Jump to content
Annons

Papercut - Alone and awake


Recommended Posts

LÅTNAMN: Alone and Awake

ARTIST/GRUPP:Papercut

GENRE:Elektronisk

LÅTLÄNGD: 4:34

KOMPOSITÖR: apanboll + marängen

PRODUCENT: apanboll + marängen

EV. MEDVERKANDE: apanboll + marängen

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 6,2 mb

STATUS: Färdig Demo

Nu har vi blivit med band.

Det är fortf apanboll + maräng enbart.

Kul att få mixtips etc, ja det vanliga helt enkelt.

NY MIX! Bättre? Sämre!?

alone_and_awake.mp3

Redigerat av apanboll
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Gillar det här låter fint även på låg volym kan dessvärre inte lyssna så högt frugan sover ska lyssna ordentligt imorn men som sagt det låter kanon även i smyglyssning 😲 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter som en skön låt...Men(1) musiken låter väldigt mycke mono. Hör nästan ingen stereo på musiken alls, vilket gör att sången ligger väldigt långt fram. Men(2) sedan börjar refrängen å då kommer det in nån "bellpad" som är stereo och får sången attt helt plötsligt passa in. Men(3) denna "bellpad" gör i sin tur att sången blir svår att höra.

Mina förslag på förändring är alltså, 1 - mer stero på musiken (panna ut enstaka instrument (förutom bas,kick å snare) eller använd chorus/delay), 2 - mejsla ut sången från musiken (med EQ antar jag). Då tror jag att det kommer låta kanoners...! 🙂

//Micke...

Redigerat av MJInc
Link to comment
Dela på andra sajter

MJInc! Hmmm ja det är vårat vanligaste problem...att få sången att smälta in...Tack för tipsen!

Skriv gärna mer kommentarer:) synpunkter å tankar kring ljud, låtupplägg, mixning etc etc

/ Ulrica

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tog ett till lyssen och jag vidhåller att det är en riktigt jäkla bra låt. Instämmer i det som sagts om sång och stereobredd på musiken. Musiken ska fram och breddas ut men inte på bekostnad av sången. Lite mer diskant på sången också, kanske testa en annan mick låna en kondesatormick och sjung starkare på längre avstånd med lite kräm på preampen det låter som om ni sjunger ganska tyst och närma i en dynamisk mick. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Negod (oregistrerad)

låten är bra!

Men enligt min smak så skullle jag vilja ha en djupare kick som får mina membran att svänga lite och lite mer clean hihat med mer diskant, och mer tryck i ljudbilden på baslinen, gillar introt med ljudeffekterna!

lite fetare chords också....

*lyssnar under tiden jag skriver*

Men smaken är alltid som baken......

Keep on rocking

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Hejs hej,

Laten ar skon (inga prickar pa aao pa datorn jag sitter vid just nu, sorry)

Hela trumkittet behover det bli mer tryck i dock. Om ni fixar detta sa tror jag faktiskt det kan bli riktigt bra. Kanske lite mer panoreringar pa grejerna ocksa. Det mest kanns valdigt centralt just nu. Kanske ar meningen, men jag tycker det blir lite tunnt da.

Alltsa, det har har ett skont svang och jag skulle verkligen vilja hora detta med mer tryck. Lyssnat 2 ganger nu medans jag skriver, och det som saknas ar verkligen trycket i beatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger in en kommentar innan matteföreläsningen...

Gillar första delen av versen, men sen kommer några ackord jag inte gillar. Sen kommer refrängen, då är det bra igen. Stämmorna i slutet är finfina!

Får lite knife-känsla av den "braiga" versdelen, både i synthljuden och sången, fast inte för mycket. Kalas.

Håller med i stereokommentarerna. Sången passar kanske inte 100% i mixen heller, är nog lite pill med någon eq eller kompressor eller nåt annat krångligt som fattas. Jag gillar att den är sjungen mjukt. Blir lite viva-forever a'la spicegirls då 😱

Så sammanfattning: The knife möter spicegirls? Usch, hade jag fått det omdömet hade jag nog aldrig gjort musik igen, men det är faktiskt positivt menat, jag gillar det 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kommentarer.

Fan skön mix ju Spice girls och knife 😄.

Anledningen till att musiken "låter mono" är pga den är det. Panoreringarna "fastnade" inte från Reason ut genom Logic, ska åtgärdas.

Sången är ju faktiskt "lite utanpå", ska jobba lite på det oxo... se om det kommer upp nån ny mix inom kort.

Fler kommentarer innen det är ordnat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp då börjar vi...

Men tjena! Dehär är ju gammal euro från 94-95 eller vad säger ni? 😉

Påminner mig om Dr.Feelgod, Layla K. å sånt folk, Fast lite mer åt det sköna elektro hållet. Och/eller nyare Eurodance eller riktigt ostig trance 🙂

Trummorna låter långt bort och som om de vore i låg bittkvalle. Eller det mesta låter som dåligt upplösning 😱

Sången ligger alldeles för långt fram i mixen. Och sången vet jag inte. inte helt 100.

Melodierna och själva uppbyggnaden funkar fin fint.

Som det är nu är sången väldigt klar och polerad. Medans allt annat låter skitigt och "distat?". du/ni måste får ljudkaraktärerna att passa ihop bättre.

Bra jobb annars 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra men mixen är sådär. Schyssta harmisar och bra sång, skön känsla. Sången ligger väldigt mycket "ovanpå" resten, låter som en kareokebakgrund med inspelad sång utan nån vidare tanke bakom. Men i grund och botten bra material!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har glömt hur det lät i ursprungsmixen, men...

Sången ligger fortfarande inte riktigt rätt, nära i dom högre tonerna, en blt kvar i dom lägre. Är själv skitdålig på sånt här så jag är egentligen inte kvalificerad att ge råd, men man kanske kan höja spåret lite, dra ner lite på nåt frekvensområde i mellanregistertrakten och sen dämpa reverbet lite? De-esser kanske också skulle vara bra. Eller kanske prova en dubbning? Äh, jag vet inte.

Resten sitter som en smäck.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Melonite (oregistrerad)

Överlag skön avslappnad låt. Skulle vilja ha hihatsen breddade en aning. och snaredumen är lite dov. kanske byta ut den helt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...