Jump to content
Annons

Fixa egen server

Recommended Posts

chroffa (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Jag skulle vilja fixa en egen server med en dator som jag har, men jag vet int eriktigt hur man gör.

Äre apache som är lättast att fixa, och vad mer än att installera det måste jag göra? Måste jag updatera min ip hela tiden (jag har adsl och router) med nån programvara sedan när jag väl kör?

Finns det några bra sidor där det enkelt står hur man sätter upp en egen server?

Kan säga att jag endast ska ha den för lägga upp små hemsidor på och ett litet forum och kanske för lite fillagring.

Annons
Postat (redigerat)

Tja. Har du en DHCP server som konstant ger dig nya IP adresser då du loggar på så kan jag ju rekomendera www.no-ip.com sen är det ju valfritt om du väljer att installera Linux eller Windows. Under Windows så finns t.ex Apache och Filezilla att köra.. Själv har jag framgångsrikt använt mig av Miniportal under Windows för att få såväl FTP HTTP samt PHP och MySql stöd. Kostar lite men är väl värt är. Är du mer hugad så installera gärna Linux ach allt detta som service gratis.

Redigerat av hegobald
Postat

Tanka hem wamp, det är apache, mysql, php, ftp och massa grejs (som du kan välja att inte installera) som installeras och konfigureras utan att du behöver göra nåt.

Bra om du inte är så erfaren med det här.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vad jag kan läsa om din erfarenhet mellan raderna ur ditt meddelande ser jag framför mig en brutalt r00tkittad linux (3 dagar efter installation). Eller en Windows-spam-relay.

Så, läs, lär, googla, läs, lär, googla. Googla. Googla. Installera din server, lär dig känna den. Lek och pyssla med din server några veckor innan du ens tänker på att lägga upp den på nätet. Studera brandmurar (skaffa hårdvarumur, åtminstone en NATtande, gör livet lättare). Studera datasäkerhet. Skaffa en färdig linuxdistro där du inte behöver leka och meka med paketen.

Misskötta hemservers och oskyddade hemmaskiner är orsaken till all spam och mycket annat skit på nätet. Ta sakerna på allvar. Om du har nån bekant som kan delge info hands-on, använd dig av denna möjlighet. Den är guld värd. Sånt som "du behöver inte kunna eller veta nånting bara kläm next" är en trevlig bomb för datasäkerheten.

Kom ihåg att största delen av hemanslutningarna är assymetriska. Assymetrisk 512K/4M betyder att det som dina potentiella användare har till förfogande är en uslig 512K för nedladdning. Bör också noteras att pga. TCP-protokollets natur ("ACK/NAK") blir anslutningen skitlångsam åt _båda_ hållena om uplinken (512) närmar sig 90% använding. Detta betyder att du inte kan surfa mer vid det skedet.

Nu har vi skrapat ytan, nån annan kan fortsätta.

Redigerat av tsmalmbe
Postat

Ska du inte skrämma han lite till? 😱

Har han en "assymetrisk" uppkoppling (vad han refererar till är ADSL, kabelmodem). Så får man oftast med en NAT router från internet leverantören. Så läs i instruktionsboken om hur du öppnar div portar mot nätet.

I överlag sen så finns det hyfsade brandväggsprogram till alla plattformar.

Antivirus kan vara till stor hjälp också!

När du sedan har läst lite om hur det är att värda en hemsida så vet du vilka portar du behöver ha öppna resp. stängda.

Postat

jag skulle rekomendera Apache, med en no-ip adress, sebara till att du sätter forward till port 80 i din router. Fins massar av guider på nätet hur du skall confa. Skall du ha databas så skall du köra med MySQL och phpMyAdmin

kika på denna sida

• 3 veckor senare...
chroffa (oregistrerad)
Postat

det är jättroligt att du är nyfiken, men, tyvär, det har inte blivit av än =(. kanske ska ta upp försöken snart igen, men det är så mkt jag vill göra så det har inte blivit av nånting.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.