Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Kan nÄgon svara pÄ vad som skiljer en stigande melodisk mollskala frÄn en fallande melodisk mollskala? Och vad menas med att en skala Àr stigande respektive fallande?

Redigerat av AndyPandy
Annons
Postat (redigerat)

Tjena. En stigande skala Àr nÀr man gÄr frÄn tex A och upp

en oktav till nÀsta A1. Och den fallande Àr nÀr man börjar pÄ det höga A1 och

gÄr ner till det lÀgre A. Helt enkelt vilket hÄll man gÄr Ät i skalan.

Melodisk moll Àr som en vanlig ren moll skala fast men spelar den sista tonen

med ett halvt tonsteg som intervall isÀllet för ett helt.

A B C D E F G# A

Redigerat av auto mode
Postat

SĂ„dĂ€r ja...Är det nu trĂ„den ska kapas och anvĂ€ndas till en massa skitsnack i 5 sidor innan Neko kommer in och lĂ„ser? :rolleyes:

Postat
  auto mode sa:

A B C D E F G# A

NÀe ... det dÀr verkar inte stÀmma. Enligt mina efterforskningar pÄ nÀtet sÄ gÀller följande:

Stigande melodisk Amoll-skala: A B C D E F# G#

Fallande melodisk Amoll-skala: A B C D E F G

Det mÄste vara nÄgot mer Àn bara vilket hÄll man spelar skalan, eftersom de skiljer sig Ät. Vidare ser man ju att fallande melodisk mollskala innehÄller samma toner som en vanlig dur skala, C dur i det hÀr fallet. Den skala du pratar om Àr den harmoniska mollskalan.

Postat (redigerat)

Ok det var mÄnga Är sedan jag lÀste musik teori men stigande

Àr i allafall nÀr man gÄr upp och fallande nÀr man gÄr ner.

HÀr har du en lÀnk som kanske hjÀlper.

http://www.jazclass.aust.com/scales/scamelm.htm

LÀngst ner pÄ sidan ser man att inom klassisk musik kör man melodisk upp

och ren ner. Inom jazz kör man samma skala bÄde upp och ner.

Redigerat av auto mode
Postat

Ja det hĂ€r har jag aldrig riktigt fattat... Ă€r det alltsĂ„ sĂ„ att i samma tonart sĂ„ anvĂ€nder man tvĂ„ olika skalor beroende pĂ„ hur fraserna ser ut? 🙂

Postat
  AndyPandy sa:
  auto mode sa:

A B C D E F G# A

NÀe ... det dÀr verkar inte stÀmma. Enligt mina efterforskningar pÄ nÀtet sÄ gÀller följande:

Stigande melodisk Amoll-skala: A B C D E F# G#

Fallande melodisk Amoll-skala: A B C D E F G

Det mÄste vara nÄgot mer Àn bara vilket hÄll man spelar skalan, eftersom de skiljer sig Ät. Vidare ser man ju att fallande melodisk mollskala innehÄller samma toner som en vanlig dur skala, C dur i det hÀr fallet. Den skala du pratar om Àr den harmoniska mollskalan.

Det Àr helt riktigt. Dock skiter man i den "fallande" versionen nÀr man spelar jazz. Melodisk moll Àr samma som den klassiska stigande varianten vilket hÄll man Àn spelar (dvs samma som mixolydisk b6).

Postat
  VacUm sa:
Det Àr helt riktigt. Dock skiter man i den "fallande" versionen nÀr man spelar jazz. Melodisk moll Àr samma som den klassiska stigande varianten vilket hÄll man Àn spelar (dvs samma som mixolydisk b6).

Förklara ordentligt! Varför har man en fallande och en stigande skala?

