Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Bounca?? är det alltså samma sak som att Audio-downmixa/importa???

"Bounce to track(s)" heter det i Sonar; det kan säkert heta "mixdown audio" eller liknande i andra sequensers, så JA det ska väl vara precis samma sak. Däremot är "importa" (ännu en snygg försvenskning 😆 ) nåt annat... Du ska inte behöva exportera och sedan importera resultatet.

Bra kommentar/test fö. När du nu skriver det, så har jag ju själv samma erfarenhet; en plugg kraschar sällan ett projekt när den inte är aktiv (inte får nånting att arbeta med=är mutad)

/Bengan

Annons
Postat

Bounca?? är det alltså samma sak som att Audio-downmixa/importa???

"Bounce to track(s)" heter det i Sonar; det kan säkert heta "mixdown audio" eller liknande i andra sequensers, så JA det ska väl vara precis samma sak. Däremot är "importa" (ännu en snygg försvenskning 😉 ) nåt annat... Du ska inte behöva exportera och sedan importera resultatet.

Bra kommentar/test fö. När du nu skriver det, så har jag ju själv samma erfarenhet; en plugg kraschar sällan ett projekt när den inte är aktiv (inte får nånting att arbeta med=är mutad)

/Bengan

Jaha...Se där ja.. då har jag alltså "Bouncat" som fan utan att veta om det själv.. Har nämligen undrat vad det där med Bouncing är, men inte riktigt orkat ta reda på det..😄

I cubase kan man välja att downmixa och "importa" i ett nafs...

Hur menar du att man inte behöver importa? Förmodar att den läser från disken direkt, men jag vill ju gärna "se" spåret i Sequensern åxå? Då måste man importa den som ett spår... eller?

Postat

Jag upplever att mute inte hjäper utan som ni säger när man bouncat och tagit bort resterna av midispåret/vst-instrumentet,ja först då frigörs kraft igen...

Jag har fortfarande ingen koll på hur man bouncar,har tagit ut signalen via mixerbordet,komprimerat ec och lagt in igen på nya spår,ofta med paralella effektspår som jag använder mina hardwareburkar till...detta innebär ju förstås en dubbelvända med AD-DA/DA-AD vilkert kunde vara fördelaktigt att undvika-fast när jag jämför originalspåret med det nya så hör jag verkligen ingen skillnad-måste vara bra mitt Delta 1010 😄

som sagt-hur bouncar man?

Postat (redigerat)

så här är det.

bounce brukar användas för att beskriva att man mixar ner ett eller ett par spår till ett eller ett par spår.

i sx3 finns en funktion som heter bounce som återfinns i audiomenyn, den kan du använda ifall du exempelvis har ett spår i sequencern som består av flera tagningar. markera alla tagningarna och välj funktionen bounce, så får du istället ett helt audiospår som ersätter de olika klipp som tidigare fanns på det givna spåret.

det är alltså lite lätt att missförstå funktionen eftersom man/vi/du/jag menar en sak i dagligt tal, men cubase använder det lite annorlunda.

om det är så att du har ett spår med diverse insert-effekter vars resurser du vill frigöra(det vill jag ofta) så finns en freeze-funktion för audiospåren. fördelen med det är att om du sedan vill ändra på någon av effekterna så kan du "tina upp" spåret igen, ändra effektinställningarna och frysa spåret igen. det är ju suveränt om man har de effekter man önskar i sin dator, eftersom man inte låst sig vid något.

ett annat alternativ som är mer likt det vi känner igen från den analoga skolan, är att du kan skapa virituella bussar(eller via in och utgångar på ljudkortet) och mixa ner spår med effekter till ett helt nytt spår. jag förstår att det är så du har gjort och det är ju bra att kunna göra om man använder externa effekter. naturligtvis kan du då inte i efterhand ta bort eller ändra dessa effekter.

ja, om det nu var till någon hjälp.

Redigerat av Itzhak
Postat
Hur menar du att man inte behöver importa? Förmodar att den läser från disken direkt, men jag vill ju gärna "se" spåret i Sequensern åxå? Då måste man importa den som ett spår... eller?

