skylined Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 (redigerat) oftast nĂ€r jag skapat melodier och ackordföljder som bildar en harmoni, sĂ„ har jag gjort det direkt i pianorollen i FL. Har ofta fungerat utmĂ€rkt och jag kan snabbt och intuitivt sĂ€tta ut tonerna (med mus, utan midi-keyboard alltsĂ„) samtidigt som jag hör vilka toner det Ă€r, och kan spela upp en viss del av melodin/ackordföljden, Ă€ndra den snabbt osv. Vet knappt nĂ„t harmonilĂ€ra eller 'regler' utan kör nĂ€stan helt pĂ„ kĂ€nsla. Jag jobbar en del med Trance och Ambient och vet vĂ€l iaf. hur mĂ„nga takter varje refrĂ€ng har, hör hur dom byggs upp ungefĂ€r, vad som lĂ„ter glatt/sorgligt/hoppfullt osv. men det kĂ€nns ofta som man mĂ„ste va nĂ„n sorts geni för att begripa vad man gjort exakt harmoni-mĂ€ssigt đł (frĂ„gan Ă€r vĂ€l hur mycket man mĂ„ste förstĂ„ egentligen) hur som helst, huvudsyftet med trĂ„den Ă€r denna frĂ„ga: Ă€r det fler av er som andvĂ€nt endast pianorollen som verktyg i melodiskapande? Redigerat 22 februari 2006 av skylined
allansson Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 (redigerat) Ibland anvÀnder jag pianoroll, ibland skriver jag en melodi pÄ gitarr, ibland har jag melodin direkt i huvudet och kör ut den pÄ gehör. Kan en massa harmonilÀra, men jag anvÀnder mig sÀllan av den rent praktiskt (kanske nÀr jag ska lÀgga nÄn sorts ackord till melodin, dÄ Àr det bra att ha en aning vilka ackord och skalor och dyl. man gjort saker och ting i). Det jag egentligen ville sÀga med detta Àr helt enkelt: KÀnsla is the shit... EDIT: Och pÄ den sjunde dagen vilade Gud, men första skapade han stavfelet... Redigerat 22 februari 2006 av allansson
xarl Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 Ă€r det fler av er som andvĂ€nt endast pianorollen som verktyg i melodiskapande? Nej. Vet knappt nĂ„t harmonilĂ€ra eller 'regler' SĂ„nt Ă€r Lyx jag kan snabbt och intuitivt sĂ€tta ut tonerna (med mus, utan midi-keyboard alltsĂ„ Ăr man inte Geni dĂ„?
steflund Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 (redigerat) Visst Ă€r vi fler som lever pĂ„ piano-rollen. Jag skriver in allt jag gör dĂ€r (halften av grejerna skriver jag innan och sedan benar jag indet dÀÄr och i score-fönstret). Ypperligt hjĂ€lpmedel... det jag kan tro Ă€r att det Ă€r en aning begrĂ€nsande dock... man kör sina Ă„ttondelar, trioler m.m, men Ă€r det en grej som kanske behöver lite mer kĂ€nsla sĂ„ gör man det mer kvadratiskt och bekvĂ€mt i pianorollen, sĂ„ jag vet inte om jag vill försvara den med min heder. Tycker det Ă€r synd (iof sig inte försökt sĂ„ mycket i Logic) att kvintoler, septoler m.m inte blir sĂ€rskilt bra.. eller Ă€r det jag som missat ngn basal funktion? ApropĂ„ harmonilĂ€ra... det Ă€r bra, men till en början kan det nog vara lite begrĂ€nsande, men sen blir det bara ett hjĂ€lpmedel att ta till dĂ„ man behöver motivera en knĂ€pp melodi harmoniskt eller vill skriva en skön understĂ€mma eller sĂ€tta knasiga ackord(för vad vore vĂ€rlden utan tyskt och italienskt sext-ackord?). HarmoilĂ€ra Ă€r vĂ€l Ă€ven ett sĂ€tt att lĂ€ra sig fler tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt i sitt skrivande, om annat Ă€n förstĂ„ hur andra har skrivit. Sen Ă€r ju regler ocksĂ„ till för att brytas. Nu ska jag sluta skriva annars slutar jag aldrig... đ„° Redigerat 22 februari 2006 av steflund
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.