Jump to content
Annons

Rörförstärkare


furstan

Recommended Posts

Tjena!

Någon här som har erfarenhet av rörstärkare? Tänkte kanske köpa en begagnad (ca 3år gammal) och byta alla rör i den. Det handlar om en Marshall TSL 601 och den kostar ungefär 3-4 tusen mer att köpa ny (runt 11 tusen ny). Kan det vara fler saker som börjar bli slitna efter 3 år? Är det en bättre investering på lång sikt att köpa en ny?

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vad jag vet så är det rören som man måste byta då och då, och det är ju inte ovanligt med stärkare som har 20-30 års ålder som funkar hur bra som helst.

så 3-4 år är ju som ny. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

3~4 år.. Inte behöver du byta rör då inte 😉 . Sen får du tänka på att man byter inte rör som man byter glödlampor.. Man måste justera BIAS och joxa med rörvoltmetrar (anodspänning etc) etc för att det ska bli bra och hålla bra.

Det kanske är det som myten är byggd på.. Folk som bara byter ut rör som glödlampor.. Då håller inte rören länge (max 3~4 år).. Dom måste justeras in också ju.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa.. men det är så att killen har inte skörstärkaren något bra alls.. ALDRIG väntat med standby igång (vilket sliten på rören enormt). Och dessutom har han ställt ner den ganska hård i golvet när han flyttat den, vilket också sliter på rören.. Är väldigt orolig att den inte ska vi i så bra kvalla i övrigt, inte så bra koll på rörstärkare. Men det är alltså bara rören som är känsliga? Allt annat håller i år efter år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju Marshall. Har inte hört någon som klagat på deras undermåliga kvalité direkt. Enda jag kan komma på är väl att 6101:an kunde bli överhettad. Jag också haft ett knepigt problem med en jcm800, men det visade sig vara rören det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. okej. Överhettad låter inge bra.. får snacka med killen och hör om han har märkt någe av det.

Erat tips är alltså att köpa begagnat? Hehe, vill vara helt säker på att det är ett bra köp så den inte pajjar efter nått år, man vet ju inte riktigt hur han har skött den.. så att man inte behöver byta del efter del hela tiden..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det är någon idé att köpa begagnad om du "bara" tjänar 3-4000? Eller ja, så rik som man är (NOT) ska jag väl inte raljera med tusenlappar, men att lämna in förstärkaren för att byta alla rören borde gå på en 1500-2000 kronor någonting, inkl. rör. För det har väl inte gått ner i pris? Kostade i a f 1200 spänn niceprice för mig att byta slutstegsrören i min gamla Marshall-topp för 5 år sen. Fast förstegsrören kanske man inte behöver byta, även om någon missskött förstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jo det där med rör förstärkare" ! varmare ljudbild ! Har själv en PEAVEY Triple xxx och köpte den Ny för 8000 kr för 2 år sedan, värt var enda öre .. visst får man kanske byta rör någongång i framtiden ca (300-600 kr st) - Marshall 'e också bra stärkare.. så det 'e bara och testköra rakkarn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Furstan

Rörförstärkare är normalt tåliga grejor. Ryska MIG plan är byggda med mestadels rör i elektroniken tills för några år sedan vad jag vet 🙂 De tål stötar och vibrationer bättre än man kan tro.

Jag renoverade en 50 år gammal Hagström 10 wattare med gul "tweedklädsel" i förra veckan. Rören behövde inte bytas. Det satt orginalrör i. Däremot behövde de flesta kondensatorerna bytas.

Att inte använda standbyknappen hela tiden är inte så fantastiskt slitsamt som du tror. Jag hade en 50 watts Marshall en gång på -80 talet 😎 Köpte genast reservrör som jag aldrig behövde använda. Den var inte utrustad med standbyknapp.

Rören går sällan sönder som transistorer gör (pfsst) om de inte är av dålig kvalité. De mattas av efter tusentals timmars speltid. Det är däremot jätteviktigt, ja helt avgörande, att ställa in biasen (tomgångsströmmen) på slutssteget när du köpt nya rör. Det är det felet de flesta gör när de låter bli detta och det kan äta rör. När man som amatör har bytt kan man kolla så att inte anodplåtarna börjar bli körsbärsröda, då har du för hög bias och skall stänga av stärkaren tills du fått ställt in detta. Har du å andra sidan för låg bias så kan du spela utan att rören tar stryk men förstärkaren låter skit. Och du vill ha rörförstärkare för att de låter .... just det, mycket goare än transistordito.

Gå sönder kan allting göra ändå. Om du spelar ihärdigt i tre år och förstärkaren går sönder så du får ut med en tusing är väl inte hela värden 🙂

Det du skall lyssna på och som är ett vanligare fel än rören är om högtalaren/högtalarna är OK (om det nu är en combo). Spela en ren ton på riktigt låg volym. Skrapar det det allra minsta i ljudet så är högtalarkonen skev och det är en tidsfråga innan det blir kortslutning i högtalaren. Kortslutning i högtalaren brukar kunna förstöra utgångstransformatorn på rörstärkare. De är ofta dyra som fan 😄

Köp begagnat !!

