Jump to content
Annons

kompressor


headdown

Recommended Posts

Annons

En fördel med att använda hårdvarukompressor på insignalen till ljudkortet vid inspelning, är att man skyddar ljudkortets ingång mot överstyrning och får mer kontroll över ljudet. Nackdelen är att man inte kan få tillbaks ljudet till obehandlat skick.

Ofta blir det dessutom snyggare kompression om man bara komprimerar lite grand i två steg (exempelvis ett vid inspelning och ett steg vid slutmix), än om man komprimerar mycket i ett enda steg - och därför kan det också vara bra.

Fördelen med mjukvara, är att man har full kontroll på det och har möjlighet att backa när man vill. Fördelen är också att det är lättare att få precis den kompression man vill ha, eftersom programmet vet i förväg vad som kommer att hända om ett par millisekunder - något som är lite svårt för en hårdvarukompressor att veta... 😏

Själv väljer jag att köra utan hårdvarukompressor. Jag spelar in i 32-bit FP och backar i inspelningsvolym i stället, för att kunna ha ett bra headroom utan att behöva kompromissa med ljudkvaliteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa Sonalksis, så kanske du ändrar dig... 😏

Du kan ladda ner demoversioner och köra med full funktion i en månad innan du måste köpa dem. 😆

Annars finns också UAD-1 DSP-kort, som har fått mycket beröm, trots att det ju också är mjukvara...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Klart att någon dyr esoterisk HW kompressor är cool.

Men smakar det så kostar det.

Nu är det ju så att kompressorer som mjukis funkar alldeles utmärkt.

Vill man ha ett speciellt sound så kan man titta på HW, men det kostar som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

vettigt och förnuftig sagt Claes-men hittills har ingen lyckats emulera just kompressorer på ett fullt tillfredställande sätt i plugin form...that´s it,revrb/phaser osv går an men skall man ha the real thing så får man köra hårdvara!!! 

Intressant vore isåfall att jämföra en mjukvarukopressor mot en hårdvarukompressor som vanligt folk har råd med.

Jag har uad-1 med LA2A, Fairchild & 1176SE.

Ta min Farchild som jag betalade 99dollar för vill jag mig minnas. Om jag lägger samma peng på hårdvara så räcker det till en behringer kompressor. Är det verkligen bättre? När blir hårdvara bättre än mjukvara? Alltid eller först över 15000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att de pluggar ni tipsar om är kanoonbra--som pluggar och i det avseendet helt ok,men sällar mig trots detta,trots att jag själv använder dessa i viss utsträckning-till skaran av tekniker/producenter som håller på hw i längden och för att plugarna helt enkelt inte kan leverera det som en dyr och bra hw burk gör,i all sin versatilitet och slälvklara glans!(trots lookahead mm hos pluggarna)

Och visst,när det gäller frågan om hur och när en kompressor som kostar si och så betre sig bättre etc än plugins kanske är befogad så är den generellt sätt inte självklar vid just 15.000:- eftersom en bra hw kompressor alltid beter sig bättre,ur ovanstående synvinkel...eftersom jag är analogbög så måste jag ju förespråka dessa teser,har medhåll från folk jag vördar och som vet vad dom pratar om,obs detta är ingen kritik mot pluggar,tvärtom-dom är fantastiska för vad dom kostar och kan göra!

Men det där lilla extra tweakandet och handhavandet jämte ljudhanteringen i realtid genom riktiga signalvägar och komponenter är just det som är äkta*** 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

nej nej---en behringer kan aldrig bli bättre än dina uad-pluggar för fasen!!!

ta inte så fula ord i din mun...skulle ev själv köpa uad-1 kortet om det inte var för vissa tveksamheter med min dator-irq konflikter etc och tips från andra att undvika allt som har med pci-platser att göra...köra på firewire istället-och fortsätta med hw som jag alltid gjort...

