Jump to content
Annons

bra budgetcort med breakout box!


Broghard

Recommended Posts

Annons

Vilken budget?

Ett Behringer FCA202 kan du få för 1000:- medan ett RME HDSP9632 + Breakoutbox-expansionen kostar ca 6000:-

Ett mellanting hittar vi t.ex. i E-MU 1820, schysst kort för 3500-4000:-

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

i dags läge är inte ingångar mit stora behove..

jag har dock börgat fundera på ett FW kort typ edirol eller m-audio med phantom matning och en del ingångar!

anledningen till detta är att jag gillar iden att enkelt kunna ta med ljudkortet till en polare om man skall lira in något hos honnom =)

hur är firewire gent emot pci kort idag?

/ Broghard

Link to comment
Dela på andra sajter

i dags läge är inte ingångar mit stora behove..

jag har dock börgat fundera på ett FW kort typ edirol eller m-audio med phantom matning och en del ingångar!

anledningen till detta är att jag gillar iden att enkelt kunna ta med ljudkortet till en polare om man skall lira in något hos honnom =)

hur är firewire gent emot pci kort idag?

/ Broghard

Firewire funkar utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera PreSonus Firebox, men Edirol FA-66 är ett bra kort det med.

Jag har själv en Firebox och den har funkat väldigt bra för mig iaf (använder den till en Powermac G5 2*2.5 GHZ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen personlig erfarenhet av FW410 men jag har hört väldigt lite positivt om det, många verkar ha strul med det. Så jag skulle inte våga rekommendera det.

Firebox är det ljudkort jag haft minst strul med nånsin. Funkar klockrent helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hur e cpu användningen med ett fw kort!

å ljudet på fireboxen ?

nån som hört någe bra om edirolen?

hu mycket bättre skulle det vara på at satsa på ett internt

Ljudkort EMU 1820 ??

Redigerat av Broghard
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer garanterat inte märka av att den använder nån CPU-kraft.

Tycker ljudet på fireboxen är superbt för priset. Och ja jag har hört bra saker om edirolen med, och jag fann inget att anmärka på när jag testade det mer än rca-ingångarna på baksidan och att det är lite mycket knappar på den. Men jag tror du kommer att bli nöjd med vilken av dem.

E-mu 1820 är även den riktigt bra, men du förlorar ju portabiliteten. Men funkar det för dig med PCI så tycker jag 1820 är det bästa valet av de tre.

Link to comment
Dela på andra sajter

prismessigt är jhu fireboxen det kort som lockar då jag får portabelt ljudkort ( alltid bra att lätt kunna byta från dator till dator) sitter idag på et m-audio 24/96 som är på sista andetaget! och känner att ett pci kort som emu kortet må kända är ruggigt bra... men det saknar jhu portala biten..

sedan är det jhu så att jag skall skaffa amd x2 med pcie och känner att jag inte vill ha massa inuti om jag kan ha portabelt!

oavset vad så kommer antagligen et fw kort slå mit 24/96 och jag får allt jag velat ha med i et fw kort + att jag inte behöver gräva i datorn om jag behöver ändra något i framtiden..

men det tål at tänkas på.. iofs tror jag att fw kort är det som kommer gälla framöver..

knapt några kort tillvärkare gör pci kort det är fw som gäller och efter det kommer antagligen pcie ljudkort..

fw är ruggigt bra med tanke på att du får det portabla med det.. så jag tror att fireboxen är det jag skommer köpa..

vart kan man köpa det till en bra päng i sverige?

// Brog

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag står själv i valet mellan PCI och Firewire.

Det känns som om en Firewire-lösning fortfarande är lite dyrare och att man får med ljud pengarna i en PCI-lösning. Fast det kan det ju vara värt för portabilitetens skull.

Jag har själv kollat på bl a M-Audio 1814, och de som har haft problem har oftast haft problem

med IRQ då Firewirebussen eller ett extra kort skapat konflikter med andra Firewireenheter i systemet (om du har några). Dessutom verkar det chipset som finns på ditt moderkort spela roll.

Så ett tips är att ta reda på mer om det innan du väljer kort. Nätet är fullt av privatpersoners recensioner och själv söker jag sådna med ljus och lykta för man får ju snabbt reda på allt som är bra med ett kort, men sällan de där jobbiga användarproblemen.

Presonus Firebox är ett bra kort. Min kusin använde ett sådant för att spela in Christian Kjellvanders alla spelningar som nu finns på cdon.com.

Själv behöver jag fler ingångar, och det finns en större variant från Presonus, men den kostar lite för mycket....

Link to comment
Dela på andra sajter

Pci lösningen är jhu, på väg ut ur branchen.. firewire kort är här.. många tilverkare tycks vara på väg att bara göra fw kort.. så ..

och fw är inte så mycket dyrare .. och du får jhu flexibilitet..

rent ljudmessigt så kommmer antagligen vilket fw kort som hälst knäcka m-audio 24/96 så?

är det någon som köre en Asus A8N-E med en amd x2 processor på en firebox?

en polare till mig har provat Edirolen och fireboxen och säger att funktionaliteten och ljudet knäcker alla kort han haft ( terratec ewx 24/96 m-audio audiophile 24/96 och 1010 lt)

=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer garanterat inte märka av att den använder nån CPU-kraft.

Tycker ljudet på fireboxen är superbt för priset. Och ja jag har hört bra saker om edirolen med, och jag fann inget att anmärka på när jag testade det mer än rca-ingångarna på baksidan och att det är lite mycket knappar på den. Men jag tror du kommer att bli nöjd med vilken av dem.

E-mu 1820 är även den riktigt bra, men du förlorar ju portabiliteten. Men funkar det för dig med PCI så tycker jag 1820 är det bästa valet av de tre.

Har hört att fireboxen inte har lika bra direct monitor.. e det lätt att ställa in hur mycket man vill ha mixat i merhörningen vid tex sång?

// Brog

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att fireboxen inte har lika bra direct monitor.. e det lätt att ställa in hur mycket man vill ha mixat i merhörningen vid tex sång?

// Brog

Hm, det finns en mixer där man kan ställa nivå och panorera monitor-signalerna. Vad mer behövs?

Link to comment
Dela på andra sajter

cool!

men grejen är den att jag inte letar en extern lösning för intet!

för visso ser 1820 från emu fint ut men då saknar jag mobiliteten..

och jag är på jagt efter mobilt å kompakt å tror därför att fireboxen är bästa kortet för slanten.

// Broghard

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du kan ställa nivåerna för varje kanal samt för hela monitormixen. Vem sa att den hade dålig direct monitoring, och varför?

Firebox har väl inte directmonitoring? Isf hur gör man? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du kan ställa nivåerna för varje kanal samt för hela monitormixen. Vem sa att den hade dålig direct monitoring, och varför?

Firebox har väl inte directmonitoring? Isf hur gör man? 😛

Jodå. I Presonus-mixern så får du välja vilka outkanaler du vill routa monitorsignalerna till. Ganska praktiskt att kunna routa till andra outputs med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du kan ställa nivåerna för varje kanal samt för hela monitormixen. Vem sa att den hade dålig direct monitoring, och varför?

Firebox har väl inte directmonitoring? Isf hur gör man? 😛

Jodå. I Presonus-mixern så får du välja vilka outkanaler du vill routa monitorsignalerna till. Ganska praktiskt att kunna routa till andra outputs med.

Fett ballt, har haft min sen april förra året och jag hade ingen aning om de 🙂 .

Får ta å läsa instruktionsboken ändå alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...