Ett exempel till (och lite OT): Jag har en Japansk 50watts rörförstärkare, Guyatone, som såldes genom Hagström musik i Älvdalen tidigt -80 tal. Jag köpte den till ett vrakpris på Musikbörsen i Göteborg ett par år senare. Har spelat på den av och till i 25 år. Fortfarande sitter de rören i som satt när jag köpte dem. Det är inga vanliga slutstegsrör heller. För de som känner till det så får man betala minst 2000 spänn för två sådana 😮 jag hade turen att ägaren innan satt i två stycken RCA 6L6GC "Blackplate". De sista slutade tillverkas på -60 talet och de NOS rör (New Old Stock) som finns kvar att köpa är rysligt dyra. Jag använder dem i alla fall i stället för att sätta in billigare rör och "spara" rariteterna. Använd grejorna medans du lever är mitt motto.

Oj det blev ett långt första inlägg 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. okej! det kanske blir en begagnad ändå.. ska ta och lyssna noga på den och för säkerhets skull lämna in den på en liten service så det inte är någe fel, för det är väl bättre att lämna in den än att pillra själv? Kostar väl lite men man vill ju veta att den är okej.

Ps. jag har inte så jättegott om pengar så varje hundring jag tjänar är jag glad för

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, anledningen att mina slutrör gick sönder ("exploderade" är nog närmare sanningen) var att jag glömt koppla in högtalar-lådan och vred och vred på volymen och undrade varför det inte kom något ljud... 😱

Annars kan vi gärna ha ytterligare än rör-kontra transistor-förstärkare-debatt här igen, tyckte mig se tendenser till det... Fast det finns gamla trådar där det ältats. Ändå kan jag inte låta bli att påpeka att "rör-förstärkare låter alltid bättre än transistor-diton" knappast är något jag håller med om. Har numera en digital Vox-förstärkare (AD120VT) som låter alldeles ypperligt. Definitivt bättre än min gamla Marshall-topp (en Folkesson-moddad någonting, 73:a). Jämförde även med moderna Marshall-toppar, och en del andra också, när jag köpte Voxen för 3 år sen, och i den prisklassen så är den oslagbar. Det är klart, Betalar man 25-30 000 för en rörförstärkare så låter den säkert bättre, men jämför man med de under 15 000 så är den lika bra som någonting annat.

Edit: Ber om ursäkt för de som fått läsa liknande inlägg av mig förr, kan nog betraktas som aningen tjatig när det gäller detta 😄

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är klart att det inte finns någon regel om vad som låter bäst. Allt tycker vi dessutom olika. Men jag var inne i stan och spelade på en massa förstärkare och så kom jag till marshalls rör-combos (höll mig till 8000-12000 kronors klassen) och jag höll på att svimma.. vilket ljud!! dessutom kunde ma dra upp så att man kastades av stolen utan att den var i närheten av maxvolym. Helt underbart!! hehe.. det var min historia det 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Juste.. kom på att jag hade en till fråga, om det är så att man vill byta rören.. (vet ju inte om det behövs än), är det lätt att göra själv eller borde man lämna in den? Någon som har erfarenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej furstan

Byta rören är lätt. De sitter i socklar. Att ställa in tomgångsströmmen för slutstegsrörern klarar man inte utan lite kunskaper.

Envisas du så kan du ju göra som jag tipsade ovan. Kolla så att rören inte blir röda på plåtarna. Sedan bör du ta förstärkaren till en tekniker för justering.

Helst skall du inte byta rören själv heller. Det är lätt att komma när någon elektrolytkondensator från nätdelen. Där kan finnas "kräm" kvar även fast förstärkaren har varit avslagen en stund. Du kan få en ordentlig kyss. Det är mycket höga spänningar i en rörförstärkare. Ofta 500 volt likspänning på anoderna på slutrören.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. okej. Överhettad låter inge bra.. får snacka med killen och hör om han har märkt någe av det.

Erat tips är alltså att köpa begagnat? Hehe, vill vara helt säker på att det är ett bra köp så den inte pajjar efter nått år, man vet ju inte riktigt hur han har skött den.. så att man inte behöver byta del efter del hela tiden..

Observera dock att 6101 inte är samma stärkare som TSL 601. 6101 är comboverisionen av Marshall 6100.

Det sämsta med TSL är i mitt tycke fotpedalen, som tyvärr är av dålig kvalité. Tror många har haft problem med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

läste fel ängående 6101 där.. men jag får ta mig en ordentlig koll på pedalen så det inte är några fel redan när jag köper den då.

Hmm, det känns lite riskabelt att hålla på att fippla med rören om det inte är jättelätt.. jag har ju som sagt ingen kunskap alls i området. Men det skulle tydligen kosta väldigt mkt att byta (runt 2500). Så jag får ta och kolla så den låter bra, annars är det kanske lika bra att köpa en ny.. blir ju typ 1000 spänn dyrare..

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu följer jag inte med i resonemanget. Du sparar 10 000 på att köpa en beggad, och om du måste byta rör så sparar du 7500. Ändå köper du hellre ny än byter rör? Lämnar man inte den för rörbyte och biasjustering kan man ju få lite annan fintrimning på köpet också ju 🥰

Enda risken är väl då fotpedalen, fast de går ju att beställa.

Nä, jag hade köpt en begagnad. Fast är ju ditt val, förstås!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...