Jump to content
Annons

4 letter word


Recommended Posts

* LÅTNAMN:4 letter word

* ARTIST/GRUPP:ingen

* GENRE:radiopopballad

* LÅTLÄNGD:4,04

* KOMPOSITÖR:musik:jag ,text o melodi:veronica

* PRODUCENT:jag

* INSPELNINGSÅR:2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK:5,6mb

* STATUS: lite produktionstjaffs kvar

Hallo

Här är en låt som vi började på för ett tag sen, men jag la den på is o nu hade jag tänkt att ta upp den igen. Det skulle vara kul o höra vad ni har för tankar kring produktionen o så. Ska läggas till saker, för nu känns den för enformig o tråkig

Bortförklaringar:

Stråkarna är inte riktigt snyggt automatiserade i volym, ska fixas

Lite missljud i sången pga noisegate som inte är perfekt inställd

🙁

Nu är det demosång, inte veronica som ska sjunga egentligen är det tänkt.

Alla kommentarer uppskattas!

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter ju skitbra. Vad är det för pianoljud?

Lite gnäll:

Jag saknar flow. Det stannar upp och drar igång för mycket. Överlappa med prylar. Jag tror en akustisk gitarr som håller pulsen vid liv skulle göra susen. Eller kanske livetrummor (beror ju lite på åt vilket håll du vill med låten). Trumprogrammeringen som ligger nu känns lite krystad. Skulle iofs förmodligen funka hur bra som helst om du hade något mer som stödjer upp svänget.

Vilken sorts sång är det tänkt i den riktiga versionen sen? Samma stuk (wailig tjej)? Jag skulle stortrivas med en rak icke-vibrato-tjej här. Typ Cardigans-Nina. Nära mikrofonen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här tycker jag:

1. Veronica som sjunger ska ju även i fortsättningen sjunga denna låt. Grymt behaglig röst.

2. Låten är bra men blev lite tjatig i slutet. Testa med att ändra lite i arret på slutet. Och som VacUm skrev så vore det skönt med en acc-gura som slätar över lite. Jag håller dock inte med VacUm om att riktiga trummor skulle passa bättre, en typiskt låt som passar med programerade trummor.....

3. Ljudbilden känns annars behaglig o fiiiiin för denna typ av låt.

Bra jobbat!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju skitbra. Vad är det för pianoljud?

Lite gnäll:

Jag saknar flow. Det stannar upp och drar igång för mycket. Överlappa med prylar. Jag tror en akustisk gitarr som håller pulsen vid liv skulle göra susen. Eller kanske livetrummor (beror ju lite på åt vilket håll du vill med låten). Trumprogrammeringen som ligger nu känns lite krystad. Skulle iofs förmodligen funka hur bra som helst om du hade något mer som stödjer upp svänget.

Vilken sorts sång är det tänkt i den riktiga versionen sen? Samma stuk (wailig tjej)? Jag skulle stortrivas med en rak icke-vibrato-tjej här. Typ Cardigans-Nina. Nära mikrofonen 😄

Tack för att du lyssnat och kommenterat!

Jag håller med om att en akustisk gitarr skulle bli bra, men jag har ingen möjlighet att spela in gitarr tyvärr. O programerad gitarr brukar ju inte bli så hett!

Live trummor skulle jag nog itne vilja ha, men jag hajjar hur du menar att det skulle nog låta bättre med nått som driver på med trummorna.

Hur det blir med sången vet vi inte, beror på om vi hittar nån artist som vill sjunga låten!

O pianot är från East West Colossus

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här tycker jag:

1. Veronica som sjunger ska ju även i fortsättningen sjunga denna låt. Grymt behaglig röst.

2. Låten är bra men blev lite tjatig i slutet. Testa med att ändra lite i arret på slutet. Och som VacUm skrev så vore det skönt med en acc-gura som slätar över lite. Jag håller dock inte med VacUm om att riktiga trummor skulle passa bättre, en typiskt låt som passar med programerade trummor.....

3. Ljudbilden känns annars behaglig o fiiiiin för denna typ av låt.

Bra jobbat!!

Har du nå tips på hur man skulle kunna ändra arret i slutet? kanske nått mer utsvävande med stråkarna?

