Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har fått tillfället att jobba med MAC nu den senaste tiden och är riktigt kär i dem! Jobbade en hel vecka med mac och protools och tycker det funkar skitbra! Har läst massa här på forumet om skillnaden mellan pc och mac och jag tyckr väl att jag är redo! 🙁

Saken är den också att jag ändå måste köpa en ny dator för internet och skrivbruk eftersom denna förfaller 😆

Sedan har jag ju den här så kallade studiodatorn som bara används i studio!:

Denna hade jag då tänkt att sälja! Den är redan lite overkill för min del 😛

MSI ATX nf3 amd glan

Hitatchi Deskstar 160gb sata 7200rpm

Hitatchi Deskstar 250gb sata 7200rpm

Matrox p750 dual head 64mb ddr agp

2 x 512 Mb Kingstan PC3200 DDR400

LG DVD RW 16x DL Black

LG DVD 16x/52x Black

AMD Ahtlon64 3000+

Win XP pro sp2 oem

PC-cabinett Antec Sonata inkl ljuddämpning

En viewsonic VX715 platt bildskärm.

Allt spelas in via EMU-1820kort. Egentligen hur felfritt som helst. Men jag vill ändå ha mac liksom. Och för att jag ska kunna vara lite mer mobil!

Så jag funderar på att byta till MAC helt och hållet. Det betyder att jag funderar på att köpa två st datorer!!!!

Jag vill ändå ha en stationär som ska stå i studion (källaren) och en liten smidig bärbar. Tanken är att jag ska kunna vara mobil om det skulle behövas.

Så jag funderar på att skaffa en firewirelösning så att jag egentligen kan använda båda datorerna med ljudkortet. (kanske ska ta det till ljudkortsdelen?)

Jag ska kunna spela in 8kanaler samtidigt. Det är ett måste. Programmen jag kommer att använda är främst cubase, men om det är ett M-audiokort eller digidesign så får man ju iallafall protools le vilket också gärna är okej för min del.

Sitter jag och drömmer nu eller vad är det som händer?

Jag skulle kunna vänta tills april. Många talar om att mac släpper nytt då 😄

Men jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker skulle funka bra och sånt. Eller ska jag hålla mig till pc och kanske köpa en bärbar sådan?

För hur skulle det funka att skicka information mellan en bärbar Mac och Pc?

EDIT: När jag menar att jag ska kunna vara mobil är det främst för att jag kanske ska spela in blås eller stråkar. Liksom lägga pålägg och inte jobba med en hel produktion med den bärbara.

Så jag skulle alltså förflytta (kopiera) filerna från den andra datorn till den bärbara så att man har någon lyssning till låten. Hoppas jag är tydlig 😄

Redigerat av red_house_painter
Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Ett gott råd är att vänta till april eftersom Apple med stor säkerhet kommer visa lite nya datorer plus att det på Frankfurts musikmässa kommer visas upp mängder av nya program anpassade till Intelmac

Annars kan du ju slå till på en bärbar ibook och en beggad Powermac G5 eller eventuellt en iMac G5 om du inte orkar vänta.

Ett annat gott råd är att satsa på Logic istället för Cubase eftersom Logic är bättre anpassat till macar.

Postat
Ett gott råd är att vänta till april eftersom Apple med stor säkerhet kommer visa lite nya datorer plus att det på Frankfurts musikmässa kommer visas upp mängder av nya program anpassade till Intelmac

Annars kan du ju slå till på en bärbar ibook och en beggad Powermac G5 eller eventuellt en iMac G5 om du inte orkar vänta.

Ett annat gott råd är att satsa på Logic istället för Cubase eftersom Logic är bättre anpassat till macar.

jo det var som jag skrev, att jag kan vänta tills april.

Det var synd... jag hatar logic 😛 men man kanske kan lära sig det ändå... 😆

behöver man någon viss prestanda för att det ska funka som jag vill?

Kan man få det att funka med tex UAD kort för att avbelasta datorn?

Postat (redigerat)

jo det var som jag skrev, att jag kan vänta tills april.

Det var synd... jag hatar logic 😛 men man kanske kan lära sig det ändå... 😆

behöver man någon viss prestanda för att det ska funka som jag vill?

Kan man få det att funka med tex UAD kort för att avbelasta datorn?

Ja UAD kort och TCs Powercore fungerar i de flesta macar som har kortplatser kolla på deras systemkrav för exakt vilka (Powercore firewire funkar på de flesta macar) plus att du kan koppla ihop flera macar över nätverk för att få mer processkraft om du behöver det.

De flesta moderna macar duger till det du vill göra.

Redigerat av Glaskatten
Postat

jag kan inte komma på att en Imac g4 som jag då jobbade mycket med har plats för kort? Eller missade jag det helt?

Hur är det annars att skicka över filer från mac till pc? går det överhuvudtaget?

Detta med nätverk lät riktigt bra iallafall! Förutsatt att man då skaffar två macs då

Postat
jag kan inte komma på att en Imac g4 som jag då jobbade mycket med har plats för kort? Eller missade jag det helt?

Hur är det annars att skicka över filer från mac till pc? går det överhuvudtaget?

Detta med nätverk lät riktigt bra iallafall! Förutsatt att man då skaffar två macs då

Det är klart att du kan skicka över filer mellan datorerna!

Postat

Kryssa för "Windows-delning" i nätverkshanteringen i OS X.

