Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en tafflig Yamaha PSR-275 med problem. Jag vill kunna spela in med direkt-ut men den har bara en phones/output. jag kan helt enkelt inte höra vad jag spelar in i realtid. det kanske Àr ljudkortet, jag vet inte. jag har ett audiophile USB.

Annons
Postat

tjena

jag förstÄr att det kÀnns frustrerande dÄ man inte fÄr till det som man vill ha det

jag vet att den typen av yamaha keyboarden har bara en phones utgÄng och inte nÄgon riktig output.

det enda sÀtet som jag kan förstÄ att man ska spela in med outputen Àr nÀr du har lite midi information som du kör ut till maskinen och sedan sÄ vill du spela in som audio.

det kÀnns lite svÄrt det hÀr dÄ jag inte har hela din situation framför dig men jag kÀnner pÄ mig att jag börjar ana vart du vill komma.

det jag undrar Àr varför du mÄste anvÀnda outputen överhuvudtaget? varför anvÀnder du inte midi in och ut som den har. Du skickar midi ut till datorn (ditt M-Audio audiophile) och tillbaka till samma burk. DÄ kommer keyboarden att spela in det du trycker ner pÄ tangenterna samtidigt som du hör det plus att du kommer höra vad som datorn skickar ut via midigÄngen, sÄ fungerar midi och dÄ kommer du höra det du spelar in i realtid.

DÄ fÄr du allt till midi och jag tycker att det Àr ett bra steg att ta. NÀr du sedan Àr klar sÄ ta dÄ och spela in lÄtarna till audio och dÄ har du flera sÀtt att göra det pÄ. DÄ drar du ut en stereoplugg till ditt ljudkorts ingÄng och dÄ har du tvÄ in genom att du kör med en stereo. DÄ spelar du in tvÄ kanaler Ät gÄngen. I det hÀr lÀget Àr det ju mycket coolare om du införskaffar dig en digital midi control enhet dÀr du kan pÄ ett enkelt sÀtt fÄ allt till audio och samtidigt utnyttja enheten till att sedan mixa din lÄt!

MVH Anders

Postat
tjena

jag förstÄr att det kÀnns frustrerande dÄ man inte fÄr till det som man vill ha det

jag vet att den typen av yamaha keyboarden har bara en phones utgÄng och inte nÄgon riktig output.

det enda sÀtet som jag kan förstÄ att man ska spela in med outputen Àr nÀr du har lite midi information som du kör ut till maskinen och sedan sÄ vill du spela in som audio.

det kÀnns lite svÄrt det hÀr dÄ jag inte har hela din situation framför dig men jag kÀnner pÄ mig att jag börjar ana vart du vill komma.

det jag undrar Àr varför du mÄste anvÀnda outputen överhuvudtaget? varför anvÀnder du inte midi in och ut som den har. Du skickar midi ut till datorn (ditt M-Audio audiophile) och tillbaka till samma burk. DÄ kommer keyboarden att spela in det du trycker ner pÄ tangenterna samtidigt som du hör det plus att du kommer höra vad som datorn skickar ut via midigÄngen, sÄ fungerar midi och dÄ kommer du höra det du spelar in i realtid.

DÄ fÄr du allt till midi och jag tycker att det Àr ett bra steg att ta. NÀr du sedan Àr klar sÄ ta dÄ och spela in lÄtarna till audio och dÄ har du flera sÀtt att göra det pÄ. DÄ drar du ut en stereoplugg till ditt ljudkorts ingÄng och dÄ har du tvÄ in genom att du kör med en stereo. DÄ spelar du in tvÄ kanaler Ät gÄngen. I det hÀr lÀget Àr det ju mycket coolare om du införskaffar dig en digital midi control enhet dÀr du kan pÄ ett enkelt sÀtt fÄ allt till audio och samtidigt utnyttja enheten till att sedan mixa din lÄt!

MVH Anders

tack för bra svar. jag funderar pĂ„ om jag kunde anvĂ€nda outputen istĂ€llet dĂ„ jag har lite problem att fĂ„ igĂ„ng midiköret. men jag fĂ„r sĂ€kert till det snart 😏

Postat

Vad har du för problem med "midiköret"? om det ligger pÄ keyboarden som du har sÄ byt ut den direkt, om det ligger i ljudkortet, köp nytt av bara den anledningen.

i vilket fall som helst, i ditt fall ska du köra med midi och om det inte fungera sÄ mÄste du allvarligt funderar pÄ att köpa grejer som du vet dÀr midifunktionerna fungerar som det ska, det Àr grundlÀggande

mvh ANders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.