Jump to content
Annons

You and I


MJInc

tyck o tryck  

6 röster

  1. 1. tyck o tryck

    • 5 superduper
      0
    • 4 kanon
      0
    • 3 bra
      4
    • 2 nje
      0
    • 1 skräp
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: You and I

ARTIST/GRUPP: Micke Jonsson

GENRE: synth/dance

LÅTLÄNGD: 4:06

KOMPOSITÖR: MJ

PRODUCENT: MJ

EV. MEDVERKANDE: MJ

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 / 192kbps

STORLKEK: 5.8 Mb

STATUS: nästan demofärdig

LÅTLÄNK1: http://mjinc.ebijo.com/slask/37.You%20and%20I.mp3

Halloj forumister.

Var ett tag sedan jag la ut något men nu är det dags igen att plåga er med mina melodier. Tyck till om allt, inget är heligt....o för att förekomma så kan jag nämna att texten är som vanligt svår att höra! 😛

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag gillar det där tickande ljudet som ekar i början..

men jag gillar inte revebet på bas tonen som ligger mellan kaggarna..

tror att det blir mer puch utan det..

hör att det är väldigt mycket reverb på många olika saker nu..

det gör att det låter lite burkigt..hade det vart min låt

hade jag skalat av reverbet till bara det som kräver det..

men det är bara min åsikt..annars låter det väll bra

även om detta inte alls är min genre

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tyckande är helt subjektivt och jag är inte alls särskilt mycket för sån här musik... men produktionen tyckte jag inte det var några större fel på.

Tack för det! :-)

jag gillar det där tickande ljudet som ekar i början..

men jag gillar inte revebet på bas tonen som ligger mellan kaggarna..

tror att det blir mer puch utan det..

hör att det är väldigt mycket reverb på många olika saker nu..

det gör att det låter lite burkigt..hade det vart min låt

hade jag skalat av reverbet till bara det som kräver det..

men det är bara min åsikt..annars låter det väll bra

även om detta inte alls är min genre

😛

Rent generellt tycker jag denna typ av musik kräver en hel del reverb/delay, dock inte tokmycke. Och uppfattas detta som tokmycke så ska jag prova igen å dra ner för att höra hur det låter...

Tack för feedbacken! :-)

Kan passa på att nämna att det där tickande ljudet kommer från en förnämlig gratismjukvarusynth som heter String Theory. http://www.cortidesign.com/ugo/

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Bra proddat, men jag skulle vilja ha en annan kick. Som det låter nu är det klick + väldigt låga frekvenser. Jag hade gärna hört lite mera "kropp", dvs frekvenserna mellan klicket och de riktigt låga, för bättre tryck i kicken.

Harmisarna är lite dystra för min smak, men smaken är ju olika, tack och lov 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra proddat, men jag skulle vilja ha en annan kick. Som det låter nu är det klick + väldigt låga frekvenser. Jag hade gärna hört lite mera "kropp", dvs frekvenserna mellan klicket och de riktigt låga, för bättre tryck i kicken.

Jo, helt sant. Försökt pilla till en fyllig kick tidigare idag men hittade för stunden ingen kick som hade den fyllighet som saknades, så jag nöjde mig med detta sound trots att jag ville ha mer kropp. Borde nog lägga ned några minuter till på detta.... 😉

Tack! 🙂

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns ju hyfsat mycket Depeche med ackordföljden 😕

Tyckte den var bättre innan sången kom in i bilden, lite riktig sång skulle inte vara helt fel.

Vet inte riktigt vad jag tycker om versmelodin, lite rörig är den... det kanske krävs ett par lyssningar till innan man kommer underfund med den.

