Jump to content
Annons

Small town small boy


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

LÅTNAMN: Small town small boy

ARTIST/GRUPP: Burnin Sven

GENRE: kanske alternativ pop

LÅTLÄNGD: ca 3 min

KOMPOSITÖR: Göran

PRODUCENT: samma

EV. MEDVERKANDE: samma

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: ca. 4 meg

STATUS: Skiss

En gammal låtidé poppade upp i skallen igår kväll kastade in den bara för att lyssna lite pån. Den kanske inte låter så tokigt ändå? Jag menar själva idén alltså, inspelningen och spelet/framförandet är ganska kasst men det är inte det jag vill ha tips på. Frågan är alltså kan det här va nåt och hur gå vidare i så fall tacksam för råd.

Göran

Låtlänk:

Small town small boy

lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=3670092&q=lo

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=3670092&q=hi

V1

Once there was a song that nobody sang

but it was so beautifull and sweet

and once there was a town that nobody liked

but it was so little and neat

then there was a man so uggly and fat

cause he had to much to eat

and everybody wants the big parade

but it´s allways out of reach

Chorus

I live in small town and how can that be

well I`m just small boy and it´s good enough for me

V2

Well history show us what a fool can do

never give but only recive

drifting like snow in a winterstorm

can anybody set him free

and everybody wants to hear him sing

but he´s allways out of key

running in circles for the perfect shot

but it´s never meant to be

Chorus

But I live in small town and it´s so easy to see

that I`m just small boy and it´s good enough for me

Bridge

Me I´m just a lonely boy

living from day to day

sitting on the porch all alone

warming my bones to sun

yes I´m sitting here all alone

just dreaming away cause I´m free

when everybody´s looking for the big parade

but that´s really nothing for me

chorus

Cause I live in a small town and it´s so obvious to see

that I´m just a small boy

and that´s what I wanna be

Small_town_small_boy.mp3

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jodå, ideén är väl inte så dum. Kan gilla denna typ av berättande sånger ibland. Att ge råd om hur man kan gå vidare tycker jag är så gott som omöjligt. Jag menar..det finns hur mycket som helst arr mässigt att göra. Börja knåpa på det och visa oss sedan! 😄

Om du vill behålla det nakna soundet med bara gitarr och voc bör du göra en nyinspelning. Tycker att både sång och gitarr saknar botten och närhet.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tackar grannen jo du har nog rätt det kanske inte är så lätt att ge råd på ett sånt här utkast 😳 . Få se om det kommer in nåt mer men sen blir det väl till att försöka fixa en riktig akustisk version och sen eventuellt då gå vidare. Har funderat på el, trummor och grejer men om det skulle funka kan vara tveksamt tycker jag kanske ska stoppa ner den i lådan ett tag till på mogning? Ah vi kör ett tag till så får vi se om det kommer in nån snilleblixt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar ljudet på guran,testat att spela in akustiskt..men har svårt att få till det.Åndå kör vi med en Martin..mot en sång mick i 1700:- spänns klassen.

På det hela taget så tycker jag att det är helt ok.Bra röst! Kanske munspel..lite lätta trummor,skön bas vore nåt! keep up the good work

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tackar Harmonica mike, ja det kanske vore nåt ska smaka lite på det. Två kondingmickar på gitarren TSM MT 47 vid tolfte ungefär snett bakåt mot ljudhålet en MXL V67 rakt mot ljudhålet (kostar som din ungefär). Kanske tre decimeter ifrån eller nåt. Billiga Behringer Mic 200 preampar + nån elguraplugin på ena micken om jag inte minns fel blev lite sent igår 😳 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nånting på gång. Kan nog bli bra.

Jag har några idéer:

Tycker du ska sänka tempot en aning. Ge dig själv lite mer tid att få in textraderna... Det låter lite stressat nu. Släng in några mellanspel så man får lite tid att fundera över texten.

