Jump to content
Annons

Flygelmikar


wah-wah

Recommended Posts

Har sökt och läst och sökt och läst lite till...

Behöver tips om vilka mikar DU föredrar vid uppmikning av flygel i jazz/rock-sammanhang, helst med en beskrivning av karaktäristiken på miken.

Alternativen jag fått fram hittills är:

Oktava MC012

AKG 414

Jag har dock inte haft möjlighet att jobba med nån av dom så ös på med intryck 😳

Tack på förhand.

/wah-wah

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

OK-min ranking:

*AKG c 414 ren och rak frekvensgång-cardioidläget

*AKG C 451 också mycket passande "cigarrmikrofon"-inte lika djup/kraftig bas-vilket kan vara en fördel ibland,går ju att skära på båda modeller iofs...

*ADK ST är en trevlig mikrofon som är mycket bra och billigare än ovanstående

*Studio projects B1 är ännu billigare men kanske inte mitt förstahandval på piano...

Sedan finns det ju en del blandade teorier huruvida piano/flygel skall mikas upp,sök i tidningen MIX-online etc,där klassisk musik/jazz mm ljudingenjörer ger sin syn på saken... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

I jazz- och rocksammanhang gillar jag småmembranare, då helst DPA 4006 (omni), i A/B-uppställning, riktade mot där klubborna träffar strängarna.

Om läck är ett problem så blir det DPA 4011 (njure) i någon öronavståndsuppställning, riktade likadant. För att få mer botten kan man lägga till en stormembranare eller tryckzonsmick som läggs på en skumgummiplatta vid sidan om bassträngarna.

För större och fylligare flygelljud blir det stormembranare, t.ex C414 i njure, A/B eller öronavstånd, riktade mot klubborna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...