Klart. 😛

Postat

Weeehaaa för det!

Ska jag då kanske hålla kvar min "gamla" PC och byta till någon firewirelösning så att jag då kan använda min bärbara Mac till inspelning för att sedan flytta över allt till PC? Hopppas ni hänger på vad det är jag menar.

Kan det på något sätt innebära problem med att skicka över filer om man jobbat i cubase tex?

För om jag läser på apples hemsida så verkar det bara vara powermac som har pci-platser. Har annars funderat på att skaffa ett UAD kort.

Sen är väl följdfrågan. Ibook eller powerbook? (joo jag kommer vänta tills april, men de lär väl knappast ha en helt ny model ute då)

Postat
Weeehaaa för det!

Ska jag då kanske hålla kvar min "gamla" PC och byta till någon firewirelösning så att jag då kan använda min bärbara Mac till inspelning för att sedan flytta över allt till PC? Hopppas ni hänger på vad det är jag menar.

Kan det på något sätt innebära problem med att skicka över filer om man jobbat i cubase tex?

För om jag läser på apples hemsida så verkar det bara vara powermac som har pci-platser. Har annars funderat på att skaffa ett UAD kort.

Sen är väl följdfrågan. Ibook eller powerbook? (joo jag kommer vänta tills april, men de lär väl knappast ha en helt ny model ute då)

Nya iBook med Intelprocessorer ryktas det om som lär kallas Macbook, men nya Powerbook lär inte dyka upp eftersom de nyligen släppts som MacBook Pro.

Köp ett TC Powercore Firewire så passar det både till PCn och macen kostar inte så mycket.

Postat

Kul tråd.. själv är jag inne på samma spår.. skaffade nyss Mbox2 och beställde en Ibook igår (max 1,5Gb RAM räcker för mig).. ett litet onödigt inlägg bara.. fortsätt prata ni så läser jag 😛

Postat

Grymt kul illvaesen! :rolleyes:

Men denna TC Powercore Firewire var ju asdyr om man jämför!

ca 10000kr? HÄR

Jag har dock inte fattat det. Den har inga ingångar så att man kan koppla in mickar direkt..? För det är väl inget ljudkort ändå?

Skulle vilja ha ett färdigt paket så att jag vet vad jag ska sukta efter.

Postat
Grymt kul illvaesen! :rolleyes:

Men denna TC Powercore Firewire var ju asdyr om man jämför!

ca 10000kr? HÄR

Jag har dock inte fattat det. Den har inga ingångar så att man kan koppla in mickar direkt..? För det är väl inget ljudkort ändå?

Skulle vilja ha ett färdigt paket så att jag vet vad jag ska sukta efter.

Finns en mindre och billigare variant av Powercore http://www.tcelectronic.com/PowerCoreCompact som man kan få för betydligt billigare än 10.000 0ch då ingår en hel del bra pluggar, det Powercore och UAD korten gör är alltså att de avlastar datorns processor och låter en köra kortspecifika pluggar.

För ljudkort så rekommenderar jag Focusrite nya Saffire Pro med 26 in och 26 utgångar http://www.focusrite.com/productdetails.asp?id=61&iRange=5

Postat
Ja UAD kort och TCs Powercore fungerar i de flesta macar som har kortplatser kolla på deras systemkrav för exakt vilka.

FEL! Tyvärr så funkar inte UAD-1 (och TC är jag inte hundra på.) Ialla fall inte om du ska köpa dig en ny mac.

Nya macarna kör med pci-e och det passar inte UAD-1 (och TCPowercore? än)

Men det kommer väl. Tänkte mest om du redan satt på ett kort.

Men dom "gamla" med pci och pci-x funkar även om AMD 8131 controllern pci-x bromsar UAD-korten och får kortet att jobba mer med trafiken=mindre dsp

Så tänk på det om du köper en ny G5a att du inte tror att det bara är att plugga in ett pci-kort hur som helst!

Postat
Ja UAD kort och TCs Powercore fungerar i de flesta macar som har kortplatser kolla på deras systemkrav för exakt vilka.

FEL! Tyvärr så funkar inte UAD-1 (och TC är jag inte hundra på.) Ialla fall inte om du ska köpa dig en ny mac.

Nya macarna kör med pci-e och det passar inte UAD-1 (och TCPowercore? än)

Men det kommer väl. Tänkte mest om du redan satt på ett kort.

Men dom "gamla" med pci och pci-x funkar även om AMD 8131 controllern pci-x bromsar UAD-korten och får kortet att jobba mer med trafiken=mindre dsp

Så tänk på det om du köper en ny G5a att du inte tror att det bara är att plugga in ett pci-kort hur som helst!

Inte riktigt TC Powercore finns ju även med Firewire och UAD skriver

"Does the UAD-1 work with the Apple Power Mac G5?

Yes. The UAD-1 works with all Power Mac G5 models with either PCI or PCI-X slots (NOT PCIe or the iMac G5). However, due to Apple motherboard design differences, some Power Mac G5 models perform better with UAD-1 than others. Please read our detailed articles on Power Mac G5 compatibility to understand how to best optimize UAD-1 for use with specific Power Mac G5 models, and UA's recommended G5 models for best UAD-1 performance"

UAD kort för de senaste Powermacarna lär lanseras på Frankfurtmässan. Liksom en hel del Inteloptimerade versioner av deras nuvarande pluggar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.