AndyPandy Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 (redigerat) Kan nÄgon svara pÄ vad som skiljer en stigande melodisk mollskala frÄn en fallande melodisk mollskala? Och vad menas med att en skala Àr stigande respektive fallande? Redigerat 24 februari 2006 av AndyPandy
auto mode Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 (redigerat) Tjena. En stigande skala Àr nÀr man gÄr frÄn tex A och upp en oktav till nÀsta A1. Och den fallande Àr nÀr man börjar pÄ det höga A1 och gÄr ner till det lÀgre A. Helt enkelt vilket hÄll man gÄr Ät i skalan. Melodisk moll Àr som en vanlig ren moll skala fast men spelar den sista tonen med ett halvt tonsteg som intervall isÀllet för ett helt. A B C D E F G# A Redigerat 24 februari 2006 av auto mode
Pluffo Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 SĂ„dĂ€r ja...Ăr det nu trĂ„den ska kapas och anvĂ€ndas till en massa skitsnack i 5 sidor innan Neko kommer in och lĂ„ser?
AndyPandy Postat 24 februari 2006 TrÄdstartare Postat 24 februari 2006 auto mode sa: Tjena. En stigande skala Àr nÀr man gÄr frÄn tex A och upp en oktav till nÀsta A1. Och den fallande Àr nÀr man börjar pÄ det höga A1 och gÄr ner till det lÀgre A. Helt enkelt vilket hÄll man gÄr Ät i skalan. Melodisk moll Àr som en vanlig ren moll skala fast men spelar den sista tonen med ett halvt tonsteg som intervall isÀllet för ett helt. A B C D E F G# A NÀe ... det dÀr verkar inte stÀmma. Enligt mina efterforskningar pÄ nÀtet sÄ gÀller följande: Stigande melodisk Amoll-skala: A B C D E F# G# Fallande melodisk Amoll-skala: A B C D E F G Det mÄste vara nÄgot mer Àn bara vilket hÄll man spelar skalan, eftersom de skiljer sig Ät. Vidare ser man ju att fallande melodisk mollskala innehÄller samma toner som en vanlig dur skala, C dur i det hÀr fallet. Den skala du pratar om Àr den harmoniska mollskalan.
auto mode Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 (redigerat) Ok det var mÄnga Är sedan jag lÀste musik teori men stigande Àr i allafall nÀr man gÄr upp och fallande nÀr man gÄr ner. HÀr har du en lÀnk som kanske hjÀlper. http://www.jazclass.aust.com/scales/scamelm.htm LÀngst ner pÄ sidan ser man att inom klassisk musik kör man melodisk upp och ren ner. Inom jazz kör man samma skala bÄde upp och ner. Redigerat 24 februari 2006 av auto mode
tbruce Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 Ja det hĂ€r har jag aldrig riktigt fattat... Ă€r det alltsĂ„ sĂ„ att i samma tonart sĂ„ anvĂ€nder man tvĂ„ olika skalor beroende pĂ„ hur fraserna ser ut? đ
VacUm Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 AndyPandy sa: auto mode sa: Tjena. En stigande skala Àr nÀr man gÄr frÄn tex A och upp en oktav till nÀsta A1. Och den fallande Àr nÀr man börjar pÄ det höga A1 och gÄr ner till det lÀgre A. Helt enkelt vilket hÄll man gÄr Ät i skalan. Melodisk moll Àr som en vanlig ren moll skala fast men spelar den sista tonen med ett halvt tonsteg som intervall isÀllet för ett helt. A B C D E F G# A NÀe ... det dÀr verkar inte stÀmma. Enligt mina efterforskningar pÄ nÀtet sÄ gÀller följande: Stigande melodisk Amoll-skala: A B C D E F# G# Fallande melodisk Amoll-skala: A B C D E F G Det mÄste vara nÄgot mer Àn bara vilket hÄll man spelar skalan, eftersom de skiljer sig Ät. Vidare ser man ju att fallande melodisk mollskala innehÄller samma toner som en vanlig dur skala, C dur i det hÀr fallet. Den skala du pratar om Àr den harmoniska mollskalan. Det Àr helt riktigt. Dock skiter man i den "fallande" versionen nÀr man spelar jazz. Melodisk moll Àr samma som den klassiska stigande varianten vilket hÄll man Àn spelar (dvs samma som mixolydisk b6).
