Jump to content
Annons

Audio till dvd i surround med och utan bild


nuhj

Recommended Posts

hej!

Jag har 6 st monospår som är mixade i surround i soundscape, som jag vill ha in på en dvd skiva så man kan spela upp den i en vanlig dvdspelare med surroundljud.

Detta vill jag kunna göra både som en ljuddvd och lägga till detta till en videosnutt. hur gör jag? vilka program ska jag använda?

jag har kikat lite om wavelab 5, men kan man göra sånt där?

vet inte riktigt hur allt sånt funkar, så om nån är expert får du gärna upplysa mig :rolleyes:

/tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska du lägga surroundljud till en film brukar de komprimera till dts eller dolby digital. För att göra om till dolby digital funkar a-pack i compressor som finns till Final Cut, det finns även andra sätt men jag har ingen koll på dem.

Wavelab 5 funkar alldeles utmärkt till att göra DVD-Audio med, alltså okomprimerat ljud, det är inte alls svårt bara att följa instruktionerna som finns i Wavelab. Hur man i wavelab kan lägga till en film till detta vet jag inte. För att kunna spela upp en DVD-audio skiva måste du ha en kompatibel dvd och reciever, det är långt ifrån alla som är det. Dock brukar det på "professionella" dvd-audio skivor även ligga med ett dolby eller dts spår som en vanlig dvd kan spela upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bör också tilläggas i fallet DVD Audio att Wavelab inte kan spara flerkanaligt högupplöst ljud. Där krävs mlp-komprimering och en sådan licens kostar betydligt mer än Wavlab i sig självt. Discwelder är ett sådant program.

Enklast är nog att koda om till ac3 eller dts (alltså lägga ljudet i video-delen på dvd-skivan). Oavsett om det är bild med eller inte. Då fungerar skivan även i alla dvd-spelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast är nog att koda om till ac3 eller dts (alltså lägga ljudet i video-delen på dvd-skivan). Oavsett om det är bild med eller inte. Då fungerar skivan även i alla dvd-spelare.

det låter som ett bra alternativ. hur gör man detta lättast?

Link to comment
Dela på andra sajter

frågade en kompis för nån vecka sedan om ett liknade problem jag har.

Jag vill ta ljudet från en dvd (konsert filmad med dvdkamera) förbättra det och lägga tillbaka det.

han sa att pinnacle studio kunde göra detta, så det kanske är värt att kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

frågade en kompis för nån vecka sedan om ett liknade problem jag har.

Jag vill ta ljudet från en dvd (konsert filmad med dvdkamera) förbättra det och lägga tillbaka det.

han sa att pinnacle studio kunde göra detta, så det kanske är värt att kolla upp.

nja, inte riktigt detta jag vill göra.

jag vill ta 6 monospår som är mixade i surround (lf, rf, c, s, ls, rs)

och koda till ac3 verkar det som om jag fattat allt rätt.

för ac3 ska man tydligen kunna spela från dvd och det är kompatibelt.. eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bör också tilläggas i fallet DVD Audio att Wavelab inte kan spara flerkanaligt högupplöst ljud. Där krävs mlp-komprimering och en sådan licens kostar betydligt mer än Wavlab i sig självt. Discwelder är ett sådant program.

Enklast är nog att koda om till ac3 eller dts (alltså lägga ljudet i video-delen på dvd-skivan). Oavsett om det är bild med eller inte. Då fungerar skivan även i alla dvd-spelare.

Nej nu är du fel ute, det går alldeles utmärkt utan mlp kodning. Mlp kodningen är bara till för att kunna få längre speltid (vilket han troligtivs inte behöver).

Om ac3 är kompatibelt, det beror på om den utrustning du ska spela upp den på är det, i princip alla recievers som säljs idag har sådan dekoder, finns även dvds som har det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du lägga surroundljud till en film brukar de komprimera till dts eller dolby digital. För att göra om till dolby digital funkar a-pack i compressor som finns till Final Cut, det finns även andra sätt men jag har ingen koll på dem.

vad ska det vara i för format innan? funkar det att köra in 6 monospår i a.pack och göra dts eller dolby digital?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bör också tilläggas i fallet DVD Audio att Wavelab inte kan spara flerkanaligt högupplöst ljud. Där krävs mlp-komprimering och en sådan licens kostar betydligt mer än Wavlab i sig självt. Discwelder är ett sådant program.

Enklast är nog att koda om till ac3 eller dts (alltså lägga ljudet i video-delen på dvd-skivan). Oavsett om det är bild med eller inte. Då fungerar skivan även i alla dvd-spelare.

Nej nu är du fel ute, det går alldeles utmärkt utan mlp kodning. Mlp kodningen är bara till för att kunna få längre speltid (vilket han troligtivs inte behöver).

Sorry, men mlp är till för att kunna spela upp flerkanaligt högupplöst ljud enligt standard rotationshastighet för dvd som ligger på 9.6Mbps. (och med högupplöst flerkanaligt ljud menar jag 24bit/96 kHz). Om ljudet inte komprimeras så kommer inte överföringshastigheten räcka till. Sedan att mlp har den stora fördelen (eller snarare konsekvensen) att ge skivan längre speltid är en annan sak. Du har dock rätt att mlp bara används till att förlänga speltid om vi inte tänker på flerkanaligt ljud i hög upplösning.