Lite softare gitarrspel vore snyggt, lite längre mellan tonerna och "rundare" ljud (prova att skippa plektrumet och köra lite fingerspel). Börja jätteenkelt, och brodera ut mer i ovan nämda mellanspel och refräng.

Bara mina åsikter och idéer, ta det för vad det är...

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena MrBluesman jo du har helt rätt det här är bara en skiss så den blev nog lite stressig och rakt igenom utan finesser. Har testat finger spel men i går blev det plektrum av nån anledning kanske för att få in den lite snabbt vet inte det bara blev så. Bra förslag tack till dig med, det blir nog nåt hopkok i slutänden av det råd som droppar in här.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jo det kan bli något.

Det är lite som bluesman säger att orden går inte in riktigt, och då blir det lite hackigt. Tempot kanske inte behöver minskas men då får du sjunga lite mindre...

Introt är snyggt som det är efter någon omtagning förstås, lagom långt. Versen är bra melodi, dock tycker jag att det som jag tror är ref.. inte blir så bra som ref i alla fall. Den liksom hugger av, hackig, och får inget flyt, kanske skall den delen avsluta en av dig ej ännu komponerad ref, eller fungera som något stick??

Jobba på det finns alla förutsättningar för något bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar låtidén. Väldigt snyggt gitarrspel i framför allt versens första del tycker jag, påminner om något men kommer inte på vad. Tycker din röst passar utmärkt för den här typen av musik.

Känns kanske lite ostrukturerat på sina ställen, men sen kommer refrängen och reder upp det hela 😏

Kör hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tackar stajo och fidden bra tips att tänka på när det bär av mot en mera seriös inspelning.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

En ensam välspelad gitarr och en röst har tillräckligt för att fånga lyssnarens intresse, speciellt när harmonik, rytmik och melodi bär fram en bra historia/tema om ”en liten småstadsgrabb”. 🙂

Men texten håller inte. Eller rättare sagt, du behärskar inte engelska så bra som den här låten förtjänar. Det som skulle vara läckra metaforer och bilder blir ofta pretentiösa floskler som faller platt till marken.

Så som jag ser det har du två alternativ. Antingen gör du en svensk text och sjunger vad du menar, eller så översätter du den till fornfeniciska, latin eller något annat obegripligt så jag slipper störas av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

😄😆🥰 Jaru Marrexxx då blir det nog svahili i så fall men det är helt ok för mig om du inte fattar min Engelska det brukar gå bra när dom själva får läsa texten så jag klarar mig nog ändå ganska bra verkar det som. Som jag har sagt många gånger här det vore bra om texterna las ut också och jag stoppar väl dit den först i tråden den så du fattar läget. PS det är inte så att det ska va en låt med en direkt story eller berättelse den ska va så här 🙁 så där måste jag nog göra dig besviken.

Ha det bra 😄

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Den funkar fint så här, aukustiskt och avskalat.

Men jag tror att låten också skulle göra sig i ett lätt drivande arr med trummor, bas, elgitarr och piano. Lite amerikanskt, kanske något åt Dream Syndicate-hållet om det verkar begripligt. Inte Springsteenfläskigt.

Mycket bra låt där Göran, gillar den skarpt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Burnin Sven 😏 ..japp att leva i en liten stad kan ibland vara allt man behöver!?

Gillar låten med dess vardagsexistentiella flummeritext..kanske lite för naket för mina öron..kanske prova att lägga på ngt mer..en sax kanske 😳 ..hur som helst en bra låt..lägger du på stråkar o kör så får du en MF-låt 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tackar och bugar falk och bimbambop bra input inför fortsättningen, har du tid över bimbambop så ta över och gör ett arr om du vill det kunde va skoj att få höra hur det skulle låta. Kanske med lite bluestouch pån också du får fria händer 😏, pån bara pm:a om du känner dig frestad.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar och bugar falk och bimbambop bra input inför fortsättningen, har du tid över bimbambop så ta över och gör ett arr om du vill det kunde va skoj att få höra hur det skulle låta. Kanske med lite bluestouch pån också du får fria händer 😮, pån bara pm:a om du känner dig frestad.