Men men, det enda som egentligen tar emot är sången. Annars tycker jag det låter bra. Arret är mycket snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Depech lyssnas det ju flitigt på kan jag erkänna. Så influensen finns nog omedvetet där... 🥰

Jo, är inte helt nöjd med vocodersången. Fick inte den klarhet i den som jag önskade. Och "you and I" refrängen har ingen riktig bett i mitt eget tycke. Tanken är att när jag får tid ska prova å göra om den helt och hållet. Dock fortfarande med vocoder, har varken tränad sångröst eller tid för många omtagningar så måste skyla över med vocodern. 😕 Ville dock släppa den på forumet som den var för lite feedback...

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

ujdå!..mycket reverb...vilket gör att det rumlar i ljudet!

Tror jag måste provlyssna en gång med all reverb/delay avskalat!! 🙂

...tycker dock att du har lyckats bra med känslan i sången och de sorgsna melodislingorna...

Bra jobbat!

Tack! 😎

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Vilken retur till 80-talet detta var. Vet inget om denna sorts musik, man har nog blivit bortskämd med "vassare" filter etc. Så den låter kanske lite klinisk i min smak. Vanilla-synth.

Intron låter verkligen porrig med sin pumpande basstrumma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken retur till 80-talet detta var. Vet inget om denna sorts musik, man har nog blivit bortskämd med "vassare" filter etc. Så den låter kanske lite klinisk i min smak. Vanilla-synth.

Intron låter verkligen porrig med sin pumpande basstrumma.

Ack ja, det härliga 80-talet. När livet lekte och synthmusik var det värsta som fanns... 🙂😄 (var långhårig hårdrockare nästan in på 90-talet)

Vanilla-synth?? Måste vara ett begrepp jag missat. Förklara gärna.... 🙂

Första gången nån beskriver min musik(intro) som porrigt! 🙂

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

jmfr. Vanilla Sex Vanilla Sex @ wikipedia

Aha, oxå en term som jag vanligen inte använder mig av! 🙂 Men jag förstår kopplingen till vanilj synthen.... 🙂

Kanske inte direkt vad jag lyssnar på  🙂 men jag hör inga miss ljud så det är väll bra  😉

Alltid något! 🙂

Tack båda för feedback!

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

MJinc,

Här var det trance-stuket som gäller. Grejen är jag vet inte vad du säjer, men trance lyssnade jag på mycket för ca 5-6 år sedan. Nuförtiden är det väl (jag veteligen) som inte går till Megastore och köper tranceplattor. Trance var spännande då. Men nu känns det ganska mekansikt. Du kan säkert mer, om du tänker om. Först en bastrumma, sen lite synth, sen lite dunka dunka bas, ta ut svängarna lite än att lyssna på hur andra har gjort. Så det är bara att jobba vidare, det kan bara bli bättre.😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MJinc,

Här var det trance-stuket som gäller. Grejen är jag vet inte vad du säjer, men trance lyssnade jag på mycket för ca 5-6 år sedan. Nuförtiden är det väl (jag veteligen) som inte går till Megastore och köper tranceplattor. Trance var spännande då. Men nu känns det ganska mekansikt. Du kan säkert mer, om du tänker om. Först en bastrumma, sen lite synth, sen lite dunka dunka bas, ta ut svängarna lite än att lyssna på hur andra har gjort. Så det är bara att jobba vidare, det kan bara bli bättre.🙂

Nja, nån form av trance influens ligger det väl i botten skulle jag tro. Sedan resonerar jag som så, för att kunna bli bra på att snickra ihop låtar oavsett vilken genre jag kommer ge mig på så måste jag först lyckas göra låtar som är någorlunda likvärdiga i stil och ljud-/soundkvalitet som kommersiella låtar som kommit och gått genom åren. Innan jag kommit så långt på vägen tror jag mig knappast kunna lyckas göra nått som låter bättre o annorlunda. Å bara det faktum om jag lyckas göra en låt som skulle kunna misstas för en kommersiell låt, dock 10-20 år för sent är i mina ögon en stor skalp. 🙁

Hoppas mitt tankesätt gick någorlunda att förstå...

Men en sak är helt säkert, jag kommer jobba vidare och det kommer verkligen bara bli bättre! 🙂😄

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...