Nu finns det en liiiiten risk att vi pratar om varandra... dvs menar samma sak, men tror att det föreligger ett missförstånd 😄

Det kan nog vara lite skillnad på terminologin i de olika sequenserprogrammen, men jag fick känslan av att du exporterade din mixdown, för att sedan importera samma mix, på ett nytt spår, i s a s ett andra steg. Det ska inte vara nödvändigt. Kommandot "bounce" ska mixa ner till ett nytt projektspår direkt...

huh, sorry, det känns svamligt nu. Itzchaks förklaring är klockren. 😄

/Bengan

Postat (redigerat)
Jag upplever att mute inte hjäper utan som ni säger när man bouncat och tagit bort resterna av midispåret/vst-instrumentet,ja först då frigörs kraft igen...

Jag har fortfarande ingen koll på hur man bouncar,har tagit ut signalen via mixerbordet,komprimerat ec och lagt in igen på nya spår,ofta med paralella effektspår som jag använder mina hardwareburkar till...detta innebär ju förstås en dubbelvända med AD-DA/DA-AD vilkert kunde vara fördelaktigt att undvika-fast när jag jämför originalspåret med det nya så hör jag verkligen ingen skillnad-måste vara bra mitt Delta 1010 😎

som sagt-hur bouncar man?

i mitt test så lade jag upp 7 instanser av en resurskrävande pluggar per spår. Innan detta noterade jag processornivån i aktivitetshanteraren. Efter insertandet av alla pluggar märkte jag en klar ökning. Sedan provade jag att muta alla pluggar, varpå resursnivån gickj tillbaka till ursprungsläge .

Det vart dock ingen skillnad när jag unloadade alla pluggar igen... därav min slutsats att mute räcker...

Men det kan vara så att det skiljer mellan pluggar, vilket jag inte tror eftersom det är Cubase som styr den biten....

Svengelska är kul 😄

Vallhagen: du har nog rätt.. vi menar nog samma sak.

Bounce i Cubase är att export/Audio downmixa, o i dialogrutan klicka i "insert to audio track".. alt göra detta manuellt...

Redigerat av hobbex2004
Postat (redigerat)

Tackar Itzhak,jag får ta och testa lite mer framöver,du nämner flera klipp på ett spår-man måste alltså markera alla klipp,sker inte automatisk bouncning spår för spår då antar jag,samt inställningar för pan osv...följer dom med?

Vid freeze-mutas inte spåret då-bara effekterna/insertarna?

Tjoflöjt 😎

Det vart dock ingen skillnad när jag unloadade alla pluggar igen... därav min slutsats att mute räcker...

är säkert som du säger-måste vara nåt generalknas på min dator eftersom den får sådana spikar på datormätaren helt oförhappandes i lightweight stadiet redan...(nyss påbörjade projekt)har fragmenterat och kollat allt tycker jag-men det bara fortsätter!

Såg någonstans att usb-irq delas av ljudkortet,kanske det som är boven,kan man ändra irg-assigns?

Redigerat av Florian le Sage
Postat

Att använda "mute" kan enbart frigöra den processorkraft som pluggen tidigare krävt för att spela de noter den gjort. Däremot finns det alltid en grundläggande procerssoranvändning som pluggar kräver, vissa mer vissa mindre, och denna frigörs inte med enbart "mute". Dessutom är ju även minnesutrymmet ockuperat så länge som pluggen är inladdad....on/off knappen däremot, den frigör processorkraften helt å hållet, minnesutrymmet tror jag dock endast frigörs om pluggen laddas ur.

//Micke....

Postat
Såg någonstans att usb-irq delas av ljudkortet,kanske det som är boven,kan man ändra irg-assigns?

Det kan mkt väl vara det som är boves.. IRQ-krockar kan jävlar rejält om det vill sig illa...

Du kan kolla om du kan byta i enhetshanteraren, välj ditt ljudkort(eller den enhet den krockar med) o välj egenskaper, tror det är sista fliken där..

om inte det funkar får du helt enkelt rycka ljudkortet o stoppa in den på en annan tom PCI-plats...

Enl mitt ljudkorts kontrollpanel, hade jag IRQ-conflikt , men lyckades inte ändra det. Efter lite googlande kom jag fram till att man inte ska bry sig om det, då det tydligen är en bugg.. Det står fortfarande IRQ-konflikt där:)

(Audiotrak Maya har jag)

Stabilt....

Postat (redigerat)

mm,var väl det jag tänkte...

jag har testat de andra pci platserna och uteslutit den som var närmast grafikkortet bl.a därför att det inte funkade alls,delade osv...

