Jump to content
Annons

Nu har vi börjat spela in! MIX 4 (basen omlaggd)


DrHans

Recommended Posts

Hej!

Nu har vi börjat spela in lite med bandet. Första mixen!

Personligen tyckte jag att basen försvann lite. Den skall väll upp en bit, eller är det så att det är basfattigt rakt av?

Tankar kring ljuden/ljudet och förslag på förbättringar motages med glädje!

Här är länken:

Klicka här för att lyssna

MIX 2

MIX 3

MIX 4 ( med ny bas )

Redigerat av hansjohnny
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja vad kan man säga? Ni gör så snygga produktioner, verkar som ni har koll på vad ni vill och hur ni ska göra. Bara o köra på tycker jag. :rolleyes:

Det kanske inte va så konstruktivt men det kan kanske va kul med lite positiva inlägg o inte bara från felsökarperfektionister.

Redigerat av biggie
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad kan man säga? Ni gör så snygga produktioner, verkar som ni har koll på vad ni vill och hur ni ska göra. Bara o köra på tycker jag.

Det kanske inte va så konstruktivt men det kan kanske va kul med lite positiva inlägg o inte bara från felsökarperfektionister.

WOW 😄 Tack så mycket! JA jag hade nog väntat mig lite mer gnäll och skäll. Kul att någon gillade det.

Fast jag gillar gnäll och skäll också, bäst om det kommer med förslag på förbättringar.

Någon mer som orkar lyssna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är lite för snällt mixat. Basen är för slimmad och riden för jazzig.

Märkte också att jag retade mig på hihaten efter en stund. Den sticker liksom ut i ljudbilden på ett enerverande sätt.

...men annars låter det skitbra. Antar att det kommer sång på sedan?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är lite för snällt mixat. Basen är för slimmad och riden för jazzig.

Märkte också att jag retade mig på hihaten efter en stund. Den sticker liksom ut i ljudbilden på ett enerverande sätt.

...men annars låter det skitbra. Antar att det kommer sång på sedan?!

Håller med om riden, tror du det hjälper om man byter till en lättare modell som craschar lite mer? Eller tror du att det är själva ridespelandet i sig?

Hihaten ska jag nog minska direktmicken på och ha lite mer i OH och rumsmickarna. Tror den sätter sig bättre då!

Vad tycker du man skall göra med basen då? Jag har testat lite att dista den men är inte riktigt säker på att jag gillar det.

JO det kommer sång senare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om riden, tror du det hjälper om man byter till en lättare modell som craschar lite mer? Eller tror du att det är själva ridespelandet i sig?

Hihaten ska jag nog minska direktmicken på och ha lite mer i OH och rumsmickarna. Tror den sätter sig bättre då!

Vad tycker du man skall göra med basen då? Jag har testat lite att dista den men är inte riktigt säker på att jag gillar det.

JO det kommer sång senare!

Både hihaten och riden är ju panorerade ganska kraftigt. Lägger du dem mer mot mitten så faller de nog bättre in i ljudbilden.

Vad använder du för program, Logic, Cubase eller vad...?

Kör du på Logic så kan du "skita ner" basen lite med BassAmp.

Hur är den inspelad?

Du kan ju också göra som på den gamla analoga tiden. Kör ut basen till en stärkare och micka upp den.

Lite svårt att ge råd när jag inte vet vilken utrustning du har eller hur studion ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny mix nu, har lyssnat på lite råd jag fått och försökt ratta lite.

Slängde på lite sång igår, ska på mer senare.

Lyssnade på den imorse i bilen. Känns som sången är lite stark.

Jag fick peta upp både bas och diskant på bilstereon för att det skulle låta ok. Fast det kanske är bra, många vill ju gärna ställa sina stereo apparater så, eller bör jag lyfta bas och diskant på materialet?

Använder Cubase SX3

Gitarrerna uppmickad stärkare

Bas genom en line6 UX2 ( basförstärkar moddelering )

Trummor inspelade med ett digitaltrummset, körs sedan igenom BFD

Tacksam om någon vill lyssna och kommentera alla ljuden & ljudbilden

Klicka här för att lyssna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Riden har fallit på plats tycker jag.

Stör mig fortfarande på hihiten bitvis, den skulle må bra av att sänkas i vissa partier.

Virveln drunknar ibland, kompressorinställning?

Att du måste peta upp bas och diskant på bilstereon beror nog mest på att den inte är av bästa kvalité 😆 för hos mig funkar det bra med kontrollerna i nolläge. Kanske att diskanten till och med bör dämpas något, multibandskompressor på mastern (?!). Basen ska absolut inte upp i volym.

