Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er experter

Jag har lite planer på att köpa en beg synth/keyboard men behöver lite råd på vad man ska köpa. Jag hade en Emax synth på 80-talet och på den tiden fick jag råd att köpa en samplingssynth, därav detta valet. Vad gäller idag? Tanten ville att vi skulle köpa ett stort tungt piano men det vill inte jag 😠 utan tänkte du köpa en en beg. synth/keyboard av något slag, max 5000 spänn. Tänkte ungarna kunde lära sig något nyttigt också.

Jag vill inte vara begränsad till ett fåtal inbyggda ljud utan den ska kunna läsa in nya ljud via diskett/hd med trumljud mm.

Gärna med midikoppling för att köra mot ett sequenserprogram av något slag. Hade helst viljat slippa sådana där med inbyggda högtalare och Creativekeyboard men är inget krav. Vill dock ha många oktaver.

Vad behöver man tänka på? Har ni några förslag? Hoppas ni tar hänsyn till att jag är fullständig nybörjare inom området, är dock expert på datorer.

/Nybergaren i Götet

Annons
Postat (redigerat)

Se till så det inte är stöldgods du köper, det är mitt tips efter egen erfarenet!

//S

Redigerat av sounden
Postat

Tack för ett mycket snabbt svar sounden, men jag hade tänkt mig råd om produkter istället, t ex någon modell eller märke.

Postat

Det finns ljud att ladda ned från internet och föra över till de flesta (alla) hyfsat moderna synthar numera. Fast du verkar iofs snarare mena a'la sampler (och du torde ju va van med tanke på Emaxen), och då är det kanske just en sampler eller synth med samplingsmöjligheter du ska skaffa...?

Folk brukar prata väldigt väl om Kurzweils olika modeller (K2000/K2500/etc) och där har du både en kraftfull synthmotor och dito sampler... Jag tror att en K2000 ska gå att få tag på inom din budget.

Annars kan du kika på vilken "workstation"-modell som helst egentligen, bara du undviker de allra älsta (t.ex. Korg M1), som har hunnit bli ganska så daterade ljudmässigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.