Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ohoj!

Nu behöver ja hjälp.

Har fått i uppdrag att spela in en skolkör.

Inspelningen skall ske i en aula som är stor, 5meter i takhöjd och den tar 200 personer.

Det finns en scen som är 1,50 meter hög.

Jag tänker spela in på en digitalporta, Aw16g.

Vad ska jag tänka på vad gäller uppmickning, vilka typer av mickar ska jag andvända, hur ska jag micka upp, hur ska jag ställa upp kören osv

Har jag tagit mej vatten över huvet?! (jag tror det) 😆

Jag behöver ALL hjälp som jag kan få.

Tacksam för alla svar!!

P.s innehåller säkert stavfel D.s

Annons
Postat

hur många kanaler har du tillgång till?

Ställ ett stereopar relativt nära kören, AB stereo , sen kan du bänka dig strax före mitten av aulan med din porta och där smackar du upp ett till par.

Fast vid närmare eftertanke så är en aula väldigt ambient och en kör brukar vara smått diffus så kör med båda paren nära istället.

Kanske ett par framför och ett par ovanför?

När det gäller mickar skulle jag använt småmembraniga kondingar typ Neumann KM140

eller Shure´s SM 81´or. Finns en uppsjö som låter sjysst, du kommer att få många tips om mickar, Kan kanske vara värt att hyra in mikrofoner?

Tror absolut inte att du tagit dig vatten över huvudet, detta går du iland med! 😆

Postat

Ohoj!!

Finns 8 kanaler i portan.

Så du menar att det räcker med 4 mikrofoner?

Hyra mikrofoner? ingen dum idé!!! Tål att tänka på.

Postat

ja, det räcker nog. Det är vansinne att försöka närmicka kör i den bemärkelsen att micka så många som möjligt.

Gå runt och lyssna, vart låter dom bäst? Sätt mickarna där.

Ett annat alternativ är att micka stämmorna var för sig. Dom står ju säkert indelade, sätt ett par på altarna, ett på tenorerna osv. men det är kanske lite overkill.

Postat

Japp. Spelat in lite sånt också.

Ett huvudpar mickar brukar vara bra. Några meter bakom där dirigenten står, nån meter ovanför huvudet på sångarna.

Lyssna sen så att det blir en kör, inte enstaka röster. Blir det enstaka röster står du för nära, så backa bakåt. Du kanske hamnar en bit ut i salongen, så då är det bra med höga stativ. Finns det inte såna får du improvisera.

När det väl låter bra i huvudparet, kanske du vill lägga till ytterligare ett par utriggare för att bredda stereon lite. Utriggarna sätter du på ungefär samma avstånd som huvudparet, men kanske på 1/3 och 2/3 av körens bredd. Du kanske också vill ha några mickar till längre bak i rummet för att kunna fixa rumsekona, men det beror på.

Sen gäller det för dirigenten att balansera ihop kören. Är det en skolkör så brukar sopranerna sticka ut, dels är de vanligen många, dels har de en tendens att "skrika till" på vissa höga toner. Så flytta sopranerna till bakersta raden kanske är en lösning.

Ofta är väl basarna inte så mycket basar heller. Så ställ dem längst fram kanske? Balanserat är liksom ordet.

Gradänger kan hjälp till också för att balansera kören.

Målet med balansering är att få det låta riktigt bra hos dirigenten, målet med inspelningen är att fånga det där bra ljudet.

Mickar att använda är nästan enbart kondensatormickar. Det är två huvudsakliga kategorier som är intressant, omni eller kardioid.

Säkrast är ett par kardioider. Sätt upp dem i så kallad ORTF-uppsättning. Då är det 17cm mellan membranen i kapslarna och 110 grader mellan dem. Jag har en pappersmall för detta, träna mycket hemma för att få till det. Bäst är med en stereo-skena och några extra mellanstycken (prova själv förstår du vad jag menar). Leta lite på nätet efter "ORTF microphone" så hittar du bilder också.

Kardioider är vanligast bland mikrofonerna, så det finns massor av olika att välja på. De låter olika allihop så det är i princip bara att testa. Tyvärr är det så att kvaliteten brukar kosta, billigt kan låta sämre men behöver inte göra det. Många "kinesmickar" är rätt skarpa i diskanten och avsedda för närmickning, vilket inte riktigt är vad man önskar för en ung kör.

Själv tar jag gärna ett par Neumann KM184 även om de kan vara väl diskantrika (fixas med EQ) eller ännu hellre ett något mörkare par. Några jag kan tänka mig är Sennheiser MKH40 eller Microtech Gefell M930 bara för att nämna två, men det finns många andra att välja på.

Det andra varianten, omni, är min favorit. De påverkas mer av lokalen och blir lite svårare att sätta upp. Framförallt skall de sitta närmare än kardioiderna, men då kan det bli så att enstaka röster sticker ut.

Min favorit är DPA 4006, men de är så enormt avslöjande att man kanske inte har de som förstaval på en kör som inte sjunger helt perfekt. Det finns många andra att välja på men få av dem är i budget-prisklass.

En fråga som du behöver kolla upp är om det är rent a capella eller om det är stöd av instrument också, kanske piano eller bas och trummor. Dessa behöver ofta stödmickas för att inte drunkna i mixen.

Man måste nästan delta vid flera rep och spela in varje med test av olika mikrofoner och placering. Lyssna sen kritiskt både i lurar och högtalare. För mig kan det ofta låta riktigt bra i lurar och rätt tråkigt i högtalare, sällan tvärtom. Målet är ju att det skall låta bra i högtalare också så det är bara att fortsätta leta efter placeringen.

Låter det komplicerat så kan man göra det till det. I slutänden blir det en konst som man förfinar i all evighet utan att bli helt nöjd. Godkända inspelningar behöver inte alls vara svårt, upp med två mickar på vad som verkar rätt avstånd och höjd och tryck på play. Med mer erfarenhet kommer du sätta mickarna ungefär rätt från början.

Gunnar

Postat

Ohoj!!!

Stort tack!!!

Jag har sagt det förut men säger det igen detta är världens bästa forum, mycket kunniga mäniskor här.

Ni är bäst!!!!

Nu fattar jag vad ja ska göra! (tror jag?)

Jag skall försöka "visa" upp resultatet för er när allt är klart.

Tjenis!!

Postat (redigerat)

Finns du kring Stockholm kan vi kanske ordna så du får låna lite av mig.

Maila i så fall mig (klicka på mitt namn).

Gunnar

Redigerat av trombonisten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.