Tack för kommentar o lyssning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ge mina tips och synpunkter senare när jag har lyssnat lite fler gånger. Och sen betyder inte det att du ska göra som jag tycker......du har ju bäst känsla till låten.

Men ska du verkligen låta nån annan sjunga låten? Jag tycker Veronica passar perfekt! skulle gärna låta henne sjunga lite av mina alster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ge mina tips och synpunkter senare när jag har lyssnat lite fler gånger. Och sen betyder inte det att du ska göra som jag tycker......du har ju bäst känsla till låten.

Men ska du verkligen låta nån annan sjunga låten? Jag tycker Veronica passar perfekt! skulle gärna låta henne sjunga lite av mina alster.

Ok, gör gärna det.. det är ju alltid skönt att få lite nya fräsha synpunker..

Veronica har precis blivit signad på universal, där sjunger hon låtar på svenska (Jag har inget med den grejjen att göra). Så vi skriver bara låtar ihop i hopp om att få förlagskontrakt en dag. Så det är inte så aktuellt för henne att göra låtar till sig själv utanför hennes nuvarande projekt hos universal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompetent arrangemang o bra sång.

Skulle också helst höra några andra trummor på det här. Gillar låten bäst i partier utan trummor eller där det ligger diskreta "klickljud".

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har potential.

Gillar sången skarpt. Jättefin röst. Allra bäst i början.

Förstår inte riktigt texten...

"Four letter word"... syftar det på "love" eller amerikanska svordomar ( typ f**k, damn, etc som termen syftar på), eller båda (eller nått annat)?

Låter snyggt, men känns lite "loopigt". Jag skulle lägga in en gitarr efter andra breaket. Så kan den tona ner i versen, för att komma tillbaka starkt i refrängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Bortförklaringar:

Stråkarna är inte riktigt snyggt automatiserade i volym, ska fixas

Lite missljud i sången pga noisegate som inte är perfekt inställd

Fixar Du dessa två detaljer är låten så gott som klar.

Ev kan en akustisk gura göra susen, men den kan lika gärna förstöra. Du måste nog prova för att få veta.

Annars strålande bra ljudbild som vanligt.

Mycket behaglig låt, bra proddat och arrat, men kanske inte självklar hit?

Anyway, allt det du gör har en grym kvalitetsstämpel. Keep at it!

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra.

Bra låt och snyggt piano lir, bra sång !

Skulle vilja höra riktiga trummor och gitarr i den här.

Gillar inte riktigt techno trummorna.

Annars låter det mycket bra efter 1:a lyssningen !

Link to comment
Dela på andra sajter

Yoo man !

skön låt kändes verkligen flytande , bra sammansatt och bruden som sjöng hade en "själsberörande röst."

Tycker att du ska köra något annat intro dock så att du fokuserar på henne mer i början för att det kändes inte riktigt som om man visste vilket lager av ljud man skulle lyssna på !

Skitskön låt man, keep it up 😳

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hopp!

Grym produktion och mix, det låter ju döfett (om man nu kan använda det "adjektivet" på en ballad).

Det jag saknar för att det ska bli en hit är en mer utpräglad hook av något slag, något att hänga upp sig på. Är rädd att det här är en låt som ganska snabbt skulle få mig att byta radiokanal, inte för att den är dålig på något sätt, men för ospännande.

Annars snyggt som fasiken. Är genuint imponerad faktiskt 😄

Redigerat av Mutto
Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig produktion som vanligt. melodierna är grymma men du kanske ska försöka bygga mer på dynamikskillnaderna mellan vers och refräng för att få ett ännu grymmare lyft på refrängerna vilket kanske skulle kunna ge låten den där hooken. :rollleyes:

Hoppas du förstod nåt av mitt svammel. :rolleyes: Ackorden, harmonierna, melodierna och sången är grymt nice men nästa steg för dig är att arrangera upp det till en hit. 😄

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Finns bara en sak som är lite fel och det är bastrumman som spelar lite mycket ibland och lite för högt, den låter också lite spetsig. Det andra ordnar sig och faller på plats när man får se videon :rolleyes:, men faktiskt allvarligt talat så är det. Riktigt skitbra låt och byt inte ut sångerskan för guds skull herrejösses ni skulle bara våga 😄.

Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bara en sak som är lite fel och det är bastrumman som spelar lite mycket ibland och lite för högt, den låter också lite spetsig. Det andra ordnar sig och faller på plats när man får se videon :rolleyes:, men faktiskt allvarligt talat så är det. Riktigt skitbra låt och byt inte ut sångerskan för guds skull herrejösses ni skulle bara våga 😄.

Lycka till

Göran

Jag fattar vad du menar, men tanken med kicken va att dne skulle bryta av från det smetiga o såsiga 😎 fast jag kanske tog i lite för mkt..

Jätte kul att du tycker att det är en bra låt o tack för kommentaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Vassego, jag kan nog inte säga att jag tycker den är smetig och såsig på nått sätt det är en bra låt helt enkelt. Man får försöka lyssna på musiken utifrån ett gengreperspektiv tycker jag nog och tipsa och ge kritik utifrån det. Jo så är det :rolleyes:

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Jag är imponerad! As skön låt!

Bra ljudval! Rikigt nice röst!

En låt jag vill höra när jag kör bil och det är kallt och regnignt utanför, men i bilen är det varmt. Man ligger och glider i 90 och funderar på hur man gör för att skriva så här bra musik.

Vad vet jag, men frågar man mig så ser jag inga problem till att den här kommer nå ut till en större publik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är imponerad! As skön låt!

Bra ljudval! Rikigt nice röst!

En låt jag vill höra när jag kör bil och det är kallt och regnignt utanför, men i bilen är det varmt. Man ligger och glider i 90 och funderar på hur man gör för att skriva så här bra musik.

Vad vet jag, men frågar man mig så ser jag inga problem till att den här kommer nå ut till en större publik.

åhh vilken skön kommentar! 😲

Tackar så innerligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonröst, bra låt och bra produktion.

Lite skeptisk till "avbrotten", ex. vid 1:40.

Skulle vara lite kul med lite mer spännande rytm, typ full av klicks och sånt, som liksom lever sitt eget liv. fast då skulle ju en del av soft-känslan försvinna.

Håller med om biltur i regnväder-kommentaren 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonröst, bra låt och bra produktion.

Lite skeptisk till "avbrotten", ex. vid 1:40.

Skulle vara lite kul med lite mer spännande rytm, typ full av klicks och sånt, som liksom lever sitt eget liv. fast då skulle ju en del av soft-känslan försvinna.

Håller med om biltur i regnväder-kommentaren 😏

tack!

jag ska kolla lite på det där med avbrotten, är ju fler som "stört" sig på dom.

Trummorna ska definitivt livas upp lite, jag ska nog behålla dom tummorna jag har nu, men lägga till lite mer roliga percussions.

Tack för lyssning o kommentar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Papa Rog (oregistrerad)

Har läst Studio från starten men först idag upptäckt

forumet på nätet, otroligt mycke bra musik som släpps

här, den här sitter som ett smäck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst Studio från starten men först idag upptäckt

forumet på nätet, otroligt mycke bra musik som släpps

här, den här sitter som ett smäck.

Bättre sent än aldrig! 😏

Tack så mkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter Skitbra!! Sången är svårslaget bra, och låten är snyggt gjord som fan

Det bästa jag hört från dig, och en av dom bästa låtarna jag hört här.

Lägg av! 😮

ljuvligt! nu blir jag jätte glad! 😉

Nepp, hon ska inte sjunga den

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Kallemio jag har lyssnat ganska många gånger nu. Den har något denna låt! Jag tycker verkligen att den är asa bra.

Vet inte hur du har tänkt att producera upp den här, men jag tror en grej som skulle kunna göra låten ännu bättre är mer flow. Just nu stannar den upp lite för många gånger. Jag gillar denna effekt, men låten i sig tror jag skulle må bra av en gnutta mindre stopp. Göra stoppen mindre stoppiga, if that makes sence? Men det är du som är boss, så gör det som du tycker låter bra.

Lät frugan lyssna också och hon blev helt tyst (mycket bra tecken). Hon tycker denna låt är härlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...