Postat (redigerat)
Tackar Itzhak,jag får ta och testa lite mer framöver,du nämner flera klipp på ett spår-man måste alltså markera alla klipp,sker inte automatisk bouncning spår för spår då antar jag,samt inställningar för pan osv...följer dom med?

Vid freeze-mutas inte spåret då-bara effekterna/insertarna?

Tjoflöjt 😲

ja florian, nu får du allt ta och testa lite.

om du använder bounce selection så får du markera de klipp som ska sammanfogas till en hel wavefil, och det har inget med pan att göra, bara själva filen. audiofilen alltså. ingen annan fil.

om du kör mixdown och väljer att lägga till spåret i projektet så väljer du(bör du) vilket spår, grupp eller effekt som ska tappas, så att du inte behöver dra med hela masterregeln etc.

ja. vid freeze på ett audiospår så är det insert-effekterna som som bakas in i en temporär audiofil, du kan fortfarande ändra volym, pan, eq och effektsend.

hem och prova med dig nu.

edit:jag har varit alldeles för aktiv ikväll, nu går jag och lägger mig.

Redigerat av Itzhak
Postat

audiofilen??? vst instrument/midispår är ju inte "riktiga" audiospår...upplys mig mera herrn,så om jag på något vis ändra om i vst-kanalerna och drar pan hit och dit och spökar till det bara för saken skull-påverkar inte det ljudet i placeringen som nytt spår dåra? 😲

Postat
Det låter som om din freeze bara jobbar i realtid? fem minuter för en femminuterslåt? Är det Cubase?

Japp, det är Cubase SX 2.

Till sanningen hör att man fryser instrument enbart när kapaciteten slår i taket, och då tar det 5 minuter ungefär. Det verkar som att Cubase inte slår av allt annat som står och mjölkar CPU-kraft.

Postat
Men det som jag upplever som den stora nackdelen med frysfunktion är att om jag vill klämma in någonting i mitten av låten måste jag tina upp alla spåren för att sedan göra utrymme för den nya delen, därefter frysa alla tidigare frysta spår igen....suck. Där ligger den stor tidsslösaren.

Nu har jag även kollat detta i Sonar;

Det gick FULLLSTÄNDIGT problemfritt att bara skicka in "whitespace" varsomhelst i ett fruset track ... 0 sekunder liksom.

Så Sonar är bäst 😉

Postat
jag kör ju också SX 2,är det nån jädrans bugg eller,det här med spikarna i datormätarn som får allt att flippra/hacka,även vid små projekt???

Jag vet inte om frågan har varit uppe just kring ditt dilemma, men hur lågt har du satt latencyn? Jag har en viss erfarenhet av att extremt ("onödigt") låg latencyinställning kan krascha vadsomhelst.

Postat
Jag vet inte om frågan har varit uppe just kring ditt dilemma, men hur lågt har du satt latencyn? Jag har en viss erfarenhet av att extremt ("onödigt") låg latencyinställning kan krascha vadsomhelst.

Jag skulle snarare säga att Cubase frysfunktion suger helt enkelt.

Postat (redigerat)

jag har testat med mellanvärden som 500 buffersize och tom över 1000,börjar det spika/toppa/hacka med datormätaren(inte cpu) så spelar detta ingen roll..kör oftast på 500 ca...dvs inte extremt lågt satt latency...

(jag använder för övrigt inte freeze som diskuteras parallellt)

Postat
jag har testat med mellanvärden som 500 buffersize och tom över 1000,börjar det spika/toppa/hacka med datormätaren(inte cpu) så spelar detta ingen roll..kör oftast på 500 ca...dvs inte extremt lågt satt latency...

(jag använder för övrigt inte freeze som diskuteras parallellt)

Har du kollat att stänga av en plugin i taget? Jag kan nästan svära på att det är någon plugin som har fått spel ...

Postat

Hmm ... jag har haft det problemet förr, och jag minns att när jag satte in nytt minne och bytte brandvägg försvann problemen!

Postat

bump---vill någon vara så vänlig att tipsa mig om vilken "doubler" ni tycker är bäst,

jag har kört med waves doubler på sångspår och anser väl att den är bra ibland-men jag skulle vilja ha en annan karaktär på det hela andra gånger,Melodyne tex-vad gör den? 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.