EDIT: här finns en smidig översikt.

Om ac3 är kompatibelt, det beror på om den utrustning du ska spela upp den på är det, i princip alla recievers som säljs idag har sådan dekoder, finns även dvds som har det.

Du lär inte hitta en stationär dvd-spelare som saknar stöd för ac3, så jag vågar säga att det är det mest kompatibla i sammanhanget. Däremot kan man hitta sådana som saknar stöd för dts och i ännu högre grad dvd audio med bland andra mlp-formatet.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Det bör också tilläggas i fallet DVD Audio att Wavelab inte kan spara flerkanaligt högupplöst ljud. Där krävs mlp-komprimering och en sådan licens kostar betydligt mer än Wavlab i sig självt. Discwelder är ett sådant program.

Enklast är nog att koda om till ac3 eller dts (alltså lägga ljudet i video-delen på dvd-skivan). Oavsett om det är bild med eller inte. Då fungerar skivan även i alla dvd-spelare.

Nej nu är du fel ute, det går alldeles utmärkt utan mlp kodning. Mlp kodningen är bara till för att kunna få längre speltid (vilket han troligtivs inte behöver).

Sorry, men mlp är till för att kunna spela upp flerkanaligt högupplöst ljud enligt standard rotationshastighet för dvd som ligger på 9.6Mbps. (och med högupplöst flerkanaligt ljud menar jag 24bit/96 kHz). Om ljudet inte komprimeras så kommer inte överföringshastigheten räcka till. Sedan att mlp har den stora fördelen (eller snarare konsekvensen) att ge skivan längre speltid är en annan sak. Du har dock rätt att mlp bara används till att förlänga speltid om vi inte tänker på flerkanaligt ljud i hög upplösning.

EDIT: här finns en smidig översikt.

Om ac3 är kompatibelt, det beror på om den utrustning du ska spela upp den på är det, i princip alla recievers som säljs idag har sådan dekoder, finns även dvds som har det.

Du lär inte hitta en stationär dvd-spelare som saknar stöd för ac3, så jag vågar säga att det är det mest kompatibla i sammanhanget. Däremot kan man hitta sådana som saknar stöd för dts och i ännu högre grad dvd audio med bland andra mlp-formatet.

Du har rätt med att det inte går med 96kHz samplingsfrekvens (då får endast 4 kanaler rum med PCM), men det går med 24 bitar 48 kHz, då blir bitraten 6,91 vilket med andra ord inte är över dvd:s kapacitet (speltid 81,2 min). Den stora fördelen är ju att man kan ha 24 bitar istället för 16, höga samplingsfrekvenser är bra men ger inte lika stor skillnad som 16 mot 24 bitar. Det låter på det som du skriver att det inte är möjligt att bränna en dvd-audio med wavelab vilket är fel, det finns inget som säger att en dvd-audio inte kan ha exempelvis 44,1 i samplingsfrekvens och 16 bitar. Vill man istället ha den höga samplingsfrekvensen 96kHz får man ofra 24 bitar till 16 för att inte överstiga bitraten. Det finns "professionelt" släppta dvd-audios med 24bitar 48 kHz

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs igen, till kommentaren

Wavelab 5 funkar alldeles utmärkt till att göra DVD-Audio med, alltså okomprimerat ljud,

svarar jag

Det bör också tilläggas i fallet DVD Audio att Wavelab inte kan spara flerkanaligt högupplöst ljud.

Det var inte menat som emotsägning utan som just tillägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs igen, till kommentaren
Wavelab 5 funkar alldeles utmärkt till att göra DVD-Audio med, alltså okomprimerat ljud,

svarar jag

Det bör också tilläggas i fallet DVD Audio att Wavelab inte kan spara flerkanaligt högupplöst ljud.

Det var inte menat som emotsägning utan som just tillägg.

Du skrev"Det bör också tilläggas i fallet DVD Audio att Wavelab inte kan spara flerkanaligt högupplöst ljud. Där krävs mlp-komprimering och en sådan licens kostar betydligt mer än Wavlab i sig självt. "

Ja det beror ju på vilken defitnition av "högupplöst ljud" man menar, det låter som att du menar att wavelab inte kan göra dvd-audio, din kommentar verkade lite vilseledande till trådskaparens fråga. Denne klarar sig säkerligen alldeles utmärkt med 24 bit 48 kHz med 5.1 ljud...Vilket jag kallar högupplöst!

Link to comment
Dela på andra sajter

känns som om diskussionen börjar glida ifrån min ursprungliga fråga lite grann.. jag vet fortfarande inte hur jag ska gå till väga.

alltså:

6 kanaler i mono (LF, RF, C, S, Ls, Rs)

som jag vill koda om till ac3; dolby digital eller DTS

vilket program ska jag använda?

nån nämde a.pack som fanns i final cut pro, men vad jag vet så finns det bara till mac, och jag sitter på PC. eller finns a.pack standalone till PC?

eller finns det nåt annat program?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...