Jump to content
Annons

Vem är duktig på Roland JV1080


sundpa

Recommended Posts

Eftersom jag köpte min JV1080 begagnad så saknades tyvärr manual, och jag har fått söka mig till det mesta för att kunna programera osv!

Nu däremot har jag totalt gått bet och har testat allt jag kan komma på för att avhjälpa följande problem! :rolleyes:

Det gäller dom färdiga standard-trumkitten (har även exp. bass & drums).

När man slår upprepade gånger på cymbal/ride så stereopanorerar den ljudet helt på egen hand fram och tillbaks enligt nån värsta slumpgenerator.

Jag vill få bort denna effekt och vill att cymbalerna skall ligga fast panorerade istället för att åka hitan och ditan!!!

Finns det nån som har en aning om hur man fixar till det som jag vill ha det?

Det måste ju finnas hur många som helst som har denna modul i sin studio!

Jag har förstått att den är en klassiker i dessa sammanhang.

Det finns ju separata cymbal-patcher om man vill, där det inte är psycho-panorerat.... men det är ju så mkt enklare att programmera när man har "helt" trumset att lattja med!

//Patrick

Redigerat av sundpa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte en JV1080 framför mig så jag kan inte ge ett exakt svar, men det handlar om slumppanorering. Roland tyckte det var roligt, och har det på en del av sina ljudmoduler. Det går att stänga av om du hittar en (pan-)parameter som är inställd på RND (Random). Mer än så kan jag inte hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte en JV1080 framför mig så jag kan inte ge ett exakt svar, men det handlar om slumppanorering. Roland tyckte det var roligt, och har det på en del av sina ljudmoduler. Det går att stänga av om du hittar en (pan-)parameter som är inställd på RND (Random). Mer än så kan jag inte hjälpa dig.

Tack för tipset!

Jag skall kolla om jag hittar nåt om det!

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har en Yamaha ljudmodul som har en liknande funktion. Om man panorerar ljudet maximalt till vänster (el. höger??) så sätts det i ett random (rnd) läge och ljudet panoreras slumpmässigt i mellan vänster och höger högtalare. Kanske något liknande på JV:n?

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har en Yamaha ljudmodul som har en liknande funktion. Om man panorerar ljudet maximalt till vänster (el. höger??) så sätts det i ett random (rnd) läge och ljudet panoreras slumpmässigt i mellan vänster och höger högtalare. Kanske något liknande på JV:n?

// Klas

Jag skall kolla upp detta så snart jag kommer hem till min älskade burk!

...som förutom denna panorerings-kalabalik är en super-mojäng.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du gjort några jätteinställningar på modulen i övrigt? Annars kan du ju enkelt nollställa den! Finnns ju en factury reset man lätt kan gå in i. Kan kolla när jag kommer hem hur du ska göra.

Annars måste ju manualen finnas att ladda ner? Samma sak där, kan leta reda på den när jag kommer hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du gjort några jätteinställningar på modulen i övrigt? Annars kan du ju enkelt nollställa den! Finnns ju en factury reset man lätt kan gå in i. Kan kolla när jag kommer hem hur du ska göra.

Annars måste ju manualen finnas att ladda ner? Samma sak där, kan leta reda på den när jag kommer hem.

Jag gjorde en factory-reset när jag fick den för att just ta bort allt gammalt skit som eventuellt fanns inprogrammerat!

Sen dess har jag inte gjort några avancerad inställningar, så panorerings-kaoset borde ju vara vara orginal! :-(

Har du tillgång till manual på fil vore jag ju själfallet ytterst tacksam!

Det enda jag lyckats hitta är en slimmad snabbvariant där man i princp bara kommer igång...

Har du modulen själv eller?

I så fall kan du väl kolla om du har samma "problem" med dina cymbaler!

Då ÄR det ju fabriksinställt!

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jomen, jag har en JV-1080. Så här gör man:

* In i Rhythm-läge, välj ditt trumkit

* Spela cymbal-ljudet från ett MIDI-klaviatur, inställt på kanal 10

* Tryck Parameter

* In i "TVA"-menyn, dvs knappen "Tone Select 4"

* Tryck pil uppåt tills du kommer till TVA's toppsida

* Ändra Random till 0

* Ställ in Pan dit du vill ha den

På tal om manualer finns alla Rolands manualer på www.rolandus.com. Bara att regga sig och ladda ner.

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...