrt, trimlog Àr billigare).

Jag tycker visst man kan anvĂ€nda den som bass/lead, det gĂ„r ju att modda den sĂ„ att den klarar 1V/Oct. Den klarar iofs inte mer Ă€n 4-5 oktaver "in-tune", men det rĂ€cker för mig. Ja man kanske skulle vilja ha en EG till för filtret, men det gĂ„r att fĂ„ till roliga "wah"-ljud Ă€ndĂ„ om man fuskar lite 😄

Ja, trĂ€panelen ja 🙁 Man tar vad man har. Fick hjĂ€lp av min flickvĂ€ns bror och far att bygga den av plywood-spill. Billigare Ă€n att köpa en apparatlĂ„da frĂ„n elfa 😛

Panelen Ă€r bara ett fotokopierat papper jag klistrat pĂ„ med ett lim/lack, konstigare behöver det inte vara 😛

Redigerat av Roland
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 Ă„r senare...

Hej Hopp! 😄

Hittade denna gamla trÄden dÄ jag sökte pÄ SoundLab...

Ska sjÀlv bygga en sÄn dÀr =) Sound Lab Mini-Synth alltsÄ.

Blir mitt första riktiga bygga med PCB Ä grejer, Kanske skapar en trÄd i Àmnet med bilder m.m. under byggets gÄng..

Kolla gÀrna in www.musicfromouterspace.com

Finns massor fler DIY-grejer Ä dom sÀljer fÀrdiga PCB ocksÄ! =)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

SÄdÀr ja.. Nu har jag byggt en Sound Lab mini-synth =) (www.musicfromouterspace.com)

SKOJS! Dock funkar inte LFO:n som den ska... hÄller pÄ att felsöka för tillfÀllet, tror den IC-kretsen e paj...

VÀldigt skoj bygge dock. Snart kommer nÀsta steg, Ä det Àr att bygga en MIDI-CV-konverterare sÄ jag faktiskt kan spela pÄ synten oxÄ :Pa

14.jpg

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 Ă„r senare...

SÄdÀr ja.. Nu har jag byggt en Sound Lab mini-synth =) (www.musicfromouterspace.com)

SKOJS! Dock funkar inte LFO:n som den ska... hÄller pÄ att felsöka för tillfÀllet, tror den IC-kretsen e paj...

VÀldigt skoj bygge dock. Snart kommer nÀsta steg, Ä det Àr att bygga en MIDI-CV-konverterare sÄ jag faktiskt kan spela pÄ synten oxÄ :Pa

14.jpg

grattis! hoppas du fĂ„tt fart pĂ„ LFO'n 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

grattis! hoppas du fĂ„tt fart pĂ„ LFO'n 🙂

haha dagens dödgrĂ€vare 😉

(senaste posten va i april 2009)

Men bygga synth Ă€r kul. HĂ„ller sjĂ€lv pĂ„ med modular och ska snart bygga en x0xb0x 🙂

Redigerat av max92
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

men tjena vilken gammal trĂ„d som vaknat 🙂

Kan meddela att min mini-synth funkar utmÀrkt nu, löste allting sedan som jag ville med lite modifiering.

Dock har jag tÀnkt bygga ett nÀtaggregat till den för att slippa driva pÄ batterier men det har inte blivit av, var har all tid tagit vÀgen lixom...

Kul med DIY-grejer =)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...