Jump to content
Annons

Touch the stars


Lonian

Recommended Posts

LÅTNAMN: Touch the stars

ARTIST/GRUPP: Dead zombie

GENRE: Synth?

LÅTLÄNGD: 2:24

KOMPOSITÖR: John Israelsson

PRODUCENT: John Israelsson

EV. MEDVERKANDE: John Israelsson

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 2.20

Jag gjorde klart en låt igårkväll efter att många veckor inte orkat lyfta ett finger till keyboarden.

Nu har jag dock lyssnat igenom ett tusentals gånger då jag väl gjorde den, så man kan säga att man är lite musikdöv för tillfället.

Hur tycker ni det låter?

Sångtexten är inte komplicerad direkt.

The future is, unwritten

And your past, is gone

It is time, to turn the pages

Its time for you, to move on

----

Open up your eyes, touch the stars

Inhale the moonligth

Toutch the stars, touch the stars

"Här är en link för de som klagar att det inte går att ladda ner från forums uppladdade låtar"

http://www.umehus9.ac.se/lgh2/Deadzombie/2...the%20stars.mp3

2006_Touch_the_stars.mp3

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå! Här kommer lite brutala åsikter...

Jag håller på med ett stort arbete kring chipmusik, och har därför lyssnat extremt mycket på dataspelsliknande prylar den senaste tiden.

...och vill du att det SKA låta tv-spel så är mycket av låten ute och cyklar. Förutom melodislingan så låter egentligen inget som det skulle kunna komma ur ett 8-bits Nintendo t ex.

...om du vill att låten ska låta som synth (fast med en tv-spelsliknande melodisslinga) så är du bättre ute. I detta fall skulle jag vilja höra låten där allt är mycket mer superproducerat åt synthhållet, då tror jag att effekten till melodislingan ännu mer effektfull.

Sen tror jag att sången går att göra mycket bättre, dels ljudmässigt och dels framförandet.

...och Nintendo-plingljudet har använts så många gånger redan, så det skulle jag välja att plocka bort.

Hoppas du tar kritiken på rätt sätt och att det kanske bidrar till en bättre låt i slutändan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag lyssnar mest på är tv-spels musik, och därav så är den musikaliska skalan ifrån mig baserad litegrann på just spel melodier, hur man gör en melodi. Därför vet jag inte riktigt hur jag skall beskriva min musiksort. Jag försöker ta mig mot synthhållet, vilket jag kanske inte lyckats med riktigt heller, så någontstans där emellan är jag.

Nintendo ljuden låter okej tycker jag. Nintendo plinget la jag in just för skoj skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina tankar drogs ju inte direkt mot TV-spelsmusik! Inte alls, kan man nog säga..

Trummorna i introt passade inte in alls, inte i den typen av musik du vill att det skall vara. Pianoljudet.. nja,, byt ut trumsoundet mot någon gammal sampling av en trummaskin från -76 så kanske det blir mer intressant?! Sången funkade för mig, kan ju göras bättre men det var inte det jag kände var en svaghet. "Trance" ljuden ligger kanske i närmaste laget mot just trance, men du klarar det med en hårsmån.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är jag ledsen att meddela att det första jag tänkte på var tv-spels musik 😄 .

När man lyssnar vidare så blir det lite av en blandning, en ganska cool blandning tycker jag. Jag skulle bytt ut synthbasen till någon renare bas sedan tycker jag sången skorrar lite mycket ibland. Annars en ok låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ... vad ska man säga om det här?

1) Musiken låter tv-spel och är väl som sådan helt ok. Jag tycker speciellt om slingorna som kommer in ibland.

2) Sången är bara löjlig. Tycker du själv att grymtandet låter bra? Vad sägs om att hitta på en melodi och sjunga texten istället? För helt ärligt, grymtandet låter inte tufft, det är skrattretande först, sedan bara irriterande.

Så börja sjunga och posta igen. Och det heter förresten synthaktigt, inte synth aktigt.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

... byt ut trumsoundet mot någon gammal sampling av en trummaskin från -76 så kanske det blir mer intressant?!

Vänligen gör inte det. Vi behöver inte fler pastischer. Genreöverskridande är bra så länge det låter bra, annars är det inte bra. Och att stoppa in trummor från 1976 känns inte så spännande, eftersom vi har hört sådana i 58754327547367386783492663489 låtar de senaste åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

>Sången är bara löjlig. Tycker du själv att grymtandet låter bra? Vad sägs om att >hitta på en melodi och sjunga texten istället?

Well 😉 Jag har nog bara gjort löjliga låtar hittills, så det här är väll det längsta stadie jag kommit till än sålänge.

Gjorde en uppdatering i texten så låter lite mer sammanhänget nu.

Jag kan inte sjunga, det håller jag med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Lonian..en skiss som inte tillhör mitt favoritkaffe en mysig fredagskväll..men dock tycker jag att den har potential att bli ngt...tycker att du har lagt ner 🤪 känsla i den här skissen..o då är det bra..!..försök hitta ngn melodislinga..samt en kvinna som sjunger lite "gulligare"..då tror jag du har hittat en kundgrupp!

Link to comment
Dela på andra sajter

>Vem vet, du har ju inte försökt.

Tro mig, jag försöker helatiden. Sitter å övar allt jag kan inne i duschrummet 😲

,spelade först in den här låten med min äckliga "sång" röst, men där tröttnade jag helt enkelt när allting bara misstämde så, körde på samma tråkiga stämma som jag hittills har i mina enformiga låtar.

Här har du en låt som jag kort sjunger en liten bit i.

http://www.umehus9.ac.se/lgh2/Deadzombie/2005%20PAIN.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...