Om du sänker lyssningen så lågt att du precis hör så märker du att basen hörs mycket tydligt (mer än gitarrerna) samt att hihaten sticker ut ibland.

Redigerat av classic
Link to comment
Dela på andra sajter

Riden har fallit på plats tycker jag.

Stör mig fortfarande på hihiten bitvis, den skulle må bra av att sänkas i vissa partier.

Virveln drunknar ibland, kompressorinställning?

Att du måste peta upp bas och diskant på bilstereon beror nog mest på att den inte är av bästa kvalité  för hos mig funkar det bra med kontrollerna i nolläge. Kanske att diskanten till och med bör dämpas något, multibandskompressor på mastern (?!). Basen ska absolut inte upp i volym.

Om du sänker lyssningen så lågt att du precis hör så märker du att basen hörs mycket tydligt (mer än gitarrerna) samt att hihaten sticker ut ibland.

Jag har bytt ride och dragit in den mer mot mitten, samt att jag sänkt direktljudet och höjt ohmickarna och rumsmickarna. Samma sak har jag gjort med hihaten kanske skall sänka den lite. Jag har också lagt en kompressor på oh kanalen kanske hjälpte allt detta till att sätta riden på plats.

Bilstereon är absoöut inte av bästa kvalitét, det är ju det som är det fina med den som refferenslyssning jämfört med studiomonitorerna och lurarna. Skulle behöva lite mer bas i bilen dock.

Mastrad med OZONE!

Vad menar du att jag skall göra med virveln?

Tycker du basen skall ner? Gitarrerna då? skall dom upp, är dom bra, skall dom vässas till lite?

Sången tycker jag ska ner.

Tack så hemskt mycket för din hjälp 😆, ont om folk som vill hjälpa till med att lyssna här. Synd 😆 Behövs fler som du här! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att jag kanske går emot ett medvetet beslut så tycker jag att gitarren är konstant för långt bak i ljudbilden. Man vill att dom ska låta mycket fetare, kan inte riktigt specificera dock. Det är inte så mycket att jag tycker dom ska dras upp utan snarare dubbas ett par gånger till och bli lite mer kompakta. Trummorna låter bra men dom blandar sig inte riktigt bra med gitarren i mitt tycke just pga av det här med att jag vill ha tyngre ljud på gitarren.

Rocka på. =]

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det ok 🙂

Men jag tycker trummorna låter för snälla, rena och lite otight. på med mer fläsk och peta bort de missar du hör.

Annars tycker jag det låter bra 😄

..... 😳 lyssnat en gång till ...... jag vill ha mer strängljud från basen,,,, så fick jag gnällt lite till.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bytt ride och dragit in den mer mot mitten, samt att jag sänkt direktljudet och höjt ohmickarna och rumsmickarna. Samma sak har jag gjort med hihaten kanske skall sänka den lite. Jag har också lagt en kompressor på oh kanalen kanske hjälpte allt detta till att sätta riden på plats.

Tycker inte du ska sänka hihaten under hela låten, bara bitvis = Automation.

Vad menar du att jag skall göra med virveln?

Ändra inställningarna i kompressorn (eller lägga på en om du inte redan har gjort det).

Tycker du basen skall ner? Gitarrerna då? skall dom upp, är dom bra, skall dom vässas till lite? Sången tycker jag ska ner.

Basen tycker jag varken ska upp eller ner i volym, däremot sätta sig lite bättre i mixen. Samma sak gäller för gitarrerna och sången. Detta borde gå att fixa till med en bra multibandskompressor.

iZotope Ozon har jag aldrig testat så där kan jag inte hjälpa dig men testa lite olika inställningar i Multiband Dynamic och/eller Multiband Exciter. Ser att det finns en Maximizer också men där är jag skeptisk. De brukar inte låta så bra 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att jag kanske går emot ett medvetet beslut så tycker jag att gitarren är konstant för långt bak i ljudbilden. Man vill att dom ska låta mycket fetare, kan inte riktigt specificera dock. Det är inte så mycket att jag tycker dom ska dras upp utan snarare dubbas ett par gånger till och bli lite mer kompakta. Trummorna låter bra men dom blandar sig inte riktigt bra med gitarren i mitt tycke just pga av det här med att jag vill ha tyngre ljud på gitarren.

Rocka på. =]

Hej tack för att du lyssnade!

Gitarrerna är redan fyra dubbar, tror du att dom skulle må bättre av att vara fler verkligen? För varje dubb blir det ju också lite grötigare. Ändå fast jag försöker spela så tajt som möjligt går det ju aldrig att vara helt exakt. Det är ju iofs det som gör det fina med dubbar, men när det bblir för många tycker jag att det kan bli grötigt. Bäst blir det med två tycker jag.