Postat (redigerat)

Jag Àr skolad i jazzteori och i min vÀrld Àr melodisk moll likadan bÄde stigande och fallande, men jag har hört varför den Àr olik men kommer inte riktigt ihÄg hur det var. Men jag tror det det Àr sÄ hÀr; (med reservation att jag har fel)

LÄt sÀga att vi spelar i C (kallas Tonika, "hem"), dÄ Àr B sjunde tonen nÀr vi spelar stigande ( B kallas leading tone). Den Àr ett halvt tonsteg frÄn C och B har mycket stark dragning till C. testa att spela skalan stigande, dÄ kÀnner du att du Àr inte "hemma" för Àn du har kommit tillbaka till C.

NÀr du sedan spelar skalan fallande sÄ "behöver" du inte den starka dragningen tillbaka till C eftersom frÄn gÄr "ifrÄn hem".

Redigerat av bohm
Postat (redigerat)

Den ursprungliga mollskalan har lÄg sext och sjua. I traditionell harmonik harmoniserar mon dock dominant ackordet som dur G7-Cm i c.moll. DÀrför blir sjuan hög. DÄ fÄr man harmonisk moll med lÄg sext som (subdominanten Fm anvÀnder ) och stor sjua. Bygger man ackord frÄn denna skala fÄr man de tradionella ackorden i moll. Som melodi lÄter dock kombinationen liten sext stor sjua udda i typisk vÀsterlÀnsk musik, mer typ arabiskt. Som melodi anvÀnder man dÀrför stor sext stor sjua i uppÄtgÄende och liten sjua sext nerÄt.

I jazz ser man vÀl skalorna mer som en utgÄngspunkt för att bilda ackord eller som skalor för att spela över ett visst ackord. Naturlig moll anvÀnds inte direkt. Dorisk med stor sext och lÄg sjua ger m7 och jazz melodisk ger m6 och mmaj7.

Moll Ă€r en flexibel tonart 😳

Åke

Redigerat av ake
Postat
  AndyPandy sa:
  VacUm sa:

Bohm har en bra förklaring. Det kÀnns mer melodiskt "rÀtt" att vandra uppÄt med stor sext och sjua, men fraserar man fallande sÄ kan det va mer rÀtt att köra pÄ vanlig moll.. Paradoxalt nog Àr Autumn Leaves ett bra exempel. Kolla in temat dÀr.

Postat
  VacUm sa:
  AndyPandy sa:
  VacUm sa:

Bohm har en bra förklaring. Det kÀnns mer melodiskt "rÀtt" att vandra uppÄt med stor sext och sjua, men fraserar man fallande sÄ kan det va mer rÀtt att köra pÄ vanlig moll.. Paradoxalt nog Àr Autumn Leaves ett bra exempel. Kolla in temat dÀr.

Hehe,

du var tvungen att vĂ€lja Autumn Leaves för att spĂ€da pĂ„ förvirringen va 🙂

Postat (redigerat)

Det dÀr med att stigande och fallande ska ha stor resp liten 7a Àr nÄt som man hitta pÄ för lÀnge lÀnge sedan. Samtliga musikteoretiker som jag har pratat med hÀvdar att det har absolut ingen som helst funktion i modern afro. Anledningen var vÀl kort och gott att ledtonerna upplevs som mer nÀrmande ju nÀrmare nÀsta ton dom befinner sig. Bara för att sitta o plinka etyder assÄ

Redigerat av KingKongo
Postat

Man skall anpassa det man spelar till det underliggande ackordet, lÀmpligtvis genom att lyssna pÄ hur det lÄter. DÄ förstÄr man varför det finns olika skalor.

Åke

Postat
  ake sa:
Man skall anpassa det man spelar till det underliggande ackordet, lÀmpligtvis genom att lyssna pÄ hur det lÄter. DÄ förstÄr man varför det finns olika skalor.

Åke

Goddag, yxskaft!

Postat
  KingKongo sa:
Det dÀr med att stigande och fallande ska ha stor resp liten 7a Àr nÄt som man hitta pÄ för lÀnge lÀnge sedan. Samtliga musikteoretiker som jag har pratat med hÀvdar att det har absolut ingen som helst funktion i modern afro. Anledningen var vÀl kort och gott att ledtonerna upplevs som mer nÀrmande ju nÀrmare nÀsta ton dom befinner sig. Bara för att sitta o plinka etyder assÄ

TyvÀrr inget svar pÄ den ursprungliga frÄgan, men jag fick för nÄgra Är sen tipset av en högt respekterad afropedagog att i stor utstrÀckning som möjligt undvika att referera till den melodiska mollskalan i afrosammanhang dÄ följden, i princip, alltid blir att det hela mynnar ut i en korkad diskussion om hur det egentligen Àr.

Hans lösning var listig och den tillÀmpas dessutom allt oftare runtom i vÀrlden. I vanliga fall brukar jag inte gilla nÀr man byter namn pÄ saker och företeelser bara för sakens skull, men i det hÀr fallet Àr det nog vÀrt det!?

Han kallar helt enkelt skalan för Jazz Moll med motiveringen att den bÄde Àr en alterering av den rena mollskalan och samtidigt förekommer som en helt egen tonalitet!

Visst kan man vÀnda ut och in pÄ sig sjÀlv och sÄ smÄningom lyckas hitta tillÀmpningar som styrker det traditionella sÀttet att spela en melodisk mollskala (tror bestÀmt att det bl.a förekommer i nÄn Bach-fuga), men det Àr nog snarare sÄ att det lutar mer Ät ett undantag Àn en regel.

Min högst personliga Äsikt Àr att det enbart Àr en otroligt idiotisk, teoretisk konstruktion som fullstÀndigt saknar betydelse i praktiken!!!

SĂ„ dĂ€r ja, nu Ă€r det vĂ€l bara att vĂ€nta pĂ„ att nĂ„gon "teori-guru" vaknar till liv och talar om hur det "verkligen" Ă€r 😆

Men för att verkligen svara pĂ„ din frĂ„ga, AndyPandy sĂ„ Ă€r skillnaden den att en stigande melodisk mollskala (i enlighet med den traditionella teorin) Ă€r en ren mollskala med höjt sjĂ€tte- och sjunde-steg, medans den fallande egentligen inte existerar dĂ„ det Ă€r en helt vanlig, ren mollskala 😕

Postat

Host. Jag mÄste faktiskt medge att jag fortfarande inte fattar varför det finns tvÄ skalor, en stigande och en fallande. AnvÀnder man skalorna tillsammans, eller var för sig? NÀr anvÀnder man dem? I samma lÄt, i olika fraser?

Postat (redigerat)
  AndyPandy sa:
Host. Jag mÄste faktiskt medge att jag fortfarande inte fattar varför det finns tvÄ skalor, en stigande och en fallande. AnvÀnder man skalorna tillsammans, eller var för sig? NÀr anvÀnder man dem? I samma lÄt, i olika fraser?

Jag kan ju visserligen ha helt fel, men sĂ„ vitt jag vet Ă€r det enbart i teorin det existerar en stigande och fallande variant! I praktiken gör man dĂ€remot precis som man behagar vilket tenderar att reta upp "vĂ€n av ordning" om man rĂ„kar slinta med tungan och pĂ„stĂ„ att man anvĂ€nder den melodiska mollskalan utan att förĂ€ndra den vare sig man spelar uppĂ„t- eller nedĂ„tgĂ„ende. Personen i frĂ„ga kommer dĂ„ förmodligen hĂ€vda att det inte alls Ă€r nĂ„gon melodisk mollskala, eftersom det i teorin inte ska vara pĂ„ det viset och det vet ju alla att teorin, i det hĂ€r fallet, Ă€r mycket viktigare Ă€n att faktiskt förmedla nĂ„got som rent utav skulle kunna kallas kreativt och kanske till och med lite nyskapande... 😆

/

Redigerat av wah-wah

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.