AndyPandy Postat 24 februari 2006 TrÄdstartare Postat 24 februari 2006 VacUm sa: Det Àr helt riktigt. Dock skiter man i den "fallande" versionen nÀr man spelar jazz. Melodisk moll Àr samma som den klassiska stigande varianten vilket hÄll man Àn spelar (dvs samma som mixolydisk b6). Förklara ordentligt! Varför har man en fallande och en stigande skala?
bohm Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 (redigerat) Jag Àr skolad i jazzteori och i min vÀrld Àr melodisk moll likadan bÄde stigande och fallande, men jag har hört varför den Àr olik men kommer inte riktigt ihÄg hur det var. Men jag tror det det Àr sÄ hÀr; (med reservation att jag har fel) LÄt sÀga att vi spelar i C (kallas Tonika, "hem"), dÄ Àr B sjunde tonen nÀr vi spelar stigande ( B kallas leading tone). Den Àr ett halvt tonsteg frÄn C och B har mycket stark dragning till C. testa att spela skalan stigande, dÄ kÀnner du att du Àr inte "hemma" för Àn du har kommit tillbaka till C. NÀr du sedan spelar skalan fallande sÄ "behöver" du inte den starka dragningen tillbaka till C eftersom frÄn gÄr "ifrÄn hem". Redigerat 24 februari 2006 av bohm
ake Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 (redigerat) Den ursprungliga mollskalan har lĂ„g sext och sjua. I traditionell harmonik harmoniserar mon dock dominant ackordet som dur G7-Cm i c.moll. DĂ€rför blir sjuan hög. DĂ„ fĂ„r man harmonisk moll med lĂ„g sext som (subdominanten Fm anvĂ€nder ) och stor sjua. Bygger man ackord frĂ„n denna skala fĂ„r man de tradionella ackorden i moll. Som melodi lĂ„ter dock kombinationen liten sext stor sjua udda i typisk vĂ€sterlĂ€nsk musik, mer typ arabiskt. Som melodi anvĂ€nder man dĂ€rför stor sext stor sjua i uppĂ„tgĂ„ende och liten sjua sext nerĂ„t. I jazz ser man vĂ€l skalorna mer som en utgĂ„ngspunkt för att bilda ackord eller som skalor för att spela över ett visst ackord. Naturlig moll anvĂ€nds inte direkt. Dorisk med stor sext och lĂ„g sjua ger m7 och jazz melodisk ger m6 och mmaj7. Moll Ă€r en flexibel tonart đł Ă ke Redigerat 24 februari 2006 av ake
VacUm Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 AndyPandy sa: VacUm sa: Det Àr helt riktigt. Dock skiter man i den "fallande" versionen nÀr man spelar jazz. Melodisk moll Àr samma som den klassiska stigande varianten vilket hÄll man Àn spelar (dvs samma som mixolydisk b6). Förklara ordentligt! Varför har man en fallande och en stigande skala? Bohm har en bra förklaring. Det kÀnns mer melodiskt "rÀtt" att vandra uppÄt med stor sext och sjua, men fraserar man fallande sÄ kan det va mer rÀtt att köra pÄ vanlig moll.. Paradoxalt nog Àr Autumn Leaves ett bra exempel. Kolla in temat dÀr.
milton Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 VacUm sa: AndyPandy sa: VacUm sa: Det Ă€r helt riktigt. Dock skiter man i den "fallande" versionen nĂ€r man spelar jazz. Melodisk moll Ă€r samma som den klassiska stigande varianten vilket hĂ„ll man Ă€n spelar (dvs samma som mixolydisk b6). Förklara ordentligt! Varför har man en fallande och en stigande skala? Bohm har en bra förklaring. Det kĂ€nns mer melodiskt "rĂ€tt" att vandra uppĂ„t med stor sext och sjua, men fraserar man fallande sĂ„ kan det va mer rĂ€tt att köra pĂ„ vanlig moll.. Paradoxalt nog Ă€r Autumn Leaves ett bra exempel. Kolla in temat dĂ€r. Hehe, du var tvungen att vĂ€lja Autumn Leaves för att spĂ€da pĂ„ förvirringen va đ
KingKongo Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 (redigerat) Det dÀr med att stigande och fallande ska ha stor resp liten 7a Àr nÄt som man hitta pÄ för lÀnge lÀnge sedan. Samtliga musikteoretiker som jag har pratat med hÀvdar att det har absolut ingen som helst funktion i modern afro. Anledningen var vÀl kort och gott att ledtonerna upplevs som mer nÀrmande ju nÀrmare nÀsta ton dom befinner sig. Bara för att sitta o plinka etyder assÄ Redigerat 25 februari 2006 av KingKongo
ake Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 Man skall anpassa det man spelar till det underliggande ackordet, lÀmpligtvis genom att lyssna pÄ hur det lÄter. DÄ förstÄr man varför det finns olika skalor. à ke
AndyPandy Postat 26 februari 2006 TrÄdstartare Postat 26 februari 2006 ake sa: Man skall anpassa det man spelar till det underliggande ackordet, lÀmpligtvis genom att lyssna pÄ hur det lÄter. DÄ förstÄr man varför det finns olika skalor. à ke Goddag, yxskaft!