Hur mång dubbar tror du på då?

Jag tycker att det ok 

Men jag tycker trummorna låter för snälla, rena och lite otight. på med mer fläsk och peta bort de missar du hör.

Annars tycker jag det låter bra 

.....  lyssnat en gång till ...... jag vill ha mer strängljud från basen,,,, så fick jag gnällt lite till.. 

Hej tack för att du lyssnar och gnäller 😆 !

Ska kolla över trummsslagen tillsammans med trummisen senare. Hur menar du att jag skall dra på mer fläsk?

Basen då? Ska jag höha toppen på basen så det kommer fram lite mer ljusare frekvenser. Det är redan gjort ett lyft på 1.2khz. Kanske ska jag höja lite till?

Tycker inte du ska sänka hihaten under hela låten, bara bitvis = Automation.

Om du vill får du gärna säga exakt var du stör dig på den!

Ändra inställningarna i kompressorn (eller lägga på en om du inte redan har gjort det).

Jo det ligger kompressor på den redan. Tycker du att den skall komprimeras mer eller?

Någon mer som orkar lyssna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrerna är redan fyra dubbar, tror du att dom skulle må bättre av att vara fler verkligen? För varje dubb blir det ju också lite grötigare. Ändå fast jag försöker spela så tajt som möjligt går det ju aldrig att vara helt exakt. Det är ju iofs det som gör det fina med dubbar, men när det bblir för många tycker jag att det kan bli grötigt. Bäst blir det med två tycker jag.

Hur mång dubbar tror du på då?

Jag vet faktiskt inte. Nog går det att få till fler än fyra dubbar som inte låter grötigt men det är inte säkert att det är det som behövs. Svårt att vara specifik när jag själv inte vet exakt vad jag är ute efter. Man kan ju låta en synt lägga på lite botten eller lägga på lite andra rytmgitarrer kanske. Enklast är om man har nån referensmusik, då kan man ge lite mer matnyttiga råd kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte du ska sänka hihaten under hela låten, bara bitvis = Automation.

Om du vill får du gärna säga exakt var du stör dig på den!

Ändra inställningarna i kompressorn (eller lägga på en om du inte redan har gjort det).

Jo det ligger kompressor på den redan. Tycker du att den skall komprimeras mer eller?

När jag skulle sätta mig ner och skriva upp tidangivelserna för när hihiten störde så märkte jag att det faktiskt är varje gång den kommer in. Om du kunde få den i nivå med riden så tror jag den faller på plats, alternativt skär och/eller mjuka upp anslaget på den lite. Den låter liksom pålaggd efteråt nu.

Nu vet jag inte vilka inställningsmöjligheter du har i dina kompressorer men Attack, Release och Hold är några heta tips 😏

När det gäller fler gitarrdubbar, som några har föreslagit, tycker jag som du att det förstör mer (fasfel och grumligt) än vad det ger. Fyra dubbar räcker gott, det är ju fem gitarrer 😳

Även här gör försiktigt pillande med multibandskompressor underverk.

Redigerat av classic
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag pillat lite till, vart det nått bättre?

Har tryckt ihopp och vässat gitarrerna lite till, sänkt hihaten och pillat lite överlag på trummorna. Basen har väl inte gjorts nått med sist. Sången är sänkt en bit.

Basen skall spelas om imorgon då basisten kommer till studion, nu när deh örs så bra hör man att den är lite för otajt.

Hur känns det, vad ska jag göra för att få det att låta bättre?

Kommentera gärna nivåer och ljud.

Tacksam för hjälp

mix3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa mixen är "bjorn05".

Nu ska ju inte jag vara den som är den. Men det bästa med den här typen av musik brukar vara att musikerna är superdupertighta. Det är tyvärr inte ni, speciellt inte trummisen.

Jobba på! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa mixen är "bjorn05".

Nu ska ju inte jag vara den som är den. Men det bästa med den här typen av musik brukar vara att musikerna är superdupertighta. Det är tyvärr inte ni, speciellt inte trummisen.

Jobba på! 

Hej, tack för att du lyssnade! Nej vi är väl inte det 😕 , men kan bli kanske. Jag tror iallafall att jag är tajtast med mig själv (gitarrerna). Skall skälla på trummisen och lite på basisten från dig 😄

Om du tycker sista är bäst så är jag på rätt väg. Vad kan jag göra för att förbättra det hela förutom att hjälpa trummisen att klappa takten?

Någon mer som vill hjälpa till att lyssna & kommentera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...