Jump to content
Annons

Universal Audio...någon som har testat?


frejan (oregistrerad)

Recommended Posts

frejan (oregistrerad)

Hej!

Jag funderar eventuellt på att investera i en ny preamp. Valet står i dagsläget mellan Summit Audio 2BA-221 och Universal Audio M610. Någon som har testat båda (?), och har lite att säga i detta sammanhang?

Mvh

F

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har UA M-610. Den andra har jag inte provat.

Kan bara säga att jag är helnöjd med M-610. Klart och fint ljud, rören färgar soundet så det blir ju lite eget. Sångspår hörs klart och tydligt i mixar men med ett varmt sound. Även fantastisk på tex akustisk gitarr och bastrumma. Man kan få härlig analog rördist om man krämar på gainen lite. Sen är det ju inte fel att du får en riktig rejäl bakelitratt att skruva på. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Summit Audio 2BA-221 och har jobbat med Universal Audio M610.

2BA-221 låter mkt bra och kan låta både neutralt och "varmt". Du kan använda både transistorutgången och rör-utgången parallellt eller bara blanda in valfri mängd rör. Steglös impedans är kanon och kan få en mikrofon att låta på flera olika sätt. Lite som en eq. Steglöst högpassfilter är också bra. En mkt bra allroundpreamp.

UA M610 är mer "vintage-färgad" och är du ute efter det så låter den grym. Den har inte lika många variabler, men dom som finns är mkt användbara, och man hittar snabbt ett bra sound. Du kan dra på gain för mer rör men den är inte lika allround som 2BA-221.

Välj beroende på om du ska du ha den som ett komplement till det du har nu eller som en allround-häst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra! Skulle gärna höra nått ljudklipp om det finns =)...

/F

Okej, här kommer ett litet exempel där allt har gått genom UA M-610.

Det är omixat så allt ligger i mitten nu.

Sång: M-610 och Neumann TLM-103

Akustisk gitarr: M-610 och Neumann TLM-103

Kontrabas: M-610 och Neumann TLM-103

Vispar, handklapp och diverse skrammel: M-610 och AKG C3000B

M-610 sample

Här är sången solad.

Här är acken solad.

/ Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

frejan (oregistrerad)

Stort tack Olof! Riktigt kul att höra.

Det låter mycket bra. Vad är det för någon grupp du har spelat in? Låter som att det är duktiga musiker...Roligt att lyssna. Skön musik.

Ligger det alltså inga effekter på nu? Kompressorer el dyl? Detta är alltså bara cleant rakt in i mick och preamp?

Mvh

F r e j

Redigerat av frejan
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack Olof! Riktigt kul att höra.

Det låter mycket bra. Vad är det för någon grupp du har spelat in? Låter som att det är duktiga musiker...Roligt att lyssna. Skön musik.

Ligger det alltså inga effekter på nu? Kompressorer el dyl? Detta är alltså bara cleant rakt in i mick och preamp?

Mvh

F r e j

Det är mitt eget band som lirar.

Får korrigera till nästan omixat. Det ligger faktiskt en kompressor på acken och sången (UA LA610 pluggen). I övrigt orört. Vill du att jag ska fixa sång och ackespåret till dig 100% cleant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra! Skulle gärna höra nått ljudklipp om det finns =)...

/F

Okej, här kommer ett litet exempel där allt har gått genom UA M-610.

Det är omixat så allt ligger i mitten nu.

Sång: M-610 och Neumann TLM-103

Akustisk gitarr: M-610 och Neumann TLM-103

Kontrabas: M-610 och Neumann TLM-103

Vispar, handklapp och diverse skrammel: M-610 och AKG C3000B

M-610 sample

Här är sången solad.

Här är acken solad.

/ Olof

Nice ! Precis vad jag behövde höra på torsdagsmorgonen.... tack olof !

/ Bo Garsle

Link to comment
Dela på andra sajter

frejan (oregistrerad)
Det är mitt eget band som lirar.

Får korrigera till nästan omixat. Det ligger faktiskt en kompressor på acken och sången (UA LA610 pluggen). I övrigt orört. Vill du att jag ska fixa sång och ackespåret till dig 100% cleant?

Ja det vore riktigt sweet att höra hur allt låter utan en endaste effekt...Går det att fixa på ett lätt sätt för dig?

Ni låter mycket bra...! Köper gärna eventuellt demo etc.. om sådant finns...

/F

Redigerat av frejan
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack Olof! Riktigt kul att höra.

Det låter mycket bra. Vad är det för någon grupp du har spelat in? Låter som att det är duktiga musiker...Roligt att lyssna. Skön musik.

Ligger det alltså inga effekter på nu? Kompressorer el dyl? Detta är alltså bara cleant rakt in i mick och preamp?

Mvh

F r e j

Det är mitt eget band som lirar.

Får korrigera till nästan omixat. Det ligger faktiskt en kompressor på acken och sången (UA LA610 pluggen). I övrigt orört. Vill du att jag ska fixa sång och ackespåret till dig 100% cleant?

Dang it, när får jag köpa skivan? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att ni tycker att det låter bra.

Vi har ingen demo som vi säljer. Vi vill göra klart hela plattan först, så får vi se vad som händer sen.

Vet inte när den kan tänkas bli klar, men nu jobbar vi med den en stund varje vecka i alla fall. Kanske blir klar till sommaren...

Nåja, tillbaka till M-610. Här hör ni den helt utan någon form av effekt eller eq. Bara rakt igenom M-610.

Sång

Acke

Link to comment
Dela på andra sajter

frejan (oregistrerad)

Tack för det bassman!

Ok, lycka till med skivan! Värd metod att inte lova när nått blir klart. Jag har gått i den fällan förut. Det brukar kunna ta riktigt lång tid om man gör seriösa inspelningar.

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Bassman:

Det var ju riktigt nice.. lova att skrika till på forumet när skivan är klar, jag vill också ha ju! 🙂

Jag lovar att skrika till 😳

Men jag vågar som sagt inte lova när det är klart. Förhoppningsvis i år i alla fall...

Kul att det gillas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bassman:

Det var ju riktigt nice.. lova att skrika till på forumet när skivan är klar, jag vill också ha ju!  🙂

Jag lovar att skrika till 😳

Men jag vågar som sagt inte lova när det är klart. Förhoppningsvis i år i alla fall...

Kul att det gillas!

Jag har inte brådis, bättre att ni tar den tid ni behöver. Men säg till som sagt! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...