Göran

Hmmm.. kunde vara kul. Skall smaka på tanken lite 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja det är bra Marrexxx 😆 jorå den duger allt jänkare och Canadicker har inget större problem med den. Har fått kritik på ca. 30 låtar over där och dom brukar förstå kan till och med tycka att det är lite coolt med utlänningar som kör på deras språk. Det ska va en lite flummig obegriplig text faktiskt det var liksom meningen från början ingen berättelse i Hemingway anda på gramatiskt helrätt engelska. Men framför allt tack för att du gillar låten det uppskattas ska du veta. Peace 😄

och ha det bra

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det kan nog var så att det funkar bättre over there än för mig.

- jag skulle själv tycka det var skit kul om en amerikan skrev på svenska och då skulle jag acceptera att det inte höll August Strindberg-klass. 😆

Och skulle du gjort en dussin-hem-demo skulle jag inte sagt något heller. 😄 Men nu när du nu gjort en skit bra låt - och varit så kaxig att du spelat in den med bara en gitarr - så vill jag ha mer än en text som "duger".

Redigerat av Marrexxx
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tackar å det seriösaste det var snällt sagt kolla in mina andra om du har tid nån gång, ligger påmin soundclicksida. Blir det nån riktig inspelning av den här låten så ska jag allvarligt överväga det här med språket det lovar jag. Hej föresten skriv en text du om du vill kunde vara skoj med lite samarbete, svensk eller engelsk är helt ok vilket du vill.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt, både komposition, gitarr och sång. Det rytmiska gitarrspelet skulle nog komma ännu mer till sin rätt om bas och trummer faller in efter en vers. Jag förstår inte hur du kan få så fint ljud i gitarren, är det micplacering, eq, nya strängar eller rent av väldigt dyr gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag gillar melodin och ssk refrängen, den kommer in så snyggt och är medryckande men det känns som det blir för många stavelser med "...good enough for me..." Kanske räcker med "enough". Några hastiga reflexioner i ö: Congas, ståbas, hammond och piano från andra versen? Instrumentalsolo skulle sitta fint så att den suggestiva texten kan sjunka in som någon skrev? Stämmor på sista refrängen? Mysig låt, big boy! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fan du är för snäll E får ta med den på en fika så kanske vi kan få till den. Har fiskat lite efter hjälp här i tråden också så det kanske kan bli ordning pån.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Uj Uj 91:an nä fan det är gammal Zuzuki akustisk plywoodgura (inte hojen) klassisk gitarrmodell (förmodligen för nylonsträngar från början) som jag lånade av en polare en gång för lääääänge sen (hoppas han inte läser det här 😏 ). Är väl värd så där en 50 spänn eller nåt men se den är inte till salu för under 20 000 spänn. Hittade den i en garderob för 20 år sen efter att ha ignorerat musik i ungefär 10 år, var trött påt av nån anledning.

Nån hade satt på stålsträngar så den hade blivit pilbåge men jag drog dit ett mässingslod istället som stall för att sänka stränghöjden (samma kvar ännu) och på den vägen är det. Martin stålsträngar för 150 spänn på Börsen, bästa strängarna som finns håller dubbelt så länge mot övriga (guldfärgade lite häftigt 😛 extra light tror jag 0,11 på tunna E). Billiga skitmickar, en TSM MT 47 (billig rörconding) en MTL V67 (billig vanlig conding) och Behringer Mic 200 preampar.

Cheap that´s me in a box fritt översatt 😳. Mickarna på en ca. 2-3 decimeter från guran TSM:en vid 12:e snett bakåt mot ljudhålet, MTL:en rakt mot ljudhålet. Så är det men spelar in i ett kasst rum så det blir för mycket reflexer och skrot så lyssna på Grannens förra låt (tror om jag minns rätt) istället. En akustisk sak, där har du ett akustiskt gitarrljud som heter duga.

Tack för tipsen också, kommer väl till pass om det bär iväg och blir en riktig inspelning gjord av den här.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...