Jump to content
Annons

inspelningsfråga


Jagärsnabb

Recommended Posts

Tjenna.

nu tänkte ja fråga lite här.. ursäkta mig för dumma frågor =P

vad jag undrar är om man vill mixa analogt, alltså på själva mixerbordet..

om man har ett mixerbord me direct out på varje kanal.. drar man därifrån till ljudkortet då? om man har t.ex ett ljudkort me 8 in och 8 ut.. å en mixer me 8 monokanaler.. kan man spela in 8 kanaler samtidigt då i t.ex cubase?

och sen när man vill spela upp och mixa kan man dra från dom 8 ut på ljudkortet som man spelat in till line in på mixerbordet då? och sen dra från mix out (main out) på mixerbordet till en ny kanal (eller 2?).. fast då behöver man ju iofs 10 in på ljudkortet.. eller tänker ja rätt?

för ja tycker änna de skulle kännas skoj att kunna mixa på mixerbordet.. mer känsla så på nått sätt tycker jag.. eller är jag dum? hehe.. förmodligen =P

tappar man mycke kvalité om man drar framåttillbaka genom grejerna så kanske åxå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När du mixar...

8 ut från datorn och in i mixerbordet....

8 ut från mixerbordet och in i ljudkortet... lyssning tar du då från mixerbordet...

Om du vill höra källan från datorn så behöver du mycket riktigt 10 ut som du påpekar...

Vid inspelning har du kvar sladdarna och dunkar mikrofoner, gitarrer, basar eller vad du nu vill in i mixerbordet... du behöver dock två lyssnings kanaler då från datorn... och har bara 6 kanaler kvar att spela in på....

Du kan spela in 8 kanaler samtidigt i cubase... vet inte hur det är i de billigaste versionerna av cubase... men det borde gå även där...

Det kanske finns någon annan lösning... så skulle jag i alla fall koppla det...

Hur mycket du tappar eller tillför beror troligtvis på hur bra kvalite det är på grejerna...

Proffsen kör ett par varv igenom sina prylar... men då har de förståss dyra leksaker...

En mindre bra EQ försämrar ofta ljudet istället för att förbättra... brusnivåer kan tillta om man inte är försiktig och prylarna inte har god kvalite... till och med kablar påverkar.... jag tycker det ofta låter bättre om man låter ljuden ta ett par varv i analoga prylar... det blir ofta för sliskigt rent om man mixar prylarna direkt i datorn... lite analoga prylar ger liv... men det beror också på vad det är för musik man spelar och vilket ljudideal som föreligger...

Ha det gott

P

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om ja ska köra mixen direkt till ett stereo spår så behöver ja väll bara 2 kanaler ut från mixern igen när ja mixar? alltså 8 in till mixern och 2 ut till datorn igen.. lr alltså.. en höger å en vänster? om de inte finns stereo ingång på ljudkortet? åsså gör man de till ett stereo spår i datorn lr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...