Link to comment
Dela på andra sajter

OK,here it comes:

enligt mig så får du jädrans bra kompressorer för ca 6500:- Summit TLA-50

beror på vilken typ av kompressor du vill ha---FET/opto/rör/VCA???

en ruskigt bra burk för vettiga pengar är TOFT DC-2 som är en FET kompressor liknande 1176 för strax över 5000:- i Sverige(billigare på ebay.com)den kommer i stereo och är något jag skall skaffa inom kort,såå---nu har du fått 2006 års bästa kompressortips,såvida du inte vill lägga satans mycket mer stålar,typ 35.000:- för Vintagedesign eller Chandler TG-1 eller Millenia twincom eller... ... ... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena jag har fått ett tips om en amerikansk compressor som ska va mycket bang for the buck enligt uppgift, 199 dollar + frakt och eventuella avgifter. Den heter roligt nog RNC really nice compressor och företaget heter FMR Audio. Har nån här nån erfarenhet av den här compressorn? Data och sånt samt vad folk tycker dvs. folk som man refererar till ser ju lovande ut. Dom har flera produkter typ RNP really nice preamp och så vidare.

http://www.fmraudio.com/RNC1773.HTM

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena jag har fått ett tips om en amerikansk compressor som ska va mycket bang for the buck enligt uppgift, 199 dollar + frakt och eventuella avgifter. Den heter roligt nog RNC really nice compressor och företaget heter FMR Audio. Har nån här nån erfarenhet av den här compressorn? Data och sånt samt vad folk tycker dvs. folk som man refererar till ser ju lovande ut. Dom har flera produkter typ RNP really nice preamp och så vidare.

http://www.fmraudio.com/RNC1773.HTM

RNC är fruktansvärt bra - om man är ute efter en transparent kompressor till sånginspelning. Till vissa instrument fungerar den också, men till trummor är den inte så bra.

Vill man ha en kompressor som färgar på ett snyggt sätt, så är Summiten, som Florian tipsade om, både väldigt bra och förhållandevis billig.

Preampen från FMR är däremot inte bättre - men mycket dyrare - än Line Audio Design DMP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena jag har fått ett tips om en amerikansk compressor som ska va mycket bang for the buck enligt uppgift, 199 dollar + frakt och eventuella avgifter. Den heter roligt nog RNC really nice compressor och företaget heter FMR Audio. Har nån här nån erfarenhet av den här compressorn? Data och sånt samt vad folk tycker dvs. folk som man refererar till ser ju lovande ut. Dom har flera produkter typ RNP really nice preamp och så vidare.

http://www.fmraudio.com/RNC1773.HTM

RNC är fruktansvärt bra - om man är ute efter en transparent kompressor till sånginspelning. Till vissa instrument fungerar den också, men till trummor är den inte så bra.

Vill man ha en kompressor som färgar på ett snyggt sätt, så är Summiten, som Florian tipsade om, både väldigt bra och förhållandevis billig.

Preampen från FMR är däremot inte bättre - men mycket dyrare - än Line Audio Design DMP.

Summit TLA-50 är en av dom kompressorerna jag tittar längst efter just nu...

Meningen är att det ska bli köp i slutet av nästa månad... :rolleyes:

Det ska bli jäkligt intressant att testa på sången med min Manley Ref C... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ursäkta hansjohnny att det blir lite off topic som jänkarna säger, bara en kort fråga till. När man läser om vad tekniker säger om RNC kompressorn så verkar den allmänna åsikten ju vara att den funkar mycket bra även på trummor. Det blir ju iofs. inte så viktigt för mig jag tänker inte spela in trummor i nuläget. Claes har du den i ditt sortiment, kan du ta hem den, i så fall pris? Ah det blev tre frågor men små och snabba 😆 .

Nu ska jag inte tjata om det här mer lovar 😆 . Jag gör det bara för att priset ligger rätt för mig och förmodligen så slår den här kompressorn dom mjukvarukompressorer som finns i Logics PC version (som iofs. duger bra åt mig). Tänker inte lägga ut mer än 2000-3000 kr. på en hårdvarukompressor och då verkar den här svårslagen.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta hansjohnny att det blir lite off topic som jänkarna säger, bara en kort fråga till. När man läser om vad tekniker säger om RNC kompressorn så verkar den allmänna åsikten ju vara att den funkar mycket bra även på trummor. Det blir ju iofs. inte så viktigt för mig jag tänker inte spela in trummor i nuläget. Claes har du den i ditt sortiment, kan du ta hem den, i så fall pris? Ah det blev tre frågor men små och snabba 🙂 .

Jag väntar f.n. på besked om aktuella priser och leveranstider - men det är bättre att ta en eventuell fortsättning via mail, än i forumet... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...