Jump to content
Annons

Reason-Rewire-Cubase SX

Recommended Posts

mrmoz (oregistrerad)
Postat

Har lite problem med att spela in mina alster från Reason till Cubase.

Har följt de flesta rewire-guider på nätet men får det ändå inte att funka, känns som jag har glömt något. Jag får allt att funka, får fram ljudet från Reason, kan spela reasons mjukvaru syntar i Cubase osv. Men hur sjutton får jag Cubase att spela in dessa? Säkert är det någon liten detalj jag missat, hoppas någon vet vad det kan vara. Ny på området när det gäller rewire, men det verkar ju inte SÅ svårt.

Annons
Postat

egentligen en cubase fråga-

men.

om du kan spela R syntar från cubase så är det enklast t.ex spela in midi i cubase.

är det audio du vill spela in så slå på Rec-knappen i Cubase och spela in precis som det vore vilken audio som helst.

Postat

tjena

när det gäller rewire så tänkt på att det kommer bli lite fördröjning, om man har för hög latency, dvs. ha så låg latency som möjligt.

sedan så är det nog så att du måste vara i cubase och spela upp midit där, har själv provat och fåt det att fungera. Vad som händer är att du spelar in midi informationen i cubase, som sedan skickar vidare den via funktionen rewire till reason som följer cubase. Tanken med rewire är att ett program ska styra det andra. Då spelar reason upp mjukvarusyntharna. Genom att ljudet går genom ljudkortet kan du ju säkerligen även spela in ljudet direkt in i cubase igen. Just det steget har jag inte prövat måste nog göra det snart.

mvh anders

Postat

1. Det spelar ingen roll om Reasonsyntarna styrs med midi från Reasons sequencer eller från midikanal i Cubase.

2. Varför ska du spela in Reasonsyntarna som audiospår?

Audio från Rewirekanaler följer med när du exporterar/bouncar ut mixen i Cubase.

Du behöver alltså inte göra av audio av Reasonsyntarna, såvida du inte ska lämna Cubase-sessionen vidare till någon person som inte har Reason.

Effekter & pluggar kan du lägga direkt på Rewire-kanalen i Cubase mixer.

3. Om du nu vill ha Reasons ljud på ett audiospår istället för Rewire, sätt Reasonkanalerna i Solo, använd exportfunktionen och kasta in på ett audiospår.

mrmoz (oregistrerad)
Postat

Tack för tipsen, ska testa så fort jag kommer hem!

mrmoz (oregistrerad)
Postat

Tack så hemskt mycket för alla tips, nu funkar allt som det ska!

Jag tänkte rätt, men fel som är lätt att göra ibland....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.