wah-wah Postat 26 februari 2006 Postat 26 februari 2006 KingKongo sa: Det dĂ€r med att stigande och fallande ska ha stor resp liten 7a Ă€r nĂ„t som man hitta pĂ„ för lĂ€nge lĂ€nge sedan. Samtliga musikteoretiker som jag har pratat med hĂ€vdar att det har absolut ingen som helst funktion i modern afro. Anledningen var vĂ€l kort och gott att ledtonerna upplevs som mer nĂ€rmande ju nĂ€rmare nĂ€sta ton dom befinner sig. Bara för att sitta o plinka etyder assĂ„ TyvĂ€rr inget svar pĂ„ den ursprungliga frĂ„gan, men jag fick för nĂ„gra Ă„r sen tipset av en högt respekterad afropedagog att i stor utstrĂ€ckning som möjligt undvika att referera till den melodiska mollskalan i afrosammanhang dĂ„ följden, i princip, alltid blir att det hela mynnar ut i en korkad diskussion om hur det egentligen Ă€r. Hans lösning var listig och den tillĂ€mpas dessutom allt oftare runtom i vĂ€rlden. I vanliga fall brukar jag inte gilla nĂ€r man byter namn pĂ„ saker och företeelser bara för sakens skull, men i det hĂ€r fallet Ă€r det nog vĂ€rt det!? Han kallar helt enkelt skalan för Jazz Moll med motiveringen att den bĂ„de Ă€r en alterering av den rena mollskalan och samtidigt förekommer som en helt egen tonalitet! Visst kan man vĂ€nda ut och in pĂ„ sig sjĂ€lv och sĂ„ smĂ„ningom lyckas hitta tillĂ€mpningar som styrker det traditionella sĂ€ttet att spela en melodisk mollskala (tror bestĂ€mt att det bl.a förekommer i nĂ„n Bach-fuga), men det Ă€r nog snarare sĂ„ att det lutar mer Ă„t ett undantag Ă€n en regel. Min högst personliga Ă„sikt Ă€r att det enbart Ă€r en otroligt idiotisk, teoretisk konstruktion som fullstĂ€ndigt saknar betydelse i praktiken!!! SĂ„ dĂ€r ja, nu Ă€r det vĂ€l bara att vĂ€nta pĂ„ att nĂ„gon "teori-guru" vaknar till liv och talar om hur det "verkligen" Ă€r đ Men för att verkligen svara pĂ„ din frĂ„ga, AndyPandy sĂ„ Ă€r skillnaden den att en stigande melodisk mollskala (i enlighet med den traditionella teorin) Ă€r en ren mollskala med höjt sjĂ€tte- och sjunde-steg, medans den fallande egentligen inte existerar dĂ„ det Ă€r en helt vanlig, ren mollskala đ
AndyPandy Postat 26 februari 2006 TrÄdstartare Postat 26 februari 2006 Host. Jag mÄste faktiskt medge att jag fortfarande inte fattar varför det finns tvÄ skalor, en stigande och en fallande. AnvÀnder man skalorna tillsammans, eller var för sig? NÀr anvÀnder man dem? I samma lÄt, i olika fraser?
wah-wah Postat 26 februari 2006 Postat 26 februari 2006 (redigerat) AndyPandy sa: Host. Jag mĂ„ste faktiskt medge att jag fortfarande inte fattar varför det finns tvĂ„ skalor, en stigande och en fallande. AnvĂ€nder man skalorna tillsammans, eller var för sig? NĂ€r anvĂ€nder man dem? I samma lĂ„t, i olika fraser? Jag kan ju visserligen ha helt fel, men sĂ„ vitt jag vet Ă€r det enbart i teorin det existerar en stigande och fallande variant! I praktiken gör man dĂ€remot precis som man behagar vilket tenderar att reta upp "vĂ€n av ordning" om man rĂ„kar slinta med tungan och pĂ„stĂ„ att man anvĂ€nder den melodiska mollskalan utan att förĂ€ndra den vare sig man spelar uppĂ„t- eller nedĂ„tgĂ„ende. Personen i frĂ„ga kommer dĂ„ förmodligen hĂ€vda att det inte alls Ă€r nĂ„gon melodisk mollskala, eftersom det i teorin inte ska vara pĂ„ det viset och det vet ju alla att teorin, i det hĂ€r fallet, Ă€r mycket viktigare Ă€n att faktiskt förmedla nĂ„got som rent utav skulle kunna kallas kreativt och kanske till och med lite nyskapande... đ / Redigerat 26 februari 2